Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Niet over fietsen - Linux

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 30 apr 2011 22:37

Sinds enkele maanden heb ik ook Ubuntu en met Garmin Connect kan ik mijn tracks opladen. Alleen heeft dit een aantal beperkingen.

Mijn vraag is of iemand hier zijn garmin center draaiend heeft gekregen of misschien via GoldenCheeta, dit laatste programma werkt ook met gps tracks.
Probleem is dat Ubuntu niet mijn Edge herkent als ik deze aansluit op de pc. Heb al enige pogingen gedaan adv het forum van Ubuntu zelf maar helaas zonder resultaat.

Als ik via een plugin mijn Edge kan benaderen dan ik mijn tracks ophalen.

ben benieuwd of iemand ervaring heeft?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

apexrider
Forum-lid

Gebruikersavatar apexrider 30 apr 2011 23:01

Ik heb ooit wel een met GPSBabel geexperimenteerd, uiteindelijk is het me toen gelukt m'n Garmin Edge 205 uit te kunnen lezen. Wat ik me er nog van kan herinneren is dat alle tracks in 1 XML bestand terecht kwamen. Voor details zou je hier eens kunnen kijken.

Dit is trouwens wel 1 van de redenen waarom ik nog een netbookje bij de hand hou met een Windows installatie, zou eventueel ook nog VMWare kunnen gebruiken.
Afbeelding

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 30 apr 2011 23:13

[quote="apexrider"]Ik heb ooit wel een met GPSBabel geexperimenteerd, uiteindelijk is het me toen gelukt m'n Garmin Edge 205 uit te kunnen lezen. Wat ik me er nog van kan herinneren is dat alle tracks in 1 XML bestand terecht kwamen. Voor details zou je hier eens kunnen kijken.

Dit is trouwens wel 1 van de redenen waarom ik nog een netbookje bij de hand hou met een Windows installatie, zou eventueel ook nog VMWare kunnen gebruiken.[/quote]

Bedankt, ik zal er naar kijken. Ik heb een dualboot gemaakt dus kan altijd switchen
Albert Einstein

apexrider
Forum-lid

Gebruikersavatar apexrider 30 apr 2011 23:31

Ik vermoed dat je de plugin van Andreas Diesner gebruikt, in de configuratie sectie staat beschreven hoe je een nieuw device kunt toevoegen als deze niet automatisch wordt herkend. Hieruit blijkt dat deze plugin ook gebruik maakt van gpsbabel. Ondanks dat mijn edge 205 niet bij de supported devices staat ga ik er toch maar weer eens mee aan de slag.
Afbeelding

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 30 apr 2011 23:46

[quote="apexrider"]Ik vermoed dat je de plugin van Andreas Diesner gebruikt, in de configuratie sectie staat beschreven hoe je een nieuw device kunt toevoegen als deze niet automatisch wordt herkend. Hieruit blijkt dat deze plugin ook gebruik maakt van gpsbabel. Ondanks dat mijn edge 205 niet bij de supported devices staat ga ik er toch maar weer eens mee aan de slag.[/quote]

Ja dit bedoel ik. Kan nu wel via garmen connect de info binnen halen maar ik kan niet mijn Edge (305) benaderen. Waarschijnlijk is de installatie niet goed gegaan want ik krijg biij updates steeds deze melding:

"Ophalen van http://ppa.launchpad.net/andreas-diensn ... ackages.gz 404 Not Found is mislukt
Ophalen van http://ppa.launchpad.net/user/ppa-name/ ... ackages.gz 404 Not Found is mislukt
Ophalen van sommige indexbestanden is mislukt, deze zijn of genegeerd, of er zijn oudere versies van gebruikt."

Weet echt niet hoe ik dit moet oplossen
Albert Einstein

thomas1974
Forum-lid

thomas1974 01 mei 2011 00:27

Ha, dat geklooi als iets niet werkt ken ik nog wel ;) meestal ben je dan wel even bezig. Heb momenteel een heel oud beestje staan met een hele oude SuSE (8.x ofzo), maar die heeft al 5 jaar niet meer gedraaid, en dat blijft op dit moment even zo.

Mogelijk zijn dit de juiste links:
http://ppa.launchpad.net/andreas-diesne ... ackages.gz
http://ppa.launchpad.net/andreas-diesne ... ackages.gz
Normaal gesproken kun je deze ergens in een configuratie-file aanpassen. Kwestie van goed zoeken ;)

erwinb
Forum-lid

erwinb 01 mei 2011 02:04

Ik zie al enkele posts die eerder op tweakers.net thuishoren dan op het fietsforum :).

Maar goed, ik heb een tijdje Linux gebruik (ook Ubuntu), werkt prima voor al het dagelijkse gebruik, alleen is OpenOffice een ramp in vergelijking met MS Office. Linux is al jaren gebruiksvriendelijk en is dus een prima (gratis) alternatief voor Windows.

Aangezien ik ontwikkel met MS .Net is mijn hoofdbesturingssysteem Windows 7 (is ook al lang geen rommel meer), voor prive zaken (als in 's avonds op de bank) gebruik ik OS X wat verreweg het beste scoort wat betreft gebruiksvriendelijkheid, volgende week maar eens MS Office voor de Mac installeren, kijken of dat ook goed werkt.

Voor virtuele machines kun je ook VMWare Player downloaden, er zijn geloof ik wel virtuele pc's te downloaden die hiermee draaien, zo hoef je niets te installeren of configureren.

Overigens is er voor Windows tegenwoordig ook heel veel gratis software te vinden (veel meer dan voor de Mac). De Windows vs. Linux discussie is wat mij betreft ook een beetje achterhaald, beide zijn enorm verbeterd de laatste 5 tot 10 jaar en de enorme verschillen van toen zijn veel minder geworden. Doordat veel applicaties in de browser werken (voor mail gebruik ik tegenwoordig alleen nog maar Gmail bijvoorbeeld) en dat wordt alleen maar meer, is het besturingssysteem ook minder relevant voor huis, tuin en keukengebruik.

apexrider
Forum-lid

Gebruikersavatar apexrider 02 mei 2011 23:58

@body: Ik heb zojuist de plugin geinstalleerd en het werkt feilloos. Mijn configuratie:
- Ubuntu 10.10
- Firefox 3.6.17
- Garmin Edge 205
- garminplugin 0.3.0-1~maverick

Installatie met de volgende commando's:
- sudo add-apt-repository ppa:andreas-diesner/garminplugin
- sudo apt-get update
- sudo apt-get install garminplugin

Wel even je browser herstarten nadat je de plugin hebt geinstalleerd. Ook nog even met chromium geprobeerd, maar die doet het niet.
Afbeelding

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 03 mei 2011 09:32

[quote="apexrider"]@body: Ik heb zojuist de plugin geinstalleerd en het werkt feilloos. Mijn configuratie:
- Ubuntu 10.10
- Firefox 3.6.17
- Garmin Edge 205
- garminplugin 0.3.0-1~maverick

Installatie met de volgende commando's:
- sudo add-apt-repository ppa:andreas-diesner/garminplugin
- sudo apt-get update
- sudo apt-get install garminplugin

Wel even je browser herstarten nadat je de plugin hebt geinstalleerd. Ook nog even met chromium geprobeerd, maar die doet het niet.[/quote]

Herkent Ubuntu je edge ook als je die aansluit?
Ik ga het vanavond uitproberen.
Bedankt!
Albert Einstein

diogenes
Forum-lid

diogenes 03 mei 2011 11:11

> Doordat veel applicaties in de browser werken (voor mail gebruik ik tegenwoordig alleen nog maar Gmail
>bijvoorbeeld) en dat wordt alleen maar meer, is het besturingssysteem ook minder relevant voor huis, tuin en >keukengebruik.
Dat geldt niet voor mensen die bewust voor Linux kiezen, vanwege het opensource karakter er van.
Velgenfluisteraar

Florezido

erwinb
Forum-lid

erwinb 03 mei 2011 11:20

[quote="Diogenes"]> Doordat veel applicaties in de browser werken (voor mail gebruik ik tegenwoordig alleen nog maar Gmail
>bijvoorbeeld) en dat wordt alleen maar meer, is het besturingssysteem ook minder relevant voor huis, tuin en >keukengebruik.
Dat geldt niet voor mensen die bewust voor Linux kiezen, vanwege het opensource karakter er van.[/quote]

Dat is helemaal waar natuurlijk. Ik doelde eigenlijk meer op gebruiksvriendelijkheid, stabiliteit en ondersteuning van hardware, ik denk dat de meeste mensen met alle besturingssystemen prima zouden kunnen werken (na enige gewenning natuurlijk)

apexrider
Forum-lid

Gebruikersavatar apexrider 05 mei 2011 00:54

Eerder gaf ik aan dat de plugin feilloos werkt met GarminConnect. Zoals body al aangaf lukt het niet om tracks vanaf GarminConnect naar de Edge 205/305 te downloaden. Volgens de lijst van ondersteunde devices klopt dit ook. Het is me echter alsnog gelukt om de plugin zover te krijgen de tracks naar de Edge te schrijven.

Als eerste heb je gpsbabel nodig:
sudo apt-get install gpsbabel

Vervolgens met een teksteditor de garminplugin configuratie wijzigen, ik gebruik daarvoor vi maar dat vind niet iedereen zo'n fijne editor (eventueel eerst een kopie van het origineel maken):
vi ~/.config/garminplugin/garminplugin.xml

en vervang alles met de volgende inhoud:

Edge 205 via file
/tmp
gpsbabel -t -i gpx -f %1 -o garmin -F usb:

Als je een track naar de Edge wilt schrijven, dan zie je dat er een extra device is bijgekomen met de naam "Edge 205 via File". Dit is het device dat je moet gebruiken om te schrijven, om te lezen gebruik je gewoon het oorspronkelijke device.

De plugin zal nu eerst de betreffende track downloaden naar de locatie aangegeven in , in dit geval dus /tmp. Als het bestand daar eenmaal staat wordt het middels het , in dit geval gpsbabel, naar de Edge geschreven.

Het lijkt er op dat de plugin universeel te gebruiken is en dus niet alleen in combinatie met GarminConnect.
Afbeelding

Plaats reactie