Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

tips voor lange duurtraining

casran
Forum-lid HC

casran 23 jun 2008 13:58

Het Excel-schema dat ik opende op vorige pagina is wel enorm onevenwichtig: meer dan de helft van je weekvolume zit telkens in 1 training. Geen gezonde opbouw. Als je slechts zo weinig trainingstijd ter beschikking hebt, zijn die extreme trainingen (die slechts weinig renners nodig hebben) gewoon niet mogelijk en nutteloos. Beter iets minder lang en wat meer spreiden.

[quote="Foosho"]Marathonlopers trainen zover ik weet ook zelden de gehele afstand aangezien het herstel zo lang is.[/quote]

Wielrennen wel niet met lopen vergelijken hé... de spierbelasting en -schade bij lopen is zoveel hoger dat duurtraining van langer dan 1,5u nauwelijks voorkomen, ook niet bij de marathonlopers. Bij wielrennen ga je vaak wél langer trainen dan de wedstrijdduur (zowel in km-aantal als in tijdsduur)!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

michieljanssen
Forum-lid

michieljanssen 23 jun 2008 16:12

Hoi Havana,

Dat is ook zeker de bedoeling voor de laatste week! Deze week rij ik nog 3 keer (totaal mss 250 km) en in de week voorafgaand aan de Marmotte 2 keer rustig losrijden (en veel slapen ja!!).

Het is natuurlijk ook heel persoonlijk. Iedere renner heeft een andere voorbereiding nodig. Veel hangt af van de getraindheid en de mogelijkheid om snel te herstellen. Ik denk dat het belangrijk is dat je jezelf er lekker bij voelt!

Ridley Excalibur 2010
Fulcrum Racing Zero
Fulcrum Racing 7 (winter)

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 23 jun 2008 16:14

Iedere renner heeft een andere voorbereiding nodig maar elke renner is gebaat bij veel rust vlak voor een giga inspanning. Bovendien (en dat is heel moeilijk) moet je accepteren dat training in de week voor de Marmotte geen enkel nut heeft. Zeker als het toevallig mooi weer is, is het zo lastig om dan de fiets te laten staan, terwijl dat wél het meest verstandig is.

Anyway, veel succes. Het is een schitterende tocht die zonder meer onvergetelijk is.

michieljanssen
Forum-lid

michieljanssen 23 jun 2008 16:28

Dat is waar, rust is net zo belangrijk als trainig! En ook ik heb moeite om de fiets te laten staan als het zonnetje schijnt! Je zoekt toch steeds bevestiging van je vorm door op de fiets te springen. Even inhouden en over 2 weekjes van start!

Jij ook veel succes!
Ridley Excalibur 2010
Fulcrum Racing Zero
Fulcrum Racing 7 (winter)

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 23 jun 2008 16:31

Zal helaas niet nodig zijn, ik mag vrolijk hier blijven :( (geen vakantiedagen) ... Thanks anyhow.

stavros
Forum-lid

stavros 23 jun 2008 16:35

[quote="havana"]Zal helaas niet nodig zijn, ik mag vrolijk hier blijven :( (geen vakantiedagen) ... Thanks anyhow.[/quote]

offtopic, maar dit is nou het voordeel van geen adv meer...
Greetz

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 23 jun 2008 16:38

ADV heb ik nooit gehad, dus da's makkelijk zat. 40u per week buffelen, 25 vrij opneembare dagen en onbeperkt mee te nemen (dat wel). Helaas niet genoeg voor mij, zeker dit jaar niet.

seger
Forum-lid

seger 23 jun 2008 16:53

voor iemand die 40uur per week moet buffelen, ben je wel erg actief op dit forum ;)
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

stavros
Forum-lid

stavros 23 jun 2008 16:54

Ik ben op dit moment ook aan het werk............. en hard ook ;)
Greetz

vincentvis
Forum-lid

vincentvis 23 jun 2008 17:02

[quote="C a s r a n"]Het Excel-schema dat ik opende op vorige pagina is wel enorm onevenwichtig: meer dan de helft van je weekvolume zit telkens in 1 training. Geen gezonde opbouw. Als je slechts zo weinig trainingstijd ter beschikking hebt, zijn die extreme trainingen (die slechts weinig renners nodig hebben) gewoon niet mogelijk en nutteloos. Beter iets minder lang en wat meer spreiden.

Op zich heb ik wel meer tijd beschikbaar, maar zo zijn de schema's opgebouwd. Op de vraag wat het nut was van 7 uur op één dag fietsen kreeg ik het volgende antwoord van Chris (hij is dit weekend voor de 3e maal nederlands kampioen geworden op de lange afstand van de triatlon):

Je hebt wat overlaod nodig vandaar die ene keer 7 uur. zeker richting marmotte zal je dat de laatste klim veel voordeel geven. Is ook een mentale barriere.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 23 jun 2008 17:59

Zo lang ik maar genoeg declarabele uren maak, doet mijn baas nergens moeilijk over, ook al zit ik de ganse dag op het forum ;)

Plaats reactie