Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Welke velg bij DT 240s?

edwinfe
Forum-lid

edwinfe 12 jan 2009 12:04

ik lees niks over de ambrosio excellence velgen.

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 12 jan 2009 12:08

Edwinfe schreef:ik lees niks over de ambrosio excellence velgen.

Niet meer dan logisch aangezien TS een wat hogere velg wil ;)

fw
Forum-lid

fw 12 jan 2009 12:55

EM schreef:Als velg zal ik de DT RR1.2 overwegen. Ook de standaard wielset DT 1850 is het overwegen waard. Qua looks vind ik het alleen niet echt bijzonder mooi. Als ik een flink bedrag uitgeef aan een set wielen, dan vind ik dat mijn fiets er ook best een stukje mooier van mag worden.

In hoeverre zijn velgen zoals de Corima Aero en de Zipp 417 (zoals gebruikt in de Zipp 303 wielset) duurzaam genoeg?

En hoe zit het met de FFWD F4R-c wielset (met 240s naaf)?

Wat mooi is, kunnen anderen niet voor je bepalen :) Overigens postte iemand de RR1.2 velgen in het zwart maar die zijn er ook in zilver (heb ik namelijk). Misschien dat dat beter bij je fiets gaat passen.
ff een plaatje geknipt om een idee te geven; [img=http://img101.imageshack.us/img101/6026/wielengz8.jpg]
[img=http://img101.imageshack.us/img101/wiel ... /w1274.png]

em
Forum-lid

em 18 jan 2009 23:04

Wegens een financiële meevaller heb ik het geld voor de wielen nu al beschikbaar. Heb echter nog geen reacties over de door mij genoemde velgen/wielen.

Voor de volledigheid nog even het lijstje:
- Corima Aero velg
- Zipp 417 velg (303)
- FFWD F4R-c wielset (met 240s naaf)
- Reynolds DV46C UL wielset (ook met 240s naaf)

Mocht geen van de door mij genoemde velgen/wielen voldoen aan de door mij gestelde voorwaarden (zie begin van dit topic), dan denk ik dat ik eerst mijn Fulcrum 5's lekker oprij. Dan zie ik t.z.t. wel verder.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 jan 2009 23:20

Waarom wil je per sé aan de DT240s naaf vast houden? Ik weet niet of er inmiddels meer verschillende boring beschikbaar zijn, maar afgelopen jaar kon je met goed zoeken 24 gaats voornaven vinden en daarmee hield 't op.

De Zipp velg is de enige velg met aluminium remrand. Zeker in de regen is dat wel een voordeel met remmen. Alleen het grote nadeel is dat de velg maar liefst 562 gram weegt.

Reynolds is waarschijnlijk het lichtste wiel. FFWD vind ik persoonlijk erg duur voor een no-name velg. Zipps zijn een stuk zwaarder dan de andere wielen, gezien het feit dat je waarschijnlijk niet vaak van wielen zult wisselen heb je geen voordeel van de aluminium velg dat je geen blokjes hoeft te wisselen. De Corima's is ook een prima wielset, ik heb er alleen weinig mee. Persoonlijk vind ik Reynolds meer hebben.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

em
Forum-lid

em 19 jan 2009 10:20

Amclassic-fan schreef:Waarom wil je per sé aan de DT240s naaf vast houden?
De DT240s is toch een beetje de maatstaf onder de normale naven. Heb er nog geen slechte verhalen over gehoord en wil ze graag zelf proberen. Ook het feit dat ze eenvoudig te servicen zijn en behoorlijk duurzaam zijn spreekt me wel aan.
Amclassic-fan schreef:De Zipp velg is de enige velg met aluminium remrand. Zeker in de regen is dat wel een voordeel met remmen. Alleen het grote nadeel is dat de velg maar liefst 562 gram weegt.
Gewicht vind ik minder belangrijk dan duurzaamheid, zie ook mijn openingspost in dit topic. Als ik voor dat hogere gewicht maar wel meer duurzaamheid terugkrijg.
Amclassic-fan schreef:Reynolds is waarschijnlijk het lichtste wiel. FFWD vind ik persoonlijk erg duur voor een no-name velg. Zipps zijn een stuk zwaarder dan de andere wielen, gezien het feit dat je waarschijnlijk niet vaak van wielen zult wisselen heb je geen voordeel van de aluminium velg dat je geen blokjes hoeft te wisselen. De Corima's is ook een prima wielset, ik heb er alleen weinig mee. Persoonlijk vind ik Reynolds meer hebben.
Ik zal mijn Fulcrum 5's houden als reservewielen, maar heb niet de intentie om wielen te wisselen. De nog aan te schaffen wielen zullen gewoon mijn allround wielen worden die overal voor gebruikt gaan worden. Wel/geen aluminium remrand is voor mij dus inderdaad niet zo interessant. Heb wel begrepen dat een carbon velg met een alu remrand kwetsbaarder kan zijn dan een volledig carbon velg. Als een volledig carbon velg inderdaad duurzamer is, dan vind ik dat zwaarder wegen dan de wat mindere remeigenschappen.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 jan 2009 11:52

Het duurzaamste is gewoon een aluminium velg. Maar met een carbon velg voor bandjes kan je ook jarenlang rond rijden.
Zelf zou ik nooit voor de Zipp 417 velgen kiezen. De 505 velg is 14 mm hoger en weegt maar 15 gram meer. Nadeel van die extra hoogte is wel zijwind gevoeligheid. Maar goed de velgen zijn en blijven gewoon zwaar voor de enorme prijs die je betaald.

Ik zie op de website van DT de naven nu wel in 20,24,28,32 en 24,28,32 leverbaar zijn. Maar goed dat betekent dat je ze niet kunt combineren met Zipp velgen, want die zijn enkel in 18/24 (417) en 16/20 (505) leverbaar. Corima zou wel kunnen, die zijn ook nog eens een stuk vriendelijker geprijsd.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 19 jan 2009 12:00

Als je shimano rijdt, zou ik gaan voor:
dura-ace naven, 36 spaken, DT of sapim spaken, mavic ceramic velg
Als je campagnolo rijdt, zou ik gaan voor:
record naven, 36 spaken, DT of sapim spaken, mavic ceramic velg.

Als je voor aero gaat, zou ik een set mavic cosmic carbone SL kopen, of de Reynolds.

Halfhoge velgen geven compromiswielen, en enkel als je echt de sterkste wielen wilt zou ik voor CXP of DT1.2 gaan, anders zijn ze vooral zwaarder en overkill. Voor de aerodynamica zijn ze beter dan een lage velg, maar het zijn daarmee toch nog geen hoge aero wielen.

Als je én shimano én campa hebt, zou ik voor de DT naven gaan (omdat je bodies kan uitwisselen, zie ook eurus/neutron, daar gaat dat ook), anders zijn ze imho het prijsverschil met eerder genoemde DA en record naven niet waard.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

em
Forum-lid

em 21 jan 2009 09:26

Wat een goed idee leek (een duurzame middelhoge wielset laten bouwen met de DT240s), blijkt toch behoorlijk wat haken en ogen te hebben. Omdat er niet echt een aanbeveling is gedaan die ik ook nog eens mooi genoeg vind, heb ik toch maar besloten om de komende tijd lekker op mijn Fulcrum 5's te rijden. Ik zie t.z.t. wel verder dan...

In ieder geval bedankt voor alle reacties!

perik
Forum-lid

perik 21 jan 2009 10:02

@EM: als jij een bepaalde velg in je hoofd hebt dan ben je verder toch niet afhankelijk van bevestiging op dit forum? Ik zou gewoon een van die velgen uit jouw rijtje kiezen en een wielset opbouwen. Blijkbaar heb je heel specifiek deze velgen op het oog, en is de rest niet snel mooi genoeg.

em
Forum-lid

em 21 jan 2009 15:21

perik schreef:@EM: als jij een bepaalde velg in je hoofd hebt dan ben je verder toch niet afhankelijk van bevestiging op dit forum? Ik zou gewoon een van die velgen uit jouw rijtje kiezen en een wielset opbouwen. Blijkbaar heb je heel specifiek deze velgen op het oog, en is de rest niet snel mooi genoeg.

Uiteraard kan ik zelf prima een keuze maken uit de wielen die ik mooi vind. Omdat ik echter weinig verstand heb van wielen vraag ik me af of het dan een verstandige keuze is. Gezien het feit dat ik geen vedergewicht ben (86 kg) en de wielen in alle omstandigheden wil gaan gebruiken, heb ik weinig zin om nu een hoop geld uit te geven aan wielen en bijv. over twee jaar alweer de velg moet vervangen.

Omdat ik geen specifieke aanbevelingen heb gehoord over de door mij aangedragen wielen/velgen, denk ik daarom dat ik mijn financiële meevaller lekker uit ga geven aan een welverdiende vakantie. Dan rij ik voorlopig rustig verder op mijn Fulcrums.

foosho
Forum-lid

foosho 21 jan 2009 15:30

We zitten op pagina 3 hoor.. je hebt tig tips en aanbevelingen gehad...

Er is altijd wel ergens een compromis, ja misschien als je je budget op 4k zet heeft denk ik niemand serieuze aanmerkingen op een setje Lightweight Standard Clinchers..

Plaats reactie