M'n winterfiets wil ik wat verbeteren door een ander crankstel te monteren.
Maar k loop tegen t volgende op;
de bestaande bracketas en crankset is nog het ouderwetse vierkant model, kan ik het bracketlager/as met de cranks wisselen voor een Octalink combi?
Zijn er bijzondere aandachtspunten om op te letten bij ombouwen, zoals aanhaalmomenten, wel/geen montagevet etc etc?
PS.
als er mensen zijn die een nog goede Octalink combi hebben liggen; stuur een PM wat en hoe, thanx.
Ombouw vierkant naar Octalink
Je moet even weten of je BSA/Engels draad in je frame hebt of Italiaans draad. En monteer je een dubbel of triple? Dubbel heeft een as van 109 nodig, bij triple heb je een 118 as nodig.
De meeste tools voor vierkante as passen ook op Octalink, dus een voordeel is dat je geen dubbel gereedschap nodig hebt.
En volgens mij mag er wel vet op het schroefdraad tussen frame en as, en ook wel op de uiteinden van de as (itt 4kante as).
De meeste tools voor vierkante as passen ook op Octalink, dus een voordeel is dat je geen dubbel gereedschap nodig hebt.
En volgens mij mag er wel vet op het schroefdraad tussen frame en as, en ook wel op de uiteinden van de as (itt 4kante as).
Dubbel of triple weet ik nog niet.
Op t moment zit er Shimano triple op, maar dat gebruik ik nooit (meer).
Dus een kortere bracketas en een dubbel crankstel icm een dubbel derailleur is ook een optie.
BSA of Italiaanse draad, ik gok op BSA want dat gebruikt Giant toch 'standaard'?
Waarom Octalink ipv vierkant?
Omdat er simpelweg veel meer aanbod is (en ik t model crank van een vierkant wel wat bedaagd er uit vind zien).
Op t moment zit er Shimano triple op, maar dat gebruik ik nooit (meer).
Dus een kortere bracketas en een dubbel crankstel icm een dubbel derailleur is ook een optie.
BSA of Italiaanse draad, ik gok op BSA want dat gebruikt Giant toch 'standaard'?
Waarom Octalink ipv vierkant?
Omdat er simpelweg veel meer aanbod is (en ik t model crank van een vierkant wel wat bedaagd er uit vind zien).
@perik, ombouwen naar Hollowtech II is voor zover ik weet, niet mogelijk.
Hoeft ook niet want zie E-bay voor voldoende keuze in Octalink.
Résumé, is een ander lager plaatsen icm cranks voldoende / mogelijk?
Hoeft ook niet want zie E-bay voor voldoende keuze in Octalink.
Résumé, is een ander lager plaatsen icm cranks voldoende / mogelijk?
Niets mis met octalink hoor. Als je as en cranks vevangt is dat geen enkel probleem. Met vet monteren. Juist omdat er al weer wat nieuwers is zal octalink voor een redelijke prijs te krijgen zijn. En het is wel een upgrade t.o.v. een vierkante as omdat octalink meer stijfheid heeft is. Terwijl de meeste buitenliggende lagers, in tegenstelling tot wat je wellicht zou verwachten, nauwelijks stijver zijn dan octalink. Ik weet dat hier bij shimano Dura Ace bijvoorbeeld aantoonbaar nauwelijks verschil tussen zit. Hollowtech zal overigens ook wel passen als je toch hollowtech wilt kan dat ook prima.
arjan916 schreef:Dubbel of triple weet ik nog niet.
Waarom Octalink ipv vierkant?
Omdat er simpelweg veel meer aanbod is (en ik t model crank van een vierkant wel wat bedaagd er uit vind zien).
Aanbod is er zat en looks...? ik kijk nooit naar mijn eigen crank en wat anderen ervan vinden intereseert mij totaal niet. Als het niet stuk is of iets niet echt een vooruitgang is (behalve dan in looks) zou ik niet weten waarom veel geld uit te geven.
@ilko
Het is Arjan zijn portemonee. Ik begrijp ook nooit waarom iemand veel geld uitgeeft voor titanium boutjes in zijn deraileur of zijn stuurpen. Gewichtsbesparing is marginaal (plasje doen levert meer op), niemand ziet het ...?
Niks mis met Octa, maar ook niks mis met vierkant, niet in kwaliteit en zeker ook niet in verkrijgbaarheid.
Het is Arjan zijn portemonee. Ik begrijp ook nooit waarom iemand veel geld uitgeeft voor titanium boutjes in zijn deraileur of zijn stuurpen. Gewichtsbesparing is marginaal (plasje doen levert meer op), niemand ziet het ...?
Niks mis met Octa, maar ook niks mis met vierkant, niet in kwaliteit en zeker ook niet in verkrijgbaarheid.