mededeelinkje :
a.s. maandag gaat ie naar coater, hij heeft veel kleuren op voorraad maar niet alles , dus ik kies 3 grijstinten en dan zie ik dan wel welke ie heeft en het dus word.
Grtz.
Rubenio
Gazelle Goldline Fixed Gear Customized
hoe moet je je frame eigenlijk aanleveren voor het coaten? Moet je het helemaal kaal maken, of doen ze dat voor je? Of gaat coaten gewoon over de oude laag heen? ben wel benieuwd. Misschien dat het er nog eens van komt...
Ik weet het zeker denk ik
@GasheerG , ik kan idd niet wachten tot ik m kan inleveren
, het wachten tot ie klaar is duurt ongeveer 1 week trouwens.
@ Paul Chris , nou dat doen ze voor je als je "stralen" in je programma meeneemt, dat houd in dat ze hem met ik geloof een soort microscopisch zand helemaal schoon spuiten. Maar ik weet het niet zeker , het zou ook een chemisch bad kunnen zijn waardoor ze de oude lagen verwijderen.Of beide
, ik was bij de vorige keer dat ik een frame daar voor het eerst liet behandelingen niet echt doorgevraagd over hoe het in z'n werk gaat. Zal even kijken of ik maandag wat info los kan peuteren over hoe het allemaal werkt.
Grtz.
Rubenio
@ Paul Chris , nou dat doen ze voor je als je "stralen" in je programma meeneemt, dat houd in dat ze hem met ik geloof een soort microscopisch zand helemaal schoon spuiten. Maar ik weet het niet zeker , het zou ook een chemisch bad kunnen zijn waardoor ze de oude lagen verwijderen.Of beide
Grtz.
Rubenio
-
bianchisl3
- Forum-lid
- Berichten: 2823
- Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48
Ik loop misschien wat op de zaken vooruit, maar wat voor achterwiel/naaf gaat er in? Ik heb net met mijn zoon besloten van zijn oude Fausto Coppi een "jeugd"fixie te gaan maken. We hebben op de cranks na alle onderdelen wel liggen maar geen fixed-achternaaf. Benieuwd naar je keuze dus.


Hey,
Dat ziet er zeker goed uit! Dat word zeker een mooi project!
Mijn situatie is als volgt: Ik heb een tijd geleden een volledige fixer gekocht. Ik was er blij mee alleen het frame was te groot , dus ik heb nu een beter,stalen frame in mijn maat op de kop getikt (zie begin van dit topic) en die perfectioneer ik door o.a. de nokjes e.d. te verwijderen en ik verander nog een paar onderdelen (CK balhoofd, trapas, groter voorblad).
Het is dus niet een "vanaf de grond af aan opbouw" , dus de titel is eigenlijk niet heel passend gekozen door mij, maar "framewissel" klinkt ook zo vaag.
Maar om in te gaan op de vraag:
Omdat ik dus eigenlijk alleen van frame wissel heb ik alle onderdelen dus ook de wielen al:
De wielen zijn : Mavic Open Pro's met DT spaken en Surly naven, met bij de achternaaf het flip-flop systeem, dat houd in dat er aan 2 kanten schroefdraad zit. Aan de ene kant voor een opschroeftandwiel en aan de andere zijde een voor een freewheel. Dus als het fixed rijden je toch niet bevalt kun je gewoon switchen. Ik heb deze wielset niet zelf gekocht maar ik geloof dat de prijs rond de 250 euro ligt, dan heb je overigens wel een superstrak en goed setje wielen.
Als ik je een tip mag geven ; kijk eens op de site van www.singlespeed.nl , maar je kunt ze ook gewoon mailen , het is een hele aardige kerel en hij weet er heel veel van en kan ook aan heel veel komen. Hij kan je ongetwijfeld verder helpen.
Succes!
Grtz.
Rubenio
Dat ziet er zeker goed uit! Dat word zeker een mooi project!
Mijn situatie is als volgt: Ik heb een tijd geleden een volledige fixer gekocht. Ik was er blij mee alleen het frame was te groot , dus ik heb nu een beter,stalen frame in mijn maat op de kop getikt (zie begin van dit topic) en die perfectioneer ik door o.a. de nokjes e.d. te verwijderen en ik verander nog een paar onderdelen (CK balhoofd, trapas, groter voorblad).
Het is dus niet een "vanaf de grond af aan opbouw" , dus de titel is eigenlijk niet heel passend gekozen door mij, maar "framewissel" klinkt ook zo vaag.
Maar om in te gaan op de vraag:
Omdat ik dus eigenlijk alleen van frame wissel heb ik alle onderdelen dus ook de wielen al:
De wielen zijn : Mavic Open Pro's met DT spaken en Surly naven, met bij de achternaaf het flip-flop systeem, dat houd in dat er aan 2 kanten schroefdraad zit. Aan de ene kant voor een opschroeftandwiel en aan de andere zijde een voor een freewheel. Dus als het fixed rijden je toch niet bevalt kun je gewoon switchen. Ik heb deze wielset niet zelf gekocht maar ik geloof dat de prijs rond de 250 euro ligt, dan heb je overigens wel een superstrak en goed setje wielen.
Als ik je een tip mag geven ; kijk eens op de site van www.singlespeed.nl , maar je kunt ze ook gewoon mailen , het is een hele aardige kerel en hij weet er heel veel van en kan ook aan heel veel komen. Hij kan je ongetwijfeld verder helpen.
Succes!
Grtz.
Rubenio
-
bianchisl3
- Forum-lid
- Berichten: 2823
- Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48
Dank, wij volgen je project op de voet. De Fausto Coppi is een mooie opstapper naar een wat groter Fixie project. Aan de Coppi gaan we nog niet zagen en slijpen, we gebruiken alleen het frame. Al doende leren we.
[quote="BianchiSL3"]Aan de Coppi gaan we nog niet zagen en slijpen, we gebruiken alleen het frame. Al doende leren we.[/quote]
Dat is een verstandige keuze! Op die manier blijft het frame z'n geld waard als je hem later wilt verkopen. Het fixed rijden is mij zo goed bevallen dat ik het er toch op gewaagd heb en de nokjes heb verwijderd. Ik mag wel van geluk spreken dat ik hulp kreeg anders was het nooit zo mooi geworden.
Ik ga het verder als volgt doen : Ik laat het frame coaten en daarna aan alle kanten vlakken bij het balhoofd en BB , dit vanwege caotinglaag die daar ook gehecht zit. Ik denk dat ik dan alles overzet van mijn huidige fixer zoals ie nu is.
En dan als er weer wat budget is misschien wat kleine upgrades zoals een modernere stuurpen/stuur/zadelpen. Ik moet namelijk de hele tijd een tussenweg zoeken want ik wil op korte termijn graag een nieuwe computer kopen dus het is soms even kiezen of delen. Ik probeer in ieder geval even de gang in dit projectje te houden.
Grtz.
Rubenio
Dat is een verstandige keuze! Op die manier blijft het frame z'n geld waard als je hem later wilt verkopen. Het fixed rijden is mij zo goed bevallen dat ik het er toch op gewaagd heb en de nokjes heb verwijderd. Ik mag wel van geluk spreken dat ik hulp kreeg anders was het nooit zo mooi geworden.
Ik ga het verder als volgt doen : Ik laat het frame coaten en daarna aan alle kanten vlakken bij het balhoofd en BB , dit vanwege caotinglaag die daar ook gehecht zit. Ik denk dat ik dan alles overzet van mijn huidige fixer zoals ie nu is.
En dan als er weer wat budget is misschien wat kleine upgrades zoals een modernere stuurpen/stuur/zadelpen. Ik moet namelijk de hele tijd een tussenweg zoeken want ik wil op korte termijn graag een nieuwe computer kopen dus het is soms even kiezen of delen. Ik probeer in ieder geval even de gang in dit projectje te houden.
Grtz.
Rubenio
-
bianchisl3
- Forum-lid
- Berichten: 2823
- Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48
Ik heb mijn RAL waaier er nog even bij gepakt, ik zou voor de 7046 gaan. Met oranje Fortezza's. Is elders aan de orde geweest hier. Vind ik erg mooi. Maar wacht jouw keuze rustig af 
[quote="rubenio"]@WOuter
Dank voor tip
Ik zal wel even kijken wat de mogenlijkheden zijn.
Maar dit is dus de 2e fixer die je opbouwd? Of doe je er 1 weg of iets in die trant?
Grtz.
Rubenio[/quote]
Ik bouw er een voor mijn broer. Ik heb hem aangestoken.
Ik heb dit weekend het frame gehaald. Een bontekoe (bouwer in den Haag). Volgende week komen de naven en spaken binnen, en kan ik aan de slag. Voor mezelf ga ik ook nog een nieuw achterwiel spaken. Heb een setje oude Maillard hoge flens naven op de kop getikt. Nu nog een setje Mavic Ma2 velgen, en ik kan weer knutselen. De velgen zijn alleen extreem moeilijk te vinden.
@ Bianchi3sl,
je kan voor verschillende soorten naven kiezen:
1. Flip-flop of fixie naaf, (bijv. van Surly of On-one), uitermate geschikt, om te keren om de fiets als singlespeed te gebruiken. Wel aan de dure kant.
2. Baannaaf, even opletten of de naven wel geschikt zijn. Campa baannaven zijn volgens campa ook niet geschikt voor op de weg, te fragiel. Ik denk dat het wel meevalt. De prijs: voor een setje dura-ace of campa hoge flens naven betaal je de hoofdprijs. Zeker voor een oud setje. Mijn broer koopt een Miche Primato Pista achternaaf. Kost maar 37,50 bij bike-components.de, goedkoop, maar erg goed.
3. Suicide hub. Oude wegnaven hadden geen freewheel in de naaf, maar in de cassette. Je kan dus een enkel kransje op de naaf schroeven. Er is wel gevaar dat het kransje er af loopt. Dit kan je voorkomen door een sluitring (ring van een bottom bracket past!) tegen het kransje aan te draaien en loctite te gebruiken. Mijn 'nieuwe' maillard naaf wordt een suicide hub. Beetje link, wel goedkoop en mooi. Ik ben van plan om metaallijm ipv loctite te gebruiken. Dat gaat nooit meer los.
4. 6 gaats schijfrem voornaaf. Op de gaten waar normaal de schijfrem zit, kan je natuurlijk ook een kransje vastbouten! Men neme: een voornaaf met een as van 10mm (niet standaard, wel essentieel!!). Je gooit er een lange massieve as in (10mm), paar spacertjes, gaten in een shimano dx kransje boren (lastig om precies goed te krijgen en kost zeker 6 boortjes) en vastbouten die hap. Voordeel: goedkoop, gaat eeuwig mee. Leuk om zelf te maken. Nadeel: boren en gaten goed boren is een hel. Een voornaaf met ene 9mm as gaat niet werken. Ook niet met andere conussen (probleem met de maat van de lagerkogels)
Dank voor tip
Ik zal wel even kijken wat de mogenlijkheden zijn.
Maar dit is dus de 2e fixer die je opbouwd? Of doe je er 1 weg of iets in die trant?
Grtz.
Rubenio[/quote]
Ik bouw er een voor mijn broer. Ik heb hem aangestoken.
@ Bianchi3sl,
je kan voor verschillende soorten naven kiezen:
1. Flip-flop of fixie naaf, (bijv. van Surly of On-one), uitermate geschikt, om te keren om de fiets als singlespeed te gebruiken. Wel aan de dure kant.
2. Baannaaf, even opletten of de naven wel geschikt zijn. Campa baannaven zijn volgens campa ook niet geschikt voor op de weg, te fragiel. Ik denk dat het wel meevalt. De prijs: voor een setje dura-ace of campa hoge flens naven betaal je de hoofdprijs. Zeker voor een oud setje. Mijn broer koopt een Miche Primato Pista achternaaf. Kost maar 37,50 bij bike-components.de, goedkoop, maar erg goed.
3. Suicide hub. Oude wegnaven hadden geen freewheel in de naaf, maar in de cassette. Je kan dus een enkel kransje op de naaf schroeven. Er is wel gevaar dat het kransje er af loopt. Dit kan je voorkomen door een sluitring (ring van een bottom bracket past!) tegen het kransje aan te draaien en loctite te gebruiken. Mijn 'nieuwe' maillard naaf wordt een suicide hub. Beetje link, wel goedkoop en mooi. Ik ben van plan om metaallijm ipv loctite te gebruiken. Dat gaat nooit meer los.
4. 6 gaats schijfrem voornaaf. Op de gaten waar normaal de schijfrem zit, kan je natuurlijk ook een kransje vastbouten! Men neme: een voornaaf met een as van 10mm (niet standaard, wel essentieel!!). Je gooit er een lange massieve as in (10mm), paar spacertjes, gaten in een shimano dx kransje boren (lastig om precies goed te krijgen en kost zeker 6 boortjes) en vastbouten die hap. Voordeel: goedkoop, gaat eeuwig mee. Leuk om zelf te maken. Nadeel: boren en gaten goed boren is een hel. Een voornaaf met ene 9mm as gaat niet werken. Ook niet met andere conussen (probleem met de maat van de lagerkogels)

