Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Juiste krachttraining voor de wielrenner

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 21 nov 2006 20:50

Quote: Origineel geplaatst door dwangarbeider op 21 November 2006
Je dient in ieder geval onder je omslagpunt te blijven. Als je echt in het rood gaat, ben je weerstand aan het trainen. Dat is gewoon te intensief voor krachttraining. Je gaat dan te fel verzuren en te snel vermoeid raken om veel herhalingen te kunnen doen.

Idd, dat hoor je vaker... maar hoe wou je dan je hartfrequentie laag houden? Minder gewicht nemen? Dan is het geen echte krachttraining meer. Dus dan moet je het eerder in het aantal herhalingen zoeken.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 21 nov 2006 21:20

Dus ookal blijf je met je hartfrequentie onder je 'omslagpunt' tijdens een krachttraining dan nog ben je natuurlijk absoluut niet 'steady state' bezig.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

jehe
Forum-lid

jehe 21 nov 2006 22:56

Quote: Origineel geplaatst door panschpieng op 30 Oktober 2006

Vergeet ook niet leg curls. De hamstrings bij roterend trappen ( mee trekken aan het pedaal ) worden ook gebruikt.

Hier ben ik het totaal nie mee eens. Ik ben ervan overtuigd dat 'trekken aan de pedalen' totaal geen bijdrage levert aan de fietsprestaties.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 nov 2006 23:33

Met sprinten en versnellen trek je zeker wel behoorlijk aan je pedaal.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jehe
Forum-lid

jehe 22 nov 2006 14:48

Dat denk ik niet, bij klimmen en tijdrijden wordt er aan de pedaal getrokken, bij sprinten enzo niet

jehe
Forum-lid

jehe 22 nov 2006 20:10

Ok ik heb me in mijn eerste bericht nogal uitbundig en zonder al teveel nadenken uitgedrukt. Maar ik heb het over wedstrijden. Wedstrijden zoals er in België en Nederland een heleboel zijn: waaierkoersen, bochten, kasseien, ...

scrymm
Forum-lid

scrymm 23 nov 2006 15:18

Ik heb eigenlijk een vraag aan Coulthard. Ik fitness zelf ook en doe ook aan alle oefeningen die hij aaneenzet. Alleen het stukje waarin hij duidelijk maakt hoe je met de Leg-press je kuiten traint is voor mij niet helemaal duidelijk.
is onderkant van de plaat helemaal de onderkant, of alleen de onderkant van het schuine stuk? en hoezo uitdrukken met alleen de voetbeweging?
Experts, help mij
Vandaag is morgen alweer gisteren

alstro
Forum-lid

Gebruikersavatar alstro 24 nov 2006 08:32

Quote: Origineel geplaatst door panschpieng op 22 November 2006
Hier ben ik het totaal nie mee eens. Ik ben ervan overtuigd dat 'trekken aan de pedalen' totaal geen bijdrage levert aan de fietsprestaties.
<!-- Message body -->

Waarom vindt jij dat dan?? Een aantal weken geleden zijn wij met een groep naar Henk Lubberding geweest en daar heb ik met mijn eigen ogen gezien dat trekken aan de pedalen zeker veel bijdraagd, het gaat om de techniek en die beheersen 90% van de hier aanwezige niet denk ik.

veeteetje
Forum-lid

veeteetje 24 nov 2006 10:05

Quote: Origineel geplaatst door alstro op 24 November 2006
Quote: Origineel geplaatst door panschpieng op 22 November 2006
<!-- Message body -->

Waarom vindt jij dat dan?? Een aantal weken geleden zijn wij met een groep naar Henk Lubberding geweest en daar heb ik met mijn eigen ogen gezien dat trekken aan de pedalen zeker veel bijdraagd, het gaat om de techniek en die beheersen 90% van de hier aanwezige niet denk ik.

Trekken aan de pedalen draagt zeker bij! Alleen moet je het jezelf echt aanwennen... Steeds een paar pedaalslagen met links trekken, dan met rechts een paar trekken. En zo opbouwen. Je kunt in ieder geval nooit continu dat trekken en duwen doen, da's niet vol te houden. Een keer de druk eraf is wel noodzakelijk. Maar idd, het is een kwestie van techniek en nou niet de meest makkelijke techniek...

amazza
Forum-lid

amazza 24 nov 2006 11:03

Ik denk dat de vergelijking heel simpel is.
Stap op een fiets met gewone platte pedalen en kijk naar je hartslag wattage bij een bepaalde snelheid, en doe hetzelfde vervolgens bij dezelfde fiets met klikpedalen.
Ik kan me niet voor stellen hoe je het voor jezelf rechtlult om te zeggen dat de opwaartse (trek)beweging geen bijdrage levert aan je snelheid/krachtoverbrenging.
Maar mocht je helemaal niet trekken, misschien moet je dat eens proberen. Ga je harder van :P
A.

Plaats reactie