Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

carbon minder veilig?

martelino
Forum-lid

martelino 10 apr 2007 19:23

Deze discussie roept bij mij ook wat vragen op. Ik, rijd op een 10 jaar oud carbon frame van Van Tuyl. 2e hands gekocht, geen zichtbare schade. Ik rij ±120km per week, dus meer als toerist dan als renner, maar wil toch af en toe even goed aanzetten. Is zo'n verouderd frame dan wel verantwoord. Ik kom dus niet vaak in situaties dat ik het uiterste uit mijn fiets trek, maar is een onverwachte zwenk dan al riskant? Ik heb nooit echt kunnen vergelijken met Alu of staal of nieuw carbon, maar als ik evt iets nieuws ga zoeken is staal misschien slimmer?
VanNicholasEuros105

carbonfreaks
Forum-lid

carbonfreaks 10 apr 2007 19:59

Als je al 10 jaar op deze van Tuyl rijd en er nooit problemen mee hebt lijkt 't mij dat je zelf "ervaringsdeskundige" bent en het antwoord op je vraag zelf al gegeven hebt ;-)Gewoon altijd je materiaal goed in de gaten houden. Controleer je frame regelmatig op (lak)beschadigingen en scheurtjes en let onder het fietsen op eventuele afwijkingen of vreemde geluiden\kraken etc. Is er niks mis dan kan je gerust doorfietsen.10 Jaar verder is de techniek natuurlijk wel veranderd en om die reden zou je een nieuwe fiets kunnen aanschaffen maar als je daar verder niet om geeft (techniek, looks, 10 speed, gewicht) zou ik lekker doorrijden op de van Tuyl.

deboefvanparma
Forum-lid

deboefvanparma 10 okt 2007 20:16

Ik rijd al 14 jaar op een Airone C4. Niet mis mee. Nooit wat mee gehad. Veel km's gemaakt. Nog steeds zo strak als een lineaal. Hoe anders is dat met de wielen.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

tony
Forum-lid

tony 10 okt 2007 20:33

Hallo Jasper,

Ik rij zelf nu 2 jaar op een Eddy Merckx Carbon en dit is echt niet minder veilig dan een ander soort materiaal frame hoor,ik maak hem iedere keer schoon na het trainen en ik heb er nog geen scheurtje of wat aan gezien in het carbon.
Wel denk ik dat de sterkte van het materiaal per merk kan verschillen,mij bevalt het in ieder geval erg goed zo'n carbonnetje van Merckx.
Cameraman/Editor/ HD Videoproducties.
Zannata Z45 Cyclocross

Plaats reactie