Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

carbon minder veilig?

jaspervanheij
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 nov 2006 20:23

jaspervanheij 22 nov 2006 17:06

Beste allemaal,
zit erover te denken om een bmc pro maching SLC01 full carbon te gaan kopen maar hoorde van iemand (die er volgens mij ook niet heel veel verstand van heeft) dat carbon frames minder veilig zijn.
Dit in de zin dat als er een scheur in het frame komt, je dit niet goed kunt zien en er dus ongelukken kunnen gebeuren als hij scheurt of breekt.
Mijn vraag is, is dit waar, en zo ja, hoe groot is de kans dat er een scheur in zo'n frame komt.
alvast bedankt,
Jasper
zie je die bal links? dat is de aarde... En zie je hoe snel die draait? dat ben ik die eromheen fietst...

mikesbike
Forum-lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 20 aug 2004 13:39

mikesbike 22 nov 2006 17:09

Beste Jasper,
Ik denk dat je er goed aan doet even goed rond te kijken op dit forum. Er is al veel gezegd en geschreven over carbon frames en alle andere onderdelen van carbon.
Wanneer je naast geen verstand van carbon ook verder geen verstand van racefietsen hebt kun je je overigens best afvragen of een BMC SLC01 niet een beetje een overkill is
Niet zeuren maar rijden

jaspervanheij
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 nov 2006 20:23

jaspervanheij 22 nov 2006 17:28

Beste Mikesbike,
hier op het forum zijn genoeg mensen met verstand van fietsen? lijkt me toch dat ik die kan raadplegen en om advies kan vragen.
Moet ik dan persé zoveel verstand van fietsen hebben om op een dure fiets rond te rijden? Zegt toch ook niks over de snelheid waarmee ik fiets of het plezier dat ik erin heb.
Wat ik bedoel is, als je zoveel tijd op zo'n fiets doorbrengt, wil je toch ook iets moois onder je kont hebben. Kan zo'n fiets echt wel waarderen er staat toch nergens dat je hem niet mag kopen als je niet genoeg verstand van de techniek hebt?
Vind ook niet echt antwoord op mijn vraag op dit forum, anders had ik deze discussie niet geplaatst.
zie je die bal links? dat is de aarde... En zie je hoe snel die draait? dat ben ik die eromheen fietst...

andre
Forum-lid
Berichten: 268
Lid geworden op: 12 mei 2004 11:39

andre 22 nov 2006 17:33

beste color=#c80303jasper van heij,
Volgens mij kun je bij een alu frame ook haarscheurtjes hebben, die je niet ziet, maar wel gevaarlijk kunnen worden. Dus ik denk, dat je met een 2e hands frame goed moet uitkijken, wat voor materiaal het dan is, maakt dan weinig uit lijkt mij.
Ik denk niet dat je banger moet zijn in geval van carbon.
Laat de materiaalkenners maar komen!
Niet echt een overtuigend antwoord, maar ik help even het topic op gang.
 

andropov
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 okt 2006 17:35

andropov 22 nov 2006 17:41

Quoten: Origineel geplaatst door MikesBike op 22 November 2006

Beste Jasper,Ik denk dat je er goed aan doet even goed rond te kijken op dit forum. Er is al veel gezegd en geschreven over carbon frames en alle andere onderdelen van carbon.Wanneer je naast geen verstand van carbon ook verder geen verstand van racefietsen hebt kun je je overigens best afvragen of een BMC SLC01 niet een beetje een overkill is

          Geeuw
2fast4u

jaspervanheij
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 nov 2006 20:23

jaspervanheij 22 nov 2006 17:42

Beste André,
bedankt voor je reactie.
Het is dus de bedoeling een nieuw frame te kopen. Probeer te achterhalen of er voor de leek geen valkuilen zijn bij het aankopen van een carbon frame qua veiligheid en duurzaamheid.
groet,
zie je die bal links? dat is de aarde... En zie je hoe snel die draait? dat ben ik die eromheen fietst...

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4446
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 22 nov 2006 17:43

Heel simpel. Als jou frame geen schokken te verduren krijgt dan is er niets aan de hand. met schokken bedoel ik dan van een valpartij oid, en niet van door een putdeksel rijden want daar kan elke fiets wel tegen. Indien je wel zou komen te vallen met de fiets kan het zijn dat een carbon frame kleine niet zichtbare haarscheurtjes heeft ja. Dan kan het dus zijn dat dat frame niet veilig meer is. Maar met een licht alu frame heb je ook wel al een probleem hoor als je komt te vallen. De wanddikte van de duurdere alu frame's zijn dusdanig dun dat daar zo een deuk in zit, waarna je dat frame ook weg kunt doen.

jaspervanheij
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 nov 2006 20:23

jaspervanheij 22 nov 2006 17:44

Beste Jasper,Ik denk dat je er goed aan doet even goed rond te kijken op dit forum. Er is al veel gezegd en geschreven over carbon frames en alle andere onderdelen van carbon.Wanneer je naast geen verstand van carbon ook verder geen verstand van racefietsen hebt kun je je overigens best afvragen of een BMC SLC01 niet een beetje een overkill is
 
Stel de goede zorg wel op prijs, maar het lijkt me dat ik me niet door anderen hoef laten vertellen wat voor fiets ik mag aanschaffen. Als je het er niet mee eens bent hoef je ook niet te reageren toch?
zie je die bal links? dat is de aarde... En zie je hoe snel die draait? dat ben ik die eromheen fietst...

jaspervanheij
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 nov 2006 20:23

jaspervanheij 22 nov 2006 17:53

Quoten: Origineel geplaatst door scottwilko op 22 November 2006

Heel simpel. Als jou frame geen schokken te verduren krijgt dan is er niets aan de hand. met schokken bedoel ik dan van een valpartij oid, en niet van door een putdeksel rijden want daar kan elke fiets wel tegen. Indien je wel zou komen te vallen met de fiets kan het zijn dat een carbon frame kleine niet zichtbare haarscheurtjes heeft ja. Dan kan het dus zijn dat dat frame niet veilig meer is. Maar met een licht alu frame heb je ook wel al een probleem hoor als je komt te vallen. De wanddikte van de duurdere alu frame's zijn dusdanig dun dat daar zo een deuk in zit, waarna je dat frame ook weg kunt doen.

Oké, dus niets aan de hand, tenzij je d'r een keer vanaf mieterd, en dan laten checken door iemand die er verstand van heeft...
zie je die bal links? dat is de aarde... En zie je hoe snel die draait? dat ben ik die eromheen fietst...

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1225
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 22 nov 2006 18:15

Je mag er toch wel van uitgaan dat een carbon frame iets fragieler is dan een alu frame, dit geldt vooral bij valpartijen.  Krassen op een alu frame betekenen meestal enkel lakschade, bij een carbon frame kunnen de vezels ook beschadigd zijn.  Dat kun je nooit met zekerheid zeggen, bijgevolg zit je met een frame dat ik niet meer voor 100 zou vertrouwen.  Toch niet zo'n fijn gevoel als je daarmee moet fietsen.

nine
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 04 mei 2006 22:16

nine 22 nov 2006 18:23

@jasper

Ik had een scheur in mijn carbon frame, opgemerkt bij het poetsen omdat er draadjes van de vod beleven aanhangen. Was duidelijk te zien dat het frame gescheurd was hoor.
Het kan zijn dat dit niet voor alle gevallen geld, maar je zou het ook kunnen zien als er een soort luchtbelletjes in het carbon komen.
Dit zijn mijn ervaringen ermee.

lucero
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 04 aug 2006 23:51

lucero 22 nov 2006 18:54

Carbon frames zijn niet minder veilig dan stalen of aluminium frames. Het nadeel bij carbon frames is echter dat zij een productie proces vereisen dat goed uitgevoerd moet worden. Bijvoorbeeld luchtbellen zo als eerder gezegd, mogen er niet inzitten. Het grootste gedeelte van carbon frames, zo niet alle zullen onderworpen worden aan testen om te kijken of zij voldoen aan de gesteld kwaliteitseisen. 
Echter zou een valpartij ervoor kunnen zorgen dat er delaminatie optreedt (de lagen komen dan los van elkaar). Dit hoef je niet perse te zien, maar kan er wel voorzorgen dat je frame minder sterk is. Wanneer zo'n delaminatie optreedt is moeilijk te zeggen. Of beter gezegd hoe zwaar de val moet zijn om voor delaminatie te zorgen is moeilijk te zeggen. En als je te zwaar valt heb je gewoon en gebroken frame.
Een goed geconstrueerd carbon frame is net zo sterk ofzelfs niet sterker dan staal of alu bij een lager gewicht. Je mag er dus vanuit gaan dat carbon frames veilig zijn. Alleen het beste is na een valpartij zo'n frame opnieuw te laten testen. 

Plaats reactie