Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Drop it like it\'s hot (afstellen stuur)

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 11 nov 2009 22:10

hahaha, en vuistregel is iets wat voor de meeste, gemiddelde persoon geldt.
Wees blij dat je niet doorsnee bent..

wouterj
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 31 mei 2008 01:17

wouterj 16 nov 2009 22:23

ik hoop dat die vuistregel grof is, want ik zie mijn stuur zo ongeveer halverwege mijn voorvork als ik mijn shifters vastpak. (naaf echt wel een eindje voor mijn stuur dus)
Ik had altijd het idee dat ik wel redelijk op de fiets zat, maar nu begint het dus te knagen...
Wat zou het nadeel kunnen zijn van mijn fietspositie, stel die hele heule heule groffe vuistregel voor mij toevallig toepasbaar zou zijn?
maw, wat zou ik evt kunnen winnen door een langere stuurpen bv te monteren?
met nog weer andere woorden; welke klachten zou ik nu moeten hebben om te voldoen aan de vuistregel?
Koga Miyata Road Racer \'98
Red Bull Pro SL 4400 \'10

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 nov 2009 22:47

perik schreef: Die vuistregel valt in dezelfde categorie als "de afstand van zadel tot stuur is gelijk aan je onderarm plus hand met gestrekte vingers". Oftewel een heel (Jochem Meijer zou zeggen HEUL HEUL HEUL) grove indicatie. Wat als je armen 1cm langer zijn dan gemiddeld, of je hebt een iets andere terugstand van het zadel nodig? Dan gaat het al niet meer op.


Volgens mij klopt de vuistregel heel behoorlijk. Het is gewoon een gevolg van de manier waarop je op de fiets zit. Enige factoren die het onbetrouwbaar maken is de afstand tussen je schouders en ogen, dus als je een hele lange of juiste korte nek hebt gaat 't mis met de regel.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 12 feb 2010 12:31

Een combinatie van nieuwe pedalen (Speedplays) en een kritisch oog van Mtbfool, hebben mijn drops hier en daar iets verkleind. Best lekker eigenlijk. Drop, maar dan met mate. :D

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 feb 2010 17:20

Dit bewijst wel compleet hoe idioot het is om uit te gaan van de getalletjes die uit die computer programma's rollen. Je rijdt tijdens een duurtraining toch niet met je handen in de beugels? Waar is 't goed voor dat je urenlang comfortabel in de beugels zou moeten kunen rijden? Zo op de fiets zitten is leuk voor toerfietsers zonder enige prestatie drang, maar als je wel hard wilt fietsen is het verminderen van de luchtweerstand toch prioriteit 1.

En een drop op een tijdritfiets van 13 cm voor iemand van pak 'm beet 1m90, wat voor een idioot heeft dat programma geprogrammeerd (/van data voorzien)? Lekkere FM ben je als je dat klakkeloos over gaat nemen. Ik zou toch zeggen dat er dan een belletje moet gaan rinkelen dat er ergens iets niet klopt.

Zolang nagenoeg alle profs volledig fout op de fiets zitten volgens die computer programma's heb ik er geen enkel vertrouwen in. Ik blijf lekker met een hoogte verschil van 15-16 cm rijden op m'n koersfiets, zonder klachten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 feb 2010 23:27

Ik denk bijv niet dat dit, uit Bike-fitting (oid) rolt:
Afbeelding

Op z'n BMC is er een Look Ergostem gemonteerd om 't stuur maximaal naar beneden te krijgen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 12 feb 2010 23:34

@Amclassic-fan: ik had op mn koersfiets dus wel klachten. Op mn tijdrit fiets niet, dus die laat ik lekker zo. ;)

Gebruikersavatar
Winston
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 11 nov 2007 21:54

Gebruikersavatar Winston 12 feb 2010 23:53

En deze?



Afbeelding
Bikes&Coffee What else?

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 12 feb 2010 23:53

Ik heb er niet veel kaas van gegeten en misschien vertekend het ook wel erg op die foto...maar staat z'n zadel ook niet abnormaal ver naar achteren voor een TT-er?

Abnormaal equals vergeleken met anderen.
FacebookS3RSSite

Gebruikersavatar
aapje
Forum-lid
Berichten: 787
Lid geworden op: 19 jan 2010 16:42

Gebruikersavatar aapje 13 feb 2010 00:12

danny1407 schreef:Ik heb er niet veel kaas van gegeten en misschien vertekend het ook wel erg op die foto...maar staat z'n zadel ook niet abnormaal ver naar achteren voor een TT-er?

Abnormaal equals vergeleken met anderen.


De renner zal wel een lang bovenlijf hebben; of hij rijdt erg op het puntje van z'n zadel (of allebei).

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 feb 2010 00:35

Corniel schreef:@Amclassic-fan: ik had op mn koersfiets dus wel klachten. Op mn tijdrit fiets niet, dus die laat ik lekker zo. ;)


Tja, maar dit is toch geen oplossing? Je bent toch niet van 't soort lever toch zo lomp veel vermogen dat een beetje meer wind vangen geen probleem is. Om het in de koersen bij te kunnen houden moet je nu constant met sterk gebogen armen rijden, als er iets oncomfortabel is... Het stuur omhoog zetten is wat mij betreft de laatste oplossing, als niets uitkomst biedt dan maar 't stuur omhoog. Voor iemand die geen wedstrijden rijdt en enkel lekker wil fietsen is 't natuurlijk een heel ander verhaal.

@Danny, ik denk dat de stand van het zadel van Cadel met de 5 cm regel van de UCI heeft te maken. Het is maar een klein mannetje, dus dan staat 't zadel relatief ver naar achteren. Het zadel mag overigens wel verder naar voren, mits je knieën maar niet verder dan de as van het pedaal komen als de cranks op 90 graden staan.

Bij de ene prof renner is het wat extremer dan bij de andere. Renners als Piepoli gebruiken de beugel zelfs met afdaling nauwlijks en dan krijg je extreme dropgs (relatief met lengte dan) met vaak ook nog extreem gekantelde shifters.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bruco
Forum-lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 25 mar 2005 15:26

bruco 13 feb 2010 01:42

Amclassic-fan schreef:[...] als je wel hard wilt fietsen is het verminderen van de luchtweerstand toch prioriteit 1.

Als je hard wilt blijven fietsen, is het verminderen van fysiek ongemak ook wel een prioriteitje...

Plaats reactie