Het frame is een coyote Ultralite. Daar is een MTB en een cycloversie van. Dit is de MTB.
Ik vond de huidige vork prettig omdat ik daarvoor helemaal geen vering had.
Ik begrijp dat het toch wel verschil maakt de ene vering of de andere.
Anders kan ik ook een 30-euro-suntour monteren.
Maar het wordt al langzaam wat duidelijker.
Waarom is de ene geveerde vork beter dan de andere
Het gaat hier toch hoofdzakelijk over een 1 1/8 voorvork ?
Klopt, ik las verkeerd halverwege de 1e pagina, waar iemand anders dezelfde vraag stelt voor zijn fiets. Inderdaad gewoon 1 1/8
En met een inbouwhoogte van nu 43 cm zou ik niet een 100 mm vork monteren, dan veranderd het stuurgedrag wel zo sterk.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Hij wordt slomer als je een langere vork monteert en bij beklimmingen zal je voorwiel te snel omhoog komen omdat je zwaartepunt naar achteren verschuift.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
- Forum-lid
- daniel1975
- Forum-lid HC
Absoluut een reba. IN die prijsklasse wat mij betreft DE standaard.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Volgens mij is slomer of niet een kwestie van naloop. Oftewel de afstand op de grond tussen de loodlijn van je vooras en de hartlaijn van je balhoofdbuis.
Als die afstand grote wordt krijg je een rustigere fiets die meer rechtuit rijdt. Als die afstand kleiner wordt, krijg je een fiets die nerveuzer is, maar ook sneller door de bocht gaat.
Dat kan ik wel uitrekenen. Dat zwaartepunt daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben, daar had ik niet aan gedacht.
Iemand heeft mij een Axima Carbotech met 100 mm veerweg aangeboden met Lockout en instelbare rebound (jaja, ik heb wel wat geleerd) Ziet er erg cool uit, maar is dat ook wat?
Eli
Als die afstand grote wordt krijg je een rustigere fiets die meer rechtuit rijdt. Als die afstand kleiner wordt, krijg je een fiets die nerveuzer is, maar ook sneller door de bocht gaat.
Dat kan ik wel uitrekenen. Dat zwaartepunt daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben, daar had ik niet aan gedacht.
Iemand heeft mij een Axima Carbotech met 100 mm veerweg aangeboden met Lockout en instelbare rebound (jaja, ik heb wel wat geleerd) Ziet er erg cool uit, maar is dat ook wat?
Eli
Axima is een prijsvechter met o.a. pace gezien de starre voorvorken. Heb er zelf ook tijdje mee gereden. Prima vorkje, ook de revieuws her en der zijn best oke. Alleen de verende voorvorken die ze nu tevens produceren, daar heb ik nog niet mee gereden en vrij weinig over gelezen.Wat voor mij wel vast staat is dat een Reba wel ff een stukkie beter is 
Ik wil daarmee zeggen dat Axima geen A-merk is zoals rock shox , fox o.i.d.
Grtz.
Rubenio

Ik wil daarmee zeggen dat Axima geen A-merk is zoals rock shox , fox o.i.d.
Grtz.
Rubenio
-
- Forum-lid
Ik zou niet kijken naar de lengte, maar naar de inbouwhoogte. Marzocchi zal bijvoorbeeld al geen optie zijn omdat die een veel hogere inbouwhoogte heeft. Manitou langs de andere kant heeft dan weer een lage inbouwhoogte. Rock
Shox ligt daar tussen in.
Wat ik vreemd vind is dat niemand hier de factor gewicht heeft gegeven. Als je bijvoorbeel een MX Pro bekijkt van marzocchi, weegt die 2100 gram en een R7 van Manitou weegt 1250-1300 gram, voor ongeveer dezelfde prijs(R7 iets duurder).
Moest ik een nieuwe vork kopen zou het de R7 zijn; Prijs-kwaliteit-gewicht onklopbaar. De R7 is de top XC vork van Manitou en deze kun je in bepaalde winkels al vanaf 250 euro kopen.
Vooral als je vorige vork een SID was, zal je deze zeker kunnen appreciëren. Het gewicht loopt gelijk, de stijfheid ook (alhoewel de R7 iets stijver is), De werking ligt ook op hetzelfde zeer hoge niveau en ze is mijns inziens nog eens zeer mooi.
Verder zijn er veel merken op de markt. Kijk maar eens op je gemak rond naar: Rock Shox, Manitou, Marzocchi, DT-Swiss, Fox, White Brothers, Maverick, German Answer, Magura,...
White Brothers en Maverick zijn hier moeilijk te vinden, maar zeker de moeite om ze eens op te zoeken.
Wat Marzocchi betreft, deze werken zéér goed, maar aangezien je met een inbouwhoogte van 43cm zit, zou ik deze links laten liggen omdat je fiets teveel omhoog zou komen.
DT-Swiss is nu het vroegere Pace en German Answer zijn zeer lichte vorken, die zeer goedwerken, maar aan de dure kant zijn.
Grtz, RR!
Shox ligt daar tussen in.
Wat ik vreemd vind is dat niemand hier de factor gewicht heeft gegeven. Als je bijvoorbeel een MX Pro bekijkt van marzocchi, weegt die 2100 gram en een R7 van Manitou weegt 1250-1300 gram, voor ongeveer dezelfde prijs(R7 iets duurder).
Moest ik een nieuwe vork kopen zou het de R7 zijn; Prijs-kwaliteit-gewicht onklopbaar. De R7 is de top XC vork van Manitou en deze kun je in bepaalde winkels al vanaf 250 euro kopen.
Vooral als je vorige vork een SID was, zal je deze zeker kunnen appreciëren. Het gewicht loopt gelijk, de stijfheid ook (alhoewel de R7 iets stijver is), De werking ligt ook op hetzelfde zeer hoge niveau en ze is mijns inziens nog eens zeer mooi.
Verder zijn er veel merken op de markt. Kijk maar eens op je gemak rond naar: Rock Shox, Manitou, Marzocchi, DT-Swiss, Fox, White Brothers, Maverick, German Answer, Magura,...
White Brothers en Maverick zijn hier moeilijk te vinden, maar zeker de moeite om ze eens op te zoeken.
Wat Marzocchi betreft, deze werken zéér goed, maar aangezien je met een inbouwhoogte van 43cm zit, zou ik deze links laten liggen omdat je fiets teveel omhoog zou komen.
DT-Swiss is nu het vroegere Pace en German Answer zijn zeer lichte vorken, die zeer goedwerken, maar aan de dure kant zijn.
Grtz, RR!
Excuse me while I kiss the sky
Ik heb die Axima ingebouwd (te leen). Inderdaad komt de fiets wat omhoog, heb de stuurpen omgedraaid en het rijdt wel geweldig.
Nog geel steile klim gehad (sanatorium Holterberg b.v.) maar ik houd iedereen op de hoogte.
Wat het sturen betreft heb ik het nagemeten. De naloop is iets minder en hij stuurt dus niet slomer, maar juist scherper.
Overigens is dat een technisch ingewikkelde discussie want de meting was statisch en niet als ik op de fiets zit. Dan veert de vork in en wordt de naloop weer anders.
Wat RR zegt is wel waar. Er is een enorm verschil in gewicht. de Axima weegt 1550 gram en dat is best weinig
Eli
Nog geel steile klim gehad (sanatorium Holterberg b.v.) maar ik houd iedereen op de hoogte.
Wat het sturen betreft heb ik het nagemeten. De naloop is iets minder en hij stuurt dus niet slomer, maar juist scherper.
Overigens is dat een technisch ingewikkelde discussie want de meting was statisch en niet als ik op de fiets zit. Dan veert de vork in en wordt de naloop weer anders.
Wat RR zegt is wel waar. Er is een enorm verschil in gewicht. de Axima weegt 1550 gram en dat is best weinig
Eli