Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainingsprogramma Marmotte (of andere cyclo)

bundes
Forum-lid

bundes 30 jul 2011 18:54

Zoiets ja, zo heeft de trainer t ongeveer uitgelegd, in die zone spreek je voornamelijk je vetreserves aan en leert je lichaam efficienter energie te verbranden. Heb zeker ook geen last van spierpijn ed als ik in die zones train, ben behoorlijk fris na de training.
Wel is t zo dat de trainer niet alleen maar D1-trainingen adviseert, vaak is t begin van de training in D1 en na 1 uur of na 2 uur is het de bedoeling om in andere zones te trainen. Volgende week zaterdag is bijvoorbeeld 1uur in D1 en daarna 4* 35 min HR145-155 met daartussen 10 min in D1.

De meeste mensen-trainers gaan uit van de zones D1-D2-D3, mijn trainer gaat uit van D1-D2-D3-D4 (en D0 is herstel en D5 is weerstand).

Hier wordt mn over D3 en weerstandstrainingen gesproken maar professionele atleten trainen vnl in D1, marathonlopers bijv trainen voor 90% in D1

eelcoz

eelcoz 30 jul 2011 19:11

.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 22 nov 2011 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 30 jul 2011 19:13

bundes schreef:De meeste mensen-trainers gaan uit van de zones D1-D2-D3, mijn trainer gaat uit van D1-D2-D3-D4 (en D0 is herstel en D5 is weerstand).
Toch niet Guido Vroemen?
What makes the boat go faster?

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 30 jul 2011 21:12

D1 D2 D3 D4?
Waarom niet nog een D5 en een D6 er aan toevoegen. De meeste trainingsboeken gaan uit van 3 trainingzones. D1 D2 en D3; daaronder zit H(erstel) en daarboven W(eerstand). Zelfs in het onvolprezen boek "Moderne training van wielrenners" van Cees Vermunt worden deze zones benoemd. En dat wordt doorgaans beschouwd als een van de betere trainingsboeken. Ik baseer zelf mijn training op basis van mijn max HF en niet het omslagpunt. Zo voorkom ik dat ik in een te hoge zone train omdat mijn omslgpunt wat lager was omdat ik minder in vorm was. En als ik het makkelijk volhoud om hoog in D1 te rijden, dan doe ik dat gewoon. Kennelijk ben ik dan in vorm en kan ik wat hoger in mijn zones trainen.

En alleen maar in D1 trainen is echt rigoreuze onzin. Geen trainingsboek zal je dat vertellen. Er wordt wel geschreven dat D1 training de hoeksteen is van je trainingsprogramma. Maar tijdens een cyclo ga je veel D2 en D3 rijden, dus dat moet zeker getraind worden. En in D1 verbrand je welliswaar relatief de meeste vetten maar in D2 verbrand je verreweg het meeste vet. Dat is iets wat veel mensen volgens mij niet weten. Ik doe trouwens zelf nooit aan schemas die ik maanden van te voren heb vast gesteld. Dat werkt bij niet. Ik doe waar ik zin in heb en als ik kijk naar mijn trainingen dan blijkt dat ik elke maand een beetje meer doe. Meer lange D1 tochten, meer intensieve trainingen.

De vakantie tip WvdB is een zeer goede. Probeer 5-6 weken voorafgaand aan een cyclo een fietsvakantie van een week in te plannen. Daar maak je een sprong mee qua vorm opbouw waar je U tegen zegt. Neem de week voor en de week na deze vakantie zoveel mogelijk rust.
Live fast; die young. mijn blog

pierre92
Forum-lid

pierre92 31 jul 2011 07:42

Ik vind dat je gerust in meer zones kunt opdelene. Als ik laag in D1 zit voelt dat heeel anders dan hoog in D1. En zeker na 100 km ga je dat verschil heeeel goed voelen!
fietsen, da\'s mijn verzetje!

bleek
Forum-lid

bleek 31 jul 2011 09:34

liviolivius schreef:Toch niet Guido Vroemen?
Ik gok op Frank Heldoorn ivm 6x NL triathlon kampioen.
pierre92 schreef:Ik vind dat je gerust in meer zones kunt opdelene. Als ik laag in D1 zit voelt dat heeel anders dan hoog in D1. En zeker na 100 km ga je dat verschil heeeel goed voelen!
Dat kan je dan toch ook laag D1 en hoog D1 noemen :P Verschil zit er zeker tussen, dat is waar.

bundes
Forum-lid

bundes 31 jul 2011 16:30

idd Frank Heldoorn, marathonlopers lopen hun race ook continu tegen en misschien wel over het omslagpunt, toch trainen ze vnl in D1,
wielrenners trainen volgens mij ook veel in D1, tijdens wedstrijden pakken ze hun intensievere ´trainingen´.

@Rob74, ik zeg toch ook niet dat je alleen in D1 moet trainen, probeer alleen te zeggen dat je moet uitkijken om teveel in de hogere zones te trainen. En qua trainingswijze zijn er steeds nieuwe ontwikkelingen, daar kan je je voor openstellen of niet, maar t is mi niet nodig om er cynisch op te reageren

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 31 jul 2011 17:16

@bundes, er zijn ook schema die er van uitgaan dat zeer lange (> 6uur) traningen moet doen in je herstel zone (65% van omslagpunt). Ik dacht dat jij van die slag was. En dat is volgens mij een methode waar je totaal niets aan hebt. Daarnaast is er ook nog eens geen klap aan. Dan liever 4 uur trainen in D1. En D1 is dus 75%-85% van het omslagpunt. Dan word je tenminste moe en er zit wat snelheid in.
Live fast; die young. mijn blog

eelcoz

eelcoz 31 jul 2011 17:27

.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 22 nov 2011 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.

WdvB
Forum-lid

WdvB 01 aug 2011 14:24

Kan het ook niet zo zijn dat lange duurtrainingen op de aerobe drempel (dus ondergrens D1) het voordeel heeft van maximale capillare haarvaatgroei. Dat zijn de bloedvaatjes van enkele bloedcellen doorsnede. Ze dringen diep tot in de spiervezels door. Kan het zo zijn dat die haarvaatgroei maximaal gestimuleerd wordt als de spieren niet te hard samenknijpen en in die vaten minimale hoeveelheid melkzuur ontstaan?
Ik bedoel het doel van trainen op de aerobe drempel is niet om vetzuren te verbranden, maar om te voorkomen dat je teveel verzuurt, om te voorkomen dat je te hard je spieren samenspant (wat de bloedvaten afknijpt) en om te zorgen dat je aerobe vermogen vanuit onderzone naar bovenzone wordt verbeterd.
Maar verbeter me als ik het niet begrijp, het is min of meer mijn eigen interpretatie van wat ik her en der lees.

bundes
Forum-lid

bundes 02 aug 2011 10:32

Ik zou zeggen probeer of t werkt, anders kan je niet oordelen dat je er totaal niks aan hebt.

En natuurlijk trainen de klassiekerrenners anders als voorbereiding op de klassiekers, t was meer algemeen bedoeld. Gilbert traint nu heus niet meer vnl in zijn hoogste hartslagzones

eelcoz

eelcoz 02 aug 2011 10:36

.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 22 nov 2011 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie