Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldritseizoen 2018 / 2019

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 21 nov 2018 18:24

Ernie C. schreef: 20 nov 2018 16:29
PassoEira schreef: 20 nov 2018 11:11
scottpch schreef: 20 nov 2018 10:36 Hij vind dat MvdP slimmer moet zijn: Ik denk dat de Vlaminck wat slimmer moet zijn en niet zulke uitspraken moet doen.
raven14 :D
Beide zijn juist wel heel goed bezig (slim). Extra aandacht in de media en dat scoort altijd.
MvdP wint zoveel dat de Belgen thuis blijven en er dus minder stargeld valt te verdienen binnenkort en de Vlaeminck laat vooral merken dat hij (ondanks dat hij een groot kampioen en aardige kerel is) geen persoon is om wekelijks te interviewen en haalt dus vooral zijn marktwaarde omlaag.
Ik denk niet dat de Belgen thuis blijven omdat VdP alles wint. Ik denk dat de Belgen vooral thuis blijven omdat er niet veel meer te zien valt. Ik betrap er mezelf op dat ik dit seizoen al verschillende keren de tv na 10 minuutjes heb uitgezet en wat anders ga doen. Dat deed ik vroeger ook wanneer Albert in de eerste ronde aan een solo begon, omdat je wist dat je die toch niet meer terug haalde. Alleen kon Albert dat niet zo vaak, VdP doet het elke week.
Opmerkelijk is toch dat de Belgen wel meer en meer naar het damescrossen gaan kijken ook al heeft Cant (of andere Belgische dames) dit jaar nog niet veel gewonnen. Maar in tegenstelling tot bij de mannen was er hier wel wat te zien.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 nov 2018 19:39

lugosi schreef: 21 nov 2018 18:17 ...

Soms kan een koers verliezen je populairder maken, populariteit is immers niet altijd rechtevenredig met het aantal koersen die je wint, dat zal VdP ook nog wel leren.
..
Dat zal hij zeker leren. De dag dat zijn dominantie afneemt komt elke dag dichterbij. (Oja, in het mountainbiken wint hij al nauwelijks).

Maar denkfout in deze uitspraak is dat de drijfveer, of het doel, van Mathieu zou zijn om zo populair mogelijk te worden of om de sport zo populair mogelijk te maken.
Hij is erg duidelijk in zijn interviews, dat hij voor zichzelf rijdt. Dat hij niet al zijn training en opoffering doet om anderen te vermaken of om zijn fangroep te vergroten, maar puur om als 1e over de streep te komen.
En dát is topsport, de meeste grote winnaars zijn egoïstisch (in meer of mindere mate), en moeten dat wel zijn om de kans op winst zo groot mogelijk te maken.

Er zijn zeker uitzonderingen, bijv Sagan die, naast resultaat, ook voor show gaat. Maar ook bij hem, die show voert hij op rond de koers of op zijn achterwiel in de bus over de grote bergen. Niet in het laatste uur van een koers waar hij kansrijk is!
Er zijn ook evenementen die draaien om het publiek, de criteriums na de tour bijv. met al haar afspraken over winst en demarages ed.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 22 nov 2018 09:30

Je hebt gelijk dat de keuze van VdP duidelijk is, het is ook een faire keuze en hij communiceert er duidelijk over. Alleen is het in de context (naar aanleiding van de verklaringen van DeVlaeminck) van de toekomst van het veldrijden de vraag of dit ook voor die sport en zijn renners ook gunstig is. Mijn inziens is het antwoord; neen.
Show, of aantrekkelijheid hoeft niet perse naast de sport het kan ook erin verwerkt worden. Danny Debie, tijdgenoot van Paul Herijgers werd net als Herijgers verschillende malen Belgisch Kampioen en ook Wereldlkampioen. Toch herinnert iedere Vlaamse wielerliefhebber zich Herijgers en niet de prestaties van Debie. Waarom? De inhaaljacht tijdens het wk in Koksijde op Richard en het schouderklopje bij het passeren van Groenendaal, dat heeft Herijgers een plaatsje opgeleverd in het collectief Vlaams bewustzijn, niet die wereldtitel.
Het hoeft niet perse show te zijn, attractief koersen zonder show trekt ook mensen aan, eentonigheid stoot mensen af. Wat heb je er uiteindelijk nog aan als je elke week wint maar er steeds minder mensen komen kijken of ervan genieten. Het gaat zelfs zover dat (Nys heeft dat ook meegemaakt) de media alleen nog over je sport berichtten als je niet gewonnen hebt. Ik zag hier op fiets.nl onlangs een artikeltje staan met de titel 'Weekend as usual voor VdP' naar aanleiding van dubbele winst. Dan ben je daar niet ver meer vanaf.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 nov 2018 10:11

Je hebt gelijk over de sport in het algemeen.
Dus zijn de opties:
- Vraag Mathieu om zich in te houden aan het begin (maar als iedereen al weet dat hij zich inhoudt is de spanning die je tracht te maken er ook niet werkelijk).
- Verbeter de concurrentie zodat ze langer kunnen bij blijven, en aanvallen kunnen plaatsen.
- Pas je parcours of raceformat aan (in sommige autorace klassen krijgen de beste coureurs/auto's extra gewicht mee om het veld bij elkaar te houden, Of je draait de startvolgorde om bijv.)
Canyon Ultimate AL 2013

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 22 nov 2018 14:15

Bij Sven Kramer in zijn topjaren verpulverde hij ook iedereen en alles op met name de 5km en regelmatig op de 10km. Ondanks dat je dat wist zat je toch te wachten op die paar spectaculaire slotrondes waarbij hij even de race naar zich toe trok. Op die manier bleef het toch nog enigzins aantrekkelijk.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 nov 2018 14:41

Vind ik niet vergelijkbaar. Bij het schaatsen loop je veel minder risico op "pech" wat je jouw rit kunt kosten. Ook is het risico van vallen niet veel groter als een schaatser op zijn limiet gaat rijden ten opzichte van 2 of 5% daaronder. Terwijl je bij veldrijden juist wel het risico op slippertjes en valpartijen direct vergroot. Dan kan je in het veld dat risico maar beter in het begin nemen, een gat slaan, en marge hebben voor onverwachte dingen.

Bij het schaatsen ben je bezig met een tijdrit (in principe), Dat spelen of rijden met een tegenstander heb je van Sven eigenlijk alleen op 10km's op allround toernooien gezien. Dan is de eindtijd ondergeschikt, hoeft de tank niet helemaal leeg getrokken te worden indien niet nodig, en spannend is het geen moment.
Canyon Ultimate AL 2013

el_loco
Forum-lid

el_loco 22 nov 2018 15:56

Schaatsen is sws saai om te zien. Al jaren hetzelfde rondje, steeds weer die strontvervelende commentator, ook zonder de dominantie van Kramer niet de moeite waard imho.

Het `probleem` van het veldrijden gaat zich waarschijnlijk zelf oplossen. MvdPoel zal zich deze winter nog wel vermaken, maar als zijn overwicht volgende jaar nog zo groot is dan is de lol er voor hem snel af. En er zijn voldoende disciplines op de fiets waar uitdagingen liggen, dus dat komt dan weer helemaal goed.

Desertstorm
Forum-lid

Gebruikersavatar Desertstorm 22 nov 2018 16:00

lugosi schreef: 22 nov 2018 09:30 Het hoeft niet perse show te zijn, attractief koersen zonder show trekt ook mensen aan,
Dit is voor mij de reden om toch wekelijks MvdP aan het werk te zien.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 22 nov 2018 16:07

el_loco schreef: 22 nov 2018 15:56 Schaatsen is sws saai om te zien. Al jaren hetzelfde rondje, steeds weer die strontvervelende commentator, ook zonder de dominantie van Kramer niet de moeite waard imho.
Dat vind ik zelf niet, maar ik kan mij wel heel goed voorstellen dat dit voor 95% van de bevolking wel geldt.
Ik kan je aanraden om eens naar de landelijke marathon competitie te kijken. Vaak veel vuurwerk. live uitzending via youtube (check via schaatsen.nl), meestal op zaterdagavond, 20.30 start van de mannen. maar deze week de vierdaagse (start 20.00u, vanavond 1e wedstrijd).
check bijvoorbeeld de laatste 20 ronden (10 minuten van je tijd) van afgelopen weekend: https://youtu.be/dtKseqJDMMg?t=8799
Canyon Ultimate AL 2013

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 22 nov 2018 16:10

laat mathieu maar iedere cross voluit gaan. Voor hetzelfde geld wordt hij weer geen wereldkampioen en is zijn seizoen dus maar voor de helft geslaagd.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

PassoEira
Forum-lid

PassoEira 22 nov 2018 16:30

MarkVeenstra schreef: 22 nov 2018 16:07
el_loco schreef: 22 nov 2018 15:56 Schaatsen is sws saai om te zien. Al jaren hetzelfde rondje, steeds weer die strontvervelende commentator, ook zonder de dominantie van Kramer niet de moeite waard imho.
Dat vind ik zelf niet, maar ik kan mij wel heel goed voorstellen dat dit voor 95% van de bevolking wel geldt.
Ik kan je aanraden om eens naar de landelijke marathon competitie te kijken. Vaak veel vuurwerk. live uitzending via youtube (check via schaatsen.nl), meestal op zaterdagavond, 20.30 start van de mannen. maar deze week de vierdaagse (start 20.00u, vanavond 1e wedstrijd).
check bijvoorbeeld de laatste 20 ronden (10 minuten van je tijd) van afgelopen weekend: https://youtu.be/dtKseqJDMMg?t=8799
Je mening over het marathonschaatsen deel ik.
Maar het langebaanschaatsen vind ik oersaai.
Het zijn een soort tijdritten maar dan met tweeën naast elkaar.
(Tijdritten zijn ook in het wielrennen het saaiste onderdeel qua amusementswaarde.)
Een aantal WB wedstrijden in betonnen hallen heel ver weg met nauweljks toeschouwers en sfeer. Onbegrijpelijk dat de NOS daar zoveel aandacht aan besteedt.

anderson99
Forum-lid

anderson99 22 nov 2018 18:32

Tijdritten in wielrennen is juist vet kijk ik liever dan een vlakje rit van 200km waar het in de laatste km pas spannend wordt dat is pas saai.

Plaats reactie