Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ombouw vierkant naar Octalink

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 feb 2008 13:05

De wereld is 3d, stijfheid heb je dus ook 3 kanten op. Stijfheid is niet voor niets een vector en geen scalaire grootheid. ;)
Een paar jaar geleden was er een grote test van een Frans blad waarin de carbon Campa cranks er een stuk beter uit kwamen. Ik heb alleen even geen getallen, want ik kan de test niet zo snel terug vinden.

Volgens mij was het QS die de schuld aan de crank gaf en niet Boonen. Maar goed hij heeft nadien nog jaren gereden met dezelfde crank. Boonen weegt dik boven de 80 kg en levert een piekvermogen van iets van 2200-2400 Watt. Ik heb zo m'n twijfels of de TS net zoveel vermogen kan leveren. Maar als je een tekening maakt met de krachten dan zul je zien dat het bracket het veel zwaarder te verduren heeft dan de crank als er maximaal kracht gezet wordt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

erwinvanfiets
Forum-lid

erwinvanfiets 02 mar 2008 23:32

Aanbod van (compacte) cranks voor vierkante assen vind ik niet echt uitgebreid...bij Rose hebben ze 1 crank die passend is voor Shimano en die is ook nog niet passend op mijn vierkante as (ik heb 115.5 mm) en die van Rose is voor 110mm. Moet ik nu gaan ombouwen naar Hollowtech of kijk op op de verkeerde sites? Bike2build heeft helemaal nix vierkants en bike-components zoek ik ook vergeefs naar "zat aanbod". Als jullie wel weten waar ik moet kijken, dan hoor ik het graag:)
running water, running water, what are your running from, Daniel Johnston

dream-plus
Forum-lid

dream-plus 02 mar 2008 23:35

erwinvanfiets schreef:Aanbod van (compacte) cranks voor vierkante assen vind ik niet echt uitgebreid...bij Rose hebben ze 1 crank die passend is voor Shimano en die is ook nog niet passend op mijn vierkante as (ik heb 115.5 mm) en die van Rose is voor 110mm. Moet ik nu gaan ombouwen naar Hollowtech of kijk op op de verkeerde sites? Bike2build heeft helemaal nix vierkants en bike-components zoek ik ook vergeefs naar "zat aanbod". Als jullie wel weten waar ik moet kijken, dan hoor ik het graag:)

Zet er gewoon een nieuwe as in, zijn de kosten niet t.o.v. de nieuwe crank.

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 03 mar 2008 10:43

Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

arjan916
Forum-lid

Gebruikersavatar arjan916 10 aug 2008 21:50

't Heeft iets langer geduurd dan gepland, maar een ombouw en upgrade als volgt uitgevoerd.
Op Ebay.de een Ultegra compact crankstel incl. lager gekocht voor ca. € 65,-
(excl. verzendkosten à 9,-)
Bij xerografia online een setje binnen-/buiten-kabels gekocht, voor zowel remmen als schakelen.
Bij een locale fm wat kleinmateriaal als stuurlint / boutjes gekocht, om 't geheel te completeren.

Hierbij, voor de geinteresseerden, een bescheiden reportage van het crankstel ombouw.

De uitgangspositie:

Afbeelding
Afbeelding

stap 1
Verwijder het stofkapje van de linkercrank met een inbussleutel

Afbeelding

stap 2
Verwijder de crank, maak daarbij gebruik van een 'crank-trekker', dit voorkomt schade aan het schroefdraad en gaat vooral een stuk gemakkelijker dan gebruik van een pullietrekker of nog erger een schroevendraaier/hamer.
doe daarna hetzelfde voor de rechter crank.

Afbeelding

Duidelijk zichtbaar; een oud, vies en versleten vierkante lageras

Afbeelding

stap 3
Verwijder met behulp van een Shimano special-tool eerst de linker lagerschaal en vervolgens de rechter.

Afbeelding

stap 4
Nadat je het schroefdraad goed hebt schoongemaakt en ontdaan van oude vet- en lijm- resten, monteer je de linker lagerschaal.

Afbeelding

stap 5
Vervolgens monteer je de rechterschaal (waaraan ook de kunststof as en o-ring afdichting vastzit)
Let daarbij, net als bij het demonteren, op dat de rechterkant linkse schroefdraad is, dus voor je gevoel verkeerdom draaien.

Afbeelding

stap 6
Plaats daarna de crank in het lager
let daarbij goed op dat je de as voldoende laat doorsteken aan de linkerkant, controleer dit goed.

Afbeelding

stap 7
Tenslotte monteer je de linkercrank, gebruik daarbij een momentsleutel om beide inbusboutjes op het juist aandraaimoment vast te zetten en doe dit volgens de instructies; om en om aandraaien totdat het voorgeschreven aanhaalmoment is bereikt.

Afbeelding

Al met al is het is het een eenvoudige klus die je vrij snel en gemakkelijk zelf uit kunt voeren, mits je het juiste gereedschap hebt (deze post maken duurde langer...).
De verdere aanpassingen die gedaan zijn; nieuw stuur+lintje, nieuwe Xerografia bekabeling, remmen een upgrade gegeven van Tiagra naar DuraAce, een DuraAce triple achterderailleur (die ik nog als spare had liggen) gemonteerd.
In een later stadium zijn zowel de voor- als de achter- derailleur nog een keer aan vervanging toe: nu nog geschikt voor triple en dat wil ik voor dubbel (compact) maken.
Alles voor de foto

http://www.arjan916.nl

daj
Forum-lid

daj 11 aug 2008 20:27

Al die posts hierboven met gezeur over stijfheid zijn best grappig eigenlijk nu blijkt dat er gewoon sprake was van een kapotte trapas :) Het is echt een soort hype, al dat gedoe met stijfheid.

Overigens is het bij buitenboordlagers wel aan te raden (n.a.v. andere berichten op dit forum) om je bottom bracket te laten vlakken. Anders kan het zijn dat je lagers niet 100% parallel aan elkaar liggen, zou toch zonde zijn als je nieuwe lagers straks weer kapot zijn.

arjan916
Forum-lid

Gebruikersavatar arjan916 11 aug 2008 20:48

[quote="daj"]Al die posts hierboven met gezeur over stijfheid zijn best grappig eigenlijk nu blijkt dat er gewoon sprake was van een kapotte trapas :) Het is echt een soort hype, al dat gedoe met stijfheid.

Daj, nee absoluut niet.
t Viel mooi samen, vandaar dat ik ook open dat het wat langer heeft geduurd dan vooraf gepland.
Je hebt wel gedeeltelijk gelijk; 't is niet de crankstijfheid die het aanlopen bij hard aanzetten veroorzaakte, maar de 'slappe' tandwielen van Stronglight.
Want toen ik om te testen die verving door originele Shimano's was t afgelopen.
En dat ik het nu aangrijp om alles te vervangen is omdat nu ook het lager was versleten.
Alles voor de foto

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 12 aug 2008 16:31

Mooi in beeld gebracht!
Maar als ik het goed begrijp was je er ook gekomen met andere kettingbladen (samen 40 euro) en een nieuwe trapas (15 euro)? Dan had je geen tools voor de buitenboordlagers en de momentsleutel nodig gehad.
Ik hoop uit de grond van mijn hart dat je nu niet ieder jaar nieuwe lagers moet monteren. hou je oude crank nog even achter de hand voor als je eventueel in het 'frame niet vlak en lagers binnen de kortste keren kapot'-straatje sukkelt...
Hollowtech oogt aan de andere kant wel mooi!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

daj
Forum-lid

daj 12 aug 2008 16:57

arjan916 schreef: Je hebt wel gedeeltelijk gelijk; 't is niet de crankstijfheid die het aanlopen bij hard aanzetten veroorzaakte, maar de 'slappe' tandwielen van Stronglight.
Want toen ik om te testen die verving door originele Shimano's was t afgelopen.
En dat ik het nu aangrijp om alles te vervangen is omdat nu ook het lager was versleten.

Ah okee, dat is ook weer duidelijk, ik dacht op de foto te zien dat de trapas een beetje krom was.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 12 aug 2008 17:20

Zo te zien heb je de bracketpot niet af laten vlakken. Op deze manier gaan de lagers waarschijnlijk al binnen 5000 km kraken (misschien zelfs eerder).

arjan916
Forum-lid

Gebruikersavatar arjan916 12 aug 2008 20:28

Bedankt voor de tip om de uiteinden van de bracketpot te vlakken.
Eerst zal ik de rest van de fiets gaan opbouwen en dan eens afwachten hoe het rijden gaat.
Als blijkt dat het nodig is, dan zal ik het op korte termijn alsnog doen.

PS
Dit is m'n 'winterfiets' en was na zo'n 25dkm toe aan een grote update.
Uiteindelijk heb ik deze compact gekocht om later in t seizoen (tijdelijk) te monteren in m'n 'zomerfiets' die ik wil meenemen naar de Dolomieten (daar zit al 10sp op) op vakantie.
En bij terugkomst zal ik wel zien of ik m weer in m'n 'winterfites' monteer, of dat ik daarvoor een andere koop.
Ik woon in de vlakke Randstad, dus ik zie niet zo snel het nut van een compact in de polder (andere discussie).
En gereedschap is geen probleem, heel veel heb ik al in bezit of anders leen ik het van andere fietsmaten die ook zelf hun fietsen onderhouden.
Alles voor de foto

Plaats reactie