Vandaag geklust aan de fiets
Stuurlint wikkelen is een lastig klusje, maar je kunt eindeloos heen en weer gaan dus in feiten kan er niks fout gaan, zo lang je maar geduld betracht.
Paar voorbeeldfilmpjes bekijken en dan gewoon aan beginnen;
1e lintje dat je wikkelt zal misschien niet perfect zitten, maar al doende leert men (en je wordt er volgens mij vrij snel handig in).
Zelf heb ik het liefst stuurlint dat je vrij hard aan kan trekken, krijg ik er het netst om
1e lintje dat je wikkelt zal misschien niet perfect zitten, maar al doende leert men (en je wordt er volgens mij vrij snel handig in).
Zelf heb ik het liefst stuurlint dat je vrij hard aan kan trekken, krijg ik er het netst om
Die van Roel Peereboom had ik al gevonden, lastigere methode (of zijn uitleg is wat complexer), maar hij gebruikt het losse stukje lint weer niet. Volgens mij een netter resultaat.
Dat was ook de reden om de vraag te stellen, wat is nu de béste methode? Makkelijk wikkelen, strak resultaat, blijft lang goed op z'n plek?
Dogma F
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
@ RKN: Da’s belangrijk ja: voldoende strak aantrekken!
Maar dat is een kwestie van een keer fout doen en dan altijd goed.
En de juiste richting wikkelen...
Maar dat is een kwestie van een keer fout doen en dan altijd goed.
En de juiste richting wikkelen...
ex-CUBE Litening Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Canyon Ultimate CF SLX 8 DISC TDF
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Canyon Ultimate CF SLX 8 DISC TDF
Er is geen beste methode, alles heeft z'n voor en nadelen. Ik begin van boven (volgens sommigen krult het lint dan op maar die ervaring heb ik niet). Voordeel is dat je geen lelijk isolatietape nodig hebt. The cheat strip gebruik ik wel. Ik kan het ook zonder, maar dan is het lint in die regio vaak net wat dikker, wat ik minder mooi vind. Het hangt ook van je hoods af; bij kleine hoods is het soms een drama om het zonder cheatstrip netjes te krijgen.
En ik vind het juist mooi
als het strak afgewerkt is met zwart isolatieband als je gewoon vanuit het stuureinde wikkelt, for my two cents.
Let er wel op dat je bij de start van de uiteinden van het stuur tegenstrijdig wikkelt, m.a.w. je start van binnen naar buiten - op de zelfde plek - om vervolgens niet meer dan half overlappend naar het midden strak te wikkelen anders kom je kort uit en moet je opnieuw beginnen.! Het maakt niet uit of je stuurlint met of zonder plakstrip gebruikt, het blijft als het strak is aangetrokken altijd zitten. Bij de shifters gebruik ik zelf een kort stukje (oud) stuurlint (cheatstrip) als opvulling om het netjes te krijgen. Op het einde voordat je het netjes afwerkt
met isolatietape even met de schaar schuin afknippen . . . . . et voila . . . . . . kind kan de was doen. 
Let er wel op dat je bij de start van de uiteinden van het stuur tegenstrijdig wikkelt, m.a.w. je start van binnen naar buiten - op de zelfde plek - om vervolgens niet meer dan half overlappend naar het midden strak te wikkelen anders kom je kort uit en moet je opnieuw beginnen.! Het maakt niet uit of je stuurlint met of zonder plakstrip gebruikt, het blijft als het strak is aangetrokken altijd zitten. Bij de shifters gebruik ik zelf een kort stukje (oud) stuurlint (cheatstrip) als opvulling om het netjes te krijgen. Op het einde voordat je het netjes afwerkt
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
- Marcopfiets
- Forum-lid
- Berichten: 768
- Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40
nieuwe lagers in mijn voorwiel na 62000km
-
i-mac
Spatborden geïnstalleerd op mijn Grail. Ik was eerst een beetje weigerachtig om deze te kopen, maar nu ze op de fiets staan, valt dat best mee. Vooral het feit dat je ruimte tussen de band en het spatbord kan aanpassen, is een goed detail. Dat geeft een beetje ruimte mocht ik onverwachts een modderpoel zou kruisen.
Ik heb de lunchpauze ook nuttig gebruikt: ik had een vervelende kraak in de bottom bracket van mijn gravelaar. Crank los maken, schoonmaken en schoon vet hielp niet. En aangezien ik van plan ben 4 dagen veelvuldig van deze fiets gebruik te maken, was dat gekraak geen fijn vooruitzicht.
Ik heb de campa cups eruit getikt. Direct zag ik dat er modder tussen de cups en BB zat. Zeer waarschijnlijk de dader. Direct ook het moment om weer over te stappen naar plan A. In het verleden reed ik op deze fiets met een Quarq SRAM Red crank. Ik kon die crank niet goed vastzetten, waardoor hij losliep. Vandaar dat ik weer overstapte naar Campa. In een draadje hier op het forum gaf iemand ooit aan dat uitlijning juist bij SRAM erg belangrijk was. Plankjes en schroefdraad werken, maar misschien niet nauwkeurig, vandaar dat ik een setje had aangeschaft om GXP BB86 te persen. De tip lijkt te kloppen: ik kan de crank fors vastzetten en hij loopt nog als een zonnetje. Vanavond zal ik nog de voorderrie opnieuw afstellen en de campa crank plaatsen op de smarttrainer fiets.
Ik heb de campa cups eruit getikt. Direct zag ik dat er modder tussen de cups en BB zat. Zeer waarschijnlijk de dader. Direct ook het moment om weer over te stappen naar plan A. In het verleden reed ik op deze fiets met een Quarq SRAM Red crank. Ik kon die crank niet goed vastzetten, waardoor hij losliep. Vandaar dat ik weer overstapte naar Campa. In een draadje hier op het forum gaf iemand ooit aan dat uitlijning juist bij SRAM erg belangrijk was. Plankjes en schroefdraad werken, maar misschien niet nauwkeurig, vandaar dat ik een setje had aangeschaft om GXP BB86 te persen. De tip lijkt te kloppen: ik kan de crank fors vastzetten en hij loopt nog als een zonnetje. Vanavond zal ik nog de voorderrie opnieuw afstellen en de campa crank plaatsen op de smarttrainer fiets.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
