Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

tips voor lange duurtraining

vincentvis
Forum-lid

vincentvis 19 jun 2008 00:06

Beste forumleden,

Ik train sinds april met trainingsschema's (van Chris Brands). Vorige week voor het eerst een tocht gereden van 5,5 uur. Volgend weekend moet ik een tocht (rustige duurtraining) rijden van 6,5 uur en de twee zondagen daarna 7 uur.

Ik heb geen ervaring met het rijden van lange tochten. Hebben jullie nog tips voor mij voor het rijden van zulke lange tochten? Hoe maak je zo'n tocht nog een beetje leuk zonder dat het erg saai wordt? 2 fietsmaatjes houden me wel een paar uur gezelschap, maar zeker geen 7 uur.

Gr. Vincent

alpe
Forum-lid

alpe 19 jun 2008 00:17

ipod?
Sensa

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 19 jun 2008 00:19

Nadenken over de zin van het leven :)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

wroosmalen
Forum-lid

wroosmalen 19 jun 2008 00:23

Wat ben je allemaal van plan? Zo lang heb ik nog nooit getraind en ik kan niet zeggen dat ik zo weinig train.
http://www.woutervr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 19 jun 2008 00:24

Huh, hoe kun je je nu gaan vervelen? Er is zoveel te zien als je maar wilt. Probeer eens 7 uur op een Tacx of spinner.....dat is pas saai. Ik heb ook nooit een iPod oid op.
Wellicht is het bovenstaande persoonlijk maar zo deed ik het ook ten tijde van lange duurlopen 20-30km (lang geleden :p)
Wat ik toen wel veel deed was nadenken over HAVO/VWO schoolonderzoeken en examens. Zeer vaak dat ik tijdens zo'n lange loop een oplossing voor een probleem bedacht. Twee vliegen in 1 klap.

Suces in ieder geval en kijk eens om je heen. Zoveel moois te zien.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

kaj1500
Forum-lid

kaj1500 19 jun 2008 00:26

Als ik lange ritten alleen doe, zoek ik de wegen op waar veel fietsers komen.
Of ik ga onbekend terrein verkennen. In ieder geval niet te vaak op de teller/horloge kijken!
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

jefrey
Forum-lid

jefrey 19 jun 2008 00:52

Probeer inderdaad weer een andere route te rijden dan je voorgaande. Ten eerste is dat beter tegen de verveling en daarnaast zorgt het voor een betere trainingsprikkel omdat je minder op de automatische piloot kan doen. Google earth helpt daarbij heel goed. Probeer je ook een beetje te concentreren op je cadans en techniek en wat muziek kan ook wat helpen voor een paar uurtjes (ik doe vaak de laatste paar uurtjes met muziek). En niet vergeten genoeg eten, drinken en rust.

rezne
Forum-lid

rezne 19 jun 2008 03:38

7 uur?!! Dat is ook wel erg lang. Ik ga altijd weg voor 5 uur, wat soms uitloopt op 5.5 hooguit 6 uur en dan is echt wel genoeg geweest. 7 uur is idioot lang imho. Wat ben je allemaal van plan?
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

vincentvis
Forum-lid

vincentvis 19 jun 2008 15:26

[quote="Rezne"]7 uur?!! Dat is ook wel erg lang. Ik ga altijd weg voor 5 uur, wat soms uitloopt op 5.5 hooguit 6 uur en dan is echt wel genoeg geweest. 7 uur is idioot lang imho. Wat ben je allemaal van plan?[/quote]

Ik vind 5 uur al erg lang;-) Voorheen fietste ik niet langer dan 2,5 uur. Maar toen deed ik ook basketbal en voetbal op competitie niveau, en fietste ik alleen na de competitie (mei-augustus). Heb nu beiden sporten opgezegd en wil me meer toeleggen op het fietsen. Ben dan ook onder begeleiding gaan trainen om zo bekend te worden met het fietsen en verantwoord te leren trainen.

Eind juli gaan we een week fietsen in de alpen, zoals ieder jaar. Wil de route van de marmotte rijden en een keer de Alp Dhuez binnen het uur. Volgend jaar wil ik mee doen aan de Alp Dhuzes.

Ik heb mijn schema voor de komende weken als bijlage bijgevoegd.

edwin01
Forum-lid

edwin01 19 jun 2008 15:45

Jesses, alleen om dat schema te lezen heb je al training nodig..... Ik ben blij dat ik niet zoveel duurwerk nodig heb!

hansdarmstrong
Forum-lid

hansdarmstrong 19 jun 2008 15:48

Die opeenvolging van lange ritten in je schema lijkt mij toch wel heel veel. Puur trainen doe ik zelden boven de 4-5 uur. Langere ritten realiseer ik door een paar toertochten (100-150km) te rijden. Als zeer matig klimmer geeft mij dat duur- en recuperatievermogen genoeg om in een week alpen 7 ritten (op 8 dagen) te rijden (op basis van 1 grote of 2 kleine cols/rit). Rit 7 was de alp, en daar doe ik dan 75 min over.

Ik las her en der dat het effect van duurtraining steeds minder wordt eens de kaap van de 4 u gerond is. En loop ja als relatief beginnend efietser met dergelijk afstanden een paar weekends na elkaar niet het risico op overtraining en blessures?
Misschien eens nadenken om ipv van 1 maal 7 U, tweemaal 4 U te trainen.

Plaats reactie