Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

trapfrequentie

beukje
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 15 feb 2005 12:16

beukje 26 mei 2006 03:00

Quoten: Origineel geplaatst door Beukje op 26 Mei 2006

Stel je weegt 75 kg en je fiets 8 kg. Je levert een duurvermogen van 300 Watt. (4 Watt/kg) Dan heb je met een triple van 30 x 25 een trapfrequentie van 80 omwentelingen per minuut.

Sorry. Dit is bij een helling van 10%. Was ik even vergeten te vermelden.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.

lazo
Forum-lid
Berichten: 776
Lid geworden op: 10 jan 2006 10:30

lazo 26 mei 2006 10:39

Quoten: Origineel geplaatst door Beukje op 26 Mei 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Beukje op 26 Mei 2006

Stel je weegt 75 kg en je fiets 8 kg. Je levert een duurvermogen van 300 Watt. (4 Watt/kg) Dan heb je met een triple van 30 x 25 een trapfrequentie van 80 omwentelingen per minuut.


Sorry. Dit is bij een helling van 10%. Was ik even vergeten te vermelden.


bestaat niet dat daarvoor 300 watt nodig is,met zo een kleine versnelling.met 30*25 rij ik vertikaal omhoog bij wijze van spreken.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 mei 2006 15:39

Bij een helling van 10% ga je in 1 km 100 meter omhoog.
Ez = m * g * h = (75+8) * 9,81 * 100 = 81423 J
P = delta E / t
Afstand per trap = 30/25*2,1 = 2,52 meter.
Snelheid is dus bij 80 omwentelingen per minuut: v=(80/60)*2,52=3,36 m/s = 12,1 km/h
tijd over die 1 km: t=1000/3,36=298 seconde
P = 81423 / 298 = 273 Watt
Die 273 watt is enkel voor het overwinnen van de zwaartekracht, door de snelheid van 12 km/h heb je ook nog wat luchtweerstand. Door die luchtweerstand moet je nog ongeveer 10% harder trappen om net zo hard te gaan.
Val je 10 kg incl fiets af, dan rij je met dezelfde 273 Watt in 1 keer 13,7 km/h.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

lazo
Forum-lid
Berichten: 776
Lid geworden op: 10 jan 2006 10:30

lazo 30 mei 2006 15:56

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 26 Mei 2006


Bij een helling van 10% ga je in 1 km 100 meter omhoog.
Ez = m * g * h = (75+8) * 9,81 * 100 = 81423 J
P = delta E / t
Afstand per trap = 30/25*2,1 = 2,52 meter.
Snelheid is dus bij 80 omwentelingen per minuut: v=(80/60)*2,52=3,36 m/s = 12,1 km/h
tijd over die 1 km: t=1000/3,36=298 seconde
P = 81423 / 298 = 273 Watt
Die 273 watt is enkel voor het overwinnen van de zwaartekracht, door de snelheid van 12 km/h heb je ook nog wat luchtweerstand. Door die luchtweerstand moet je nog ongeveer 10% harder trappen om net zo hard te gaan.
Val je 10 kg incl fiets af, dan rij je met dezelfde 273 Watt in 1 keer 13,7 km/h.

handige formule wel ik heb juist zitte rekenen over men snelheden en het klopt echt.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2928
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 30 mei 2006 17:19

Als ik de gegevens hier invul:
(http://www.2peak.com/tools/powercalculator.php),
dan krijg ik 302 Watt (waarbij uitgegaan is van een gemiddelde luchtweerstand, preciese berekening is niet te achterhalen).

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 01 apr 2008 21:08

Ik wil wat anders weten dan hier over wordt gesproken.

In deze link van body2bike
http://www.body2bike.com/pdf/perfect_pedalstroke.pdf
wordt gesproken over de perfecte pedaaltred, maar wat ik niet snap (mijn engels is niet zo goed) hoe ik dan moet doen en nog minder hoe ik dat merk.

Ik heb een tacx dus dat zou nog een goede manier zijn tov. van buiten om te oefenen.

Alle tips zijn van harte welkom.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

frankvanboven
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22

frankvanboven 01 apr 2008 22:11

Ik ben er sinds deze winter druk mee aan het trainen. Mijn doelstelling is om mijn pedaalomwenteling efficienter te krijgen.

Het moeilijkste punt is het moment waarop je pedaal op het hoogste punt, door de dode hoek moet. Voor je gevoel moet je daar je voet naar voren "vegen".

Ik weet niet wat Tacx daar voor tooling voor heeft. Zelf train ik veel op een Computrainer. Daar kan je de 360graden omwenteling grafisch in beeld brengen. Je ziet dan exact waar je zwakke punten in je omwenteling zitten (online, dus je ziet direct resultaat) .

Tevens wordt daarbij gemeten wat je krachtverhouding is tussen L en R. Zie hiervoor http://www.racermateinc.com/spinscan.asp

Mijn "SpinScan" waarde is dit jaar met pakweg 20% verbeterd. Nu nog zien wat het in de praktijk opleverd!

Op die site kan je waarschijnlijk ook nog wel wat informatie vinden wat een ideale omwenteling is.

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 03 apr 2008 14:40

Frank,

Het grootste probleem is hoe merk ik dat als ik naar voren 'veeg' er vanuit gaande dat ik nu op de verkeerde manier aan het trappen ben.

En kan dat ook nog als je relatief snel bv. met een cadans van 95 á 100 bezig bent.

Die driehoek die in body2bike uitgelegd wordt is leuk en dat geloof ik best, maar hoe merk ik dat ik op de goede manier bezig ben.

Er zijn genoeg artikelen die de theorie uitleggen, maar hoe ik dat moet doen en hoe te controleren in de praktijk is mijn een raadsel alle goede uitleg ten spijt.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 apr 2008 14:49

De beste manier om je trapfrequentie hoger te kunnen krijgen is waarschijnlijk 1e je portomonnee te trekken en een setje Powercranks te kopen.

Als je stil op je fiets blijft zitten en je rijdt met een cadans tussen de 100 en de 110 doen je 't helemaal prima.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 03 apr 2008 14:53

Daar kan ik mij wel in vinden, maar mijn punt is dat je met de link die ik gegeven heb je die driehoek hebt met roteren.

Hoe doe je nu behalve naar beneden trappen die andere 2 hoeken zo goed mogelijk uitvoeren en de hamvraag hoe weet/merk ik dat ik goed bezig ben.

Het probleem is niet zo zeer de hoogte van de trapfrequentie, maar de techniek van het optimale ronddraaien van de trapfrequentie.

Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

frankvanboven
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22

frankvanboven 03 apr 2008 19:13

Zonder te meten kan je het niet weten :-)

Ik dacht dat ik een redelijk goede pedaaltred had. Toen ik me er in ben gaan verdiepen en het op mijn Computrainer ben gaan trainen is het pas veranderd. Het voordeel is dat je direct resultaat op het scherm ziet. Je kan dus wat schuiven op het zadel en kijken wat er dan veranderd.

De "voetveeg" techniek geeft ook direct op het scherm resultaat. Zie je dat niet, dan weet je niet waar je mee bezig bent en of je verandering ook effectief is.

Met een testje deze week bleek bij mij dat de techniek juist beter/efficienter is bij een wat hogere cadans. Op die wijze kom je beter door het dode punt heen.

Ik weet niet waar je vandaan komt. Maar je mag het bij mij wel eens komen testen (ik woon nabij Purmerend)

slc-sl
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 19 aug 2007 01:03

slc-sl 16 aug 2008 14:58

Gewoon oefenen.
Vroeger werd in de duurfase van de trainig vooral op "souplesse getraind"
Gewoon lange afstanden fietsen op een laag verzet.
Voorwaarde is wel dat je zit optimaal is.
Is je zadelhoogte niet optimaal ga je al heel snel wippen of schommelen op je zadel.
Je bent dan geneigd om je trap frequentie te verlagen door een tandje bij te schakelen.

Door de souplesse te verbeteren wordt de trapbeweging efficienter en je fietst makkelijker.
Je zit jezelf ahw minder in de weg.

Eigenlijk hetzelfde als bij schaatsen.
Eerst leren recht op de ijzers te staan , pas dan denken aan snelheidstraining.


Plaats reactie