't Heeft iets langer geduurd dan gepland, maar een ombouw en upgrade als volgt uitgevoerd.
Op Ebay.de een Ultegra compact crankstel incl. lager gekocht voor ca. 65,-
(excl. verzendkosten à 9,-)
Bij xerografia online een setje binnen-/buiten-kabels gekocht, voor zowel remmen als schakelen.
Bij een locale fm wat kleinmateriaal als stuurlint / boutjes gekocht, om 't geheel te completeren.
Hierbij, voor de geinteresseerden, een bescheiden reportage van het crankstel ombouw.
De uitgangspositie:
stap 1
Verwijder het stofkapje van de linkercrank met een inbussleutel
stap 2
Verwijder de crank, maak daarbij gebruik van een 'crank-trekker', dit voorkomt schade aan het schroefdraad en gaat vooral een stuk gemakkelijker dan gebruik van een pullietrekker of nog erger een schroevendraaier/hamer.
doe daarna hetzelfde voor de rechter crank.
Duidelijk zichtbaar; een oud, vies en versleten vierkante lageras
stap 3
Verwijder met behulp van een Shimano special-tool eerst de linker lagerschaal en vervolgens de rechter.
stap 4
Nadat je het schroefdraad goed hebt schoongemaakt en ontdaan van oude vet- en lijm- resten, monteer je de linker lagerschaal.
stap 5
Vervolgens monteer je de rechterschaal (waaraan ook de kunststof as en o-ring afdichting vastzit)
Let daarbij, net als bij het demonteren, op dat de rechterkant linkse schroefdraad is, dus voor je gevoel verkeerdom draaien.
stap 6
Plaats daarna de crank in het lager
let daarbij goed op dat je de as voldoende laat doorsteken aan de linkerkant, controleer dit goed.
stap 7
Tenslotte monteer je de linkercrank, gebruik daarbij een momentsleutel om beide inbusboutjes op het juist aandraaimoment vast te zetten en doe dit volgens de instructies; om en om aandraaien totdat het voorgeschreven aanhaalmoment is bereikt.
Al met al is het is het een eenvoudige klus die je vrij snel en gemakkelijk zelf uit kunt voeren, mits je het juiste gereedschap hebt (deze post maken duurde langer...).
De verdere aanpassingen die gedaan zijn; nieuw stuur+lintje, nieuwe Xerografia bekabeling, remmen een upgrade gegeven van Tiagra naar DuraAce, een DuraAce triple achterderailleur (die ik nog als spare had liggen) gemonteerd.
In een later stadium zijn zowel de voor- als de achter- derailleur nog een keer aan vervanging toe: nu nog geschikt voor triple en dat wil ik voor dubbel (compact) maken.