Vergelijkbaarheid Tacx met b.v. Ventoux en Alpe d'Huez
[quote="Otje 2"]die 49.24 was op een goed gecalibreerde tacx. Een kwartier sneller dan real-life (vorig jaar)....dan klopt er iets niet of het laatste weekend van september fiets ik mijn vrienden helemaal kwijt.....zou kunnen, voel me goed!
Maar onder 't uur al is het maar 1 seconde ben ik al blij.[/quote]
Was het op een Tacx Fortius of op een Tacx iMagic?
Dat maakt namelijk nogal uit: de iMagic heeft een elektromagnetische rem en de Fortius een motorrem. Dat betekent dat de Fortius de weerstand veel realistischer kan instellen, met meer realistische tijden tot gevolg.
Op mijn Fortius is de Alpe heel realistisch t.o.v. de echte versie. Misschien voelt ie iets lichter op de Tacx, maar het scheelt niet veel.
Maar onder 't uur al is het maar 1 seconde ben ik al blij.[/quote]
Was het op een Tacx Fortius of op een Tacx iMagic?
Dat maakt namelijk nogal uit: de iMagic heeft een elektromagnetische rem en de Fortius een motorrem. Dat betekent dat de Fortius de weerstand veel realistischer kan instellen, met meer realistische tijden tot gevolg.
Op mijn Fortius is de Alpe heel realistisch t.o.v. de echte versie. Misschien voelt ie iets lichter op de Tacx, maar het scheelt niet veel.
Voor wat het waard is: Goed gekalibreerde Fortius, de RLV van Bedoin naar de top (20.7 km, hij smokkelt een minuutje vlak aan het begin) in 1 uur 29. In het echt reed ik drie jaar geleden 1 uur 39. Een verschil van laten we zeggen 9 minuten. Daarvan zeker vier door toegenomen conditie.
Opvallend trouwens: Het gemiddelde vermogen dat Tacx zegt dat ik had klopt helemaal niet. Als ik met 257 Watt de Ventoux doe met mijn 80 kg, ben ik in anderhalf uur nog minstens een kwartier voor de top aan het rijden.
Kortom: je weet ongeveer in welke orde van grootte je tijd zal uitvallen. Verder is het vooral leuk om je Fortius tijden met elkaar te vergelijken. Dat gaat wat beter.
Opvallend trouwens: Het gemiddelde vermogen dat Tacx zegt dat ik had klopt helemaal niet. Als ik met 257 Watt de Ventoux doe met mijn 80 kg, ben ik in anderhalf uur nog minstens een kwartier voor de top aan het rijden.
Kortom: je weet ongeveer in welke orde van grootte je tijd zal uitvallen. Verder is het vooral leuk om je Fortius tijden met elkaar te vergelijken. Dat gaat wat beter.
okay dan nu lees ik dit allemaal en denk ik dat is allemaal wel mooi maaaar waarop moet ik mijn hendeltje zetten als ik bijvoorbeeld de Alp d' Huez moet vergelijken? Ik wil van de zomer er ook een aantal keer tegenop en leek me niet onverstandig om dan thuis mijn tacx ook eens op te zetten... Moet ik dan de weerstand echt helemaal op 10 ztten om een vergelijkbare zwaarte na te bootsen??? Ik heb dus NIET de duurdere modellen maar een simpelere uitvoering...
Na jaren van afwezigheid weer sporadisch op \'s heerenswegen te spotten... Onhandig en langzaam? 99% kans dat ik het ben!
"Talent is ook een vorm van heel graag willen". Huub van der Lubbe
Okay... Dat geloof ik heb ik wel eens gezien inderdaad maar nu heb ik niet zo'n geavenseerd systeem en gewoon mijn tacxje niet bij een DVD?TV combi staan en toch een 'vergelijkbaar' zwaar parcour rijden...?
Na jaren van afwezigheid weer sporadisch op \'s heerenswegen te spotten... Onhandig en langzaam? 99% kans dat ik het ben!
@Dave73nl
Dat gaat zo helaas echt niet lukken. Bij de Tacx Fortius wordt de weerstand van de rem aangestuurd vanuit je computer. Daarop draait een DVD. Die geeft de leuke beelden, maar ook de benodigde weerstand passend bij je gewicht en de helling die je fietst.
Zelf met je weerstand wisselen kan natuurlijk wel, maar je kunt het dan niet realistisch noemen.
Dat gaat zo helaas echt niet lukken. Bij de Tacx Fortius wordt de weerstand van de rem aangestuurd vanuit je computer. Daarop draait een DVD. Die geeft de leuke beelden, maar ook de benodigde weerstand passend bij je gewicht en de helling die je fietst.
Zelf met je weerstand wisselen kan natuurlijk wel, maar je kunt het dan niet realistisch noemen.
In de winter in het bos en in de zomer op een berg. Prachtig die Alpe d'Huez en Mont Ventoux. Kijk ook in mijn weblog: http://alexanderfietst.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarschijnlijk is de hele Alpe d'huez stijler dan de maximale weerstand die je met zo'n handmatige tacx maximaal kan instellen. Dus inderdaad op maximaal gooien en 14 km trappen maar. Maar dan moet je niet denken dat je iets kan vergelijken met anderen of de werkelijkheid.
Na het lezen van jullie reacties zit ik nog dieper in de put.
Gisteren op mijn Bushido de rit Bedoin (Mont Ventoux) gedaan en na ±13 km er de brui aan moeten geven. Het was wel erg zwaar constant tussen de 8 en 11% volgens tacx trainer software.
Als ik in de Ardennen of de Eifel ga fietsen dan kan ik meer dan behoorlijk uit de voeten en ben bij de eersten boven. Ja ik weet het dat zijn geen kilometerslange beklimmingen maar toch best pittige stijgingspercentages. Maar Ventoux op Tacx lukte echt niet.
Zal maar langs kanaal of Nete blijven fietsen ipv bergen gaan op te zoeken.
Gisteren op mijn Bushido de rit Bedoin (Mont Ventoux) gedaan en na ±13 km er de brui aan moeten geven. Het was wel erg zwaar constant tussen de 8 en 11% volgens tacx trainer software.
Als ik in de Ardennen of de Eifel ga fietsen dan kan ik meer dan behoorlijk uit de voeten en ben bij de eersten boven. Ja ik weet het dat zijn geen kilometerslange beklimmingen maar toch best pittige stijgingspercentages. Maar Ventoux op Tacx lukte echt niet.
Zal maar langs kanaal of Nete blijven fietsen ipv bergen gaan op te zoeken.
Colnago & Campagnolo een perfect huwelijk
Het is ook niet zomaar een berg he. Is ook wel heel lang op een Tacx zitten om hem helemaal te doen. Heb hem in het echt wel gedaan, maar de Tacx DVD zit bij mij nog in het mapje: zie ik ook tegenop. Probeer eens de Alpe d'Huez (eind van de Marmotte DVD). Dat is 14 km, met ook stukken 10/11%, en dus wat overzichtelijker om thuis te doen. Als je dat kunt op de Tacx, gaat die Ventoux in het echt ook lukken.
Maar even voor de zekerheid: wel de Tacx goed ingesteld: ook je gewicht en goed gecalibreerd?
Maar even voor de zekerheid: wel de Tacx goed ingesteld: ook je gewicht en goed gecalibreerd?
In de winter in het bos en in de zomer op een berg. Prachtig die Alpe d'Huez en Mont Ventoux. Kijk ook in mijn weblog: http://alexanderfietst.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
Wat is goed kalibreren? Waarde tussen de 0 en +3 of hoger als +3?
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0
Ik probeer hem altijd rond 0 te krijgen (plus of min 0,5) door de aandrukrol net wat meer in of uit te doen. Zou dan het meest realistisch moeten wezen.
[quote="Alexd"]Het is ook niet zomaar een berg he. Is ook wel heel lang op een Tacx zitten om hem helemaal te doen. Heb hem in het echt wel gedaan, maar de Tacx DVD zit bij mij nog in het mapje: zie ik ook tegenop. Probeer eens de Alpe d'Huez (eind van de Marmotte DVD). Dat is 14 km, met ook stukken 10/11%, en dus wat overzichtelijker om thuis te doen. Als je dat kunt op de Tacx, gaat die Ventoux in het echt ook lukken.
Maar even voor de zekerheid: wel de Tacx goed ingesteld: ook je gewicht en goed gecalibreerd?[/quote]
Thx voor het hart onder de riem.
Wat jou opmerking van calibratie enz. betreft: calibratie heb ik voor de start nogmaals gedaan en lijkt mij ok. Wat ik wel heb vastgesteld en dit is de eerste maal dat er veel rubber van mijn band was afgeschraapt. Gelukkig ben ik niet boven geraakt want anders was ik te voet moeten komen vermits ik geen reserve buitenband mee had
Maar even voor de zekerheid: wel de Tacx goed ingesteld: ook je gewicht en goed gecalibreerd?[/quote]
Thx voor het hart onder de riem.
Wat jou opmerking van calibratie enz. betreft: calibratie heb ik voor de start nogmaals gedaan en lijkt mij ok. Wat ik wel heb vastgesteld en dit is de eerste maal dat er veel rubber van mijn band was afgeschraapt. Gelukkig ben ik niet boven geraakt want anders was ik te voet moeten komen vermits ik geen reserve buitenband mee had

Colnago & Campagnolo een perfect huwelijk