geraint thomas weegt volgens stats 71 kg en wiggins zelfs 77 kg, of dat hun gewicht was tijdens de tour die ze wonnen weet ik niet maar veronderstel ik.MarkVeenstra schreef: ↑28 jun 2021 13:11Kijk eens naar het gemiddeld gewicht van de top20 in de tour en je hebt een antwoord...fiedoo schreef: ↑28 jun 2021 11:48Matthieu is geen klassementsrenner voor een grote ronde en zal het nooit worden wegens geen supertijdrijder, geen echte klimmer en af en toe een heel slechte dag + ook soms moeite om de concentratie te bewaren. Laat hem maar doen waar hij goed in is, ééndagswedstrijden, etappes in rondes en misschien een kleine ronde.
Tom dumoulin was toen hij wat kilo's kwijt was om van tijdrijder naar ronderenner te gaan.., net onder de 70 kg? 68 oid? En dan was hij voor klassementsambities een zware rijder.
Mathieu is 75kg toch? (volgens cycling stats). is gewoon teveel. Klassementen winnen gaat tegenwoordig niet meer voor >70kg mannen, dat is toch wel een verschil met de tijd van Ullrich, en Indurain. Nu waren dat ook andere tijden qua epo enzo, maar de prestatiedichtheid aan de top is nu ook veel groter. De professionaliteit is in de breedte gegroeid, en de wetenschap over voeding, herstel, training is toegenomen. Dus de verschillen zijn kleiner gemaakt, en er zijn meer renners die richting dat absolute topniveau komen.
Had je vroeger 5 van die lichte topklimmers.., die vrijwel allemaal geen goede tijdrit hadden. Heb je er nu 15, waarvan er 5 wel zo'n tijdrit hebben (en dan schaar ik Roglic, Pogacar, zo'n 65kg, Uran.., onder die 5.., en heb je nog de quintana's die écht licht zijn, <60kg, maar nog altijd écht een mindere tijdrit)
vd Poel Kan meer dan behoorlijk een tijdrit rijden lijkt me, maar gaat bergop teveel vermogen nodig hebben om bij te blijven.
tour 2021
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 


- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6376
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Martin gaf zelf aan dat hij juist rechts langs zijn ploegmaat wilde passeren. Dus die ploegmaat voorop had wellicht geen idee dat de jongens achter hem niet meer recht achter hem zaten, maar meer naar de zijkant.
En tja, je kunt een meter verder uit de kant rijden, ok vermoed dat het publiek dan ook een meter verder de weg op gaat komen.
Al ben ik 't wel helemaal eens met dat wringen en dringen met hele ploegen. Voor klassementsmannen, waarom niet met 1 wegkapitein (of goed 1 ervoor 1 erachter), beetje voorin rijden. Dat scheelt zoveel renners. En het scheelt een hoop gedoe in invoegen in treintjes wat niet gewaardeerd wordt etc.
Kan de rest van de ploeg achterin meeliften, bij een val lig je niet met bijna je hele ploeg en heb je achterin nog mannetjes die direct kunnen bijspringen. Maarja, wie ben ik hea. En als jij als eerste ploeg het weer zo gaat aanpakken, wordt de ruimte wel opgevuld door de ploeg die momenteel ook voorin wil zitten met 8 man, maar dat nog niet lukt.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Vandaag kon je ook weer zien dat Satan tegen iedereen die hij passeerde aanleunde of erger.
Vandaag kwam hij er een keer niet mee weg.
The secreet pro schreef het een paar dagen geleden nog.
https://cyclingtips.com/2021/06/the-sec ... nce-sagan/
Vandaag kwam hij er een keer niet mee weg.
The secreet pro schreef het een paar dagen geleden nog.
https://cyclingtips.com/2021/06/the-sec ... nce-sagan/
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43517
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ha, ik vond de alinea’s daarna minstens zo raak…., 
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 14999
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Heel simpel, je moet keuze maken, dan maar geen tijdverschillen op de meet.TL@ schreef: ↑28 jun 2021 18:19
Tijd op 8 kilometer van de streep is in theorie een goed compromis. Maar wat dan met een late uitval die leidt tot tijdverschil, zoals gisteren (al was het daar bergop maar dat kan ook in vlakke etappe) die zou kunnen leiden tot een gele trui (of de witte, elke kruimel telt in de Tour)
Je kan niet en en en en.
Je stipt iets aan als vlakke etappe:
10km voor de streep wordt de eindtijd meegenomen. daarna kunnen degene die willen meedoen voor de overwinning en degene niet lekker uitfietsen.
Heuveletappe en bergetappe doe je dat niet. Een tour is een soort 24u van le mans er rijden verschillende type auto's/renners mee, dat gaat gewoon wat vaker fout.
Absoluut eens dat dit vooral een tour dingetje is. Maar als je de weg 30meter breedt maakt gaan ze met 60 naast elkaar rijden, ze doen het inderdaad ook zelf. Met een hartslag van 160 kunnen er niet zoveel meer nadenken.
Misschien moet je ook wel straffen uit gaan delen voor degene die de val veroorzaakt. Soms is dat overduidelijk. Nu kun je redelijk ongestraft iemand laten vallen. Of het nu bewust of onbewust is.
Het is op deze manier een complete loterij aan het worden. Dat kan niet, de belangen zijn te groot.
Zelfde als het invoeren van de VAR. Dat was ook gewoon onontkoombaar om dezelfde reden.
De 10 km-regel in vlakke ritten moet er gewoon z.s.m. komen. Mag ook best 20 km zijn. Los je daarmee alles op, nee. Die partij waarbij Haig viel was waarschijnlijk ook gewoon nog gebeurd.
Zelfde als het invoeren van de VAR. Dat was ook gewoon onontkoombaar om dezelfde reden.
De 10 km-regel in vlakke ritten moet er gewoon z.s.m. komen. Mag ook best 20 km zijn. Los je daarmee alles op, nee. Die partij waarbij Haig viel was waarschijnlijk ook gewoon nog gebeurd.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5724
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Misschien een verplichte lokale omloop van 10+km in sprintetappes. Dan kan je bij de eerste doorkomst de tijd afklokken. Dan is dat commercieel in ieder geval geen vaag punt midden op t land. Hoef je ook geen 2x tijdswaarneming aan te leggen. Het punt is wel dat je dan mogelijk een laat teruggepakte vlucht nog tijdsbonus geeft. Nu maakt dat vaak niet uit.wasbeer2006 schreef: ↑29 jun 2021 08:50Heel simpel, je moet keuze maken, dan maar geen tijdverschillen op de meet.TL@ schreef: ↑28 jun 2021 18:19
Tijd op 8 kilometer van de streep is in theorie een goed compromis. Maar wat dan met een late uitval die leidt tot tijdverschil, zoals gisteren (al was het daar bergop maar dat kan ook in vlakke etappe) die zou kunnen leiden tot een gele trui (of de witte, elke kruimel telt in de Tour)
Je kan niet en en en en.
Je stipt iets aan als vlakke etappe:
10km voor de streep wordt de eindtijd meegenomen. daarna kunnen degene die willen meedoen voor de overwinning en degene niet lekker uitfietsen.
Heuveletappe en bergetappe doe je dat niet. Een tour is een soort 24u van le mans er rijden verschillende type auto's/renners mee, dat gaat gewoon wat vaker fout.
Absoluut eens dat dit vooral een tour dingetje is. Maar als je de weg 30meter breedt maakt gaan ze met 60 naast elkaar rijden, ze doen het inderdaad ook zelf. Met een hartslag van 160 kunnen er niet zoveel meer nadenken.
Misschien moet je ook wel straffen uit gaan delen voor degene die de val veroorzaakt. Soms is dat overduidelijk. Nu kun je redelijk ongestraft iemand laten vallen. Of het nu bewust of onbewust is.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6376
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ja, de belangen zijn te groot. Een etappe winnen is heel veel waard. Net als het klassement.
Dus op een goede eendagswedstrijd heb je een handvol favourieten die zich gedurende een koers proberen te onderscheiden (met hun ploeg). Of een handvol sprinters met hun ploegen om tot een sprint te komen.
In de kortere etappe koersen heb je vaak duidelijker ofwel sprintersritten (Ronde van Turkije), ofwel klimmen (Zwitserland, Dauphine). Waarbij de ritwinsten ook net wat minder waarde hebben dan in een tour. Dus daar zie je al dat er 1) minder belang is,, en 2) minder ploegen per se voorin willen zitten, en 3) meer scheiding is tussen de sprinters en de mannen met klassementsambitie (van die laatste zijn er ook minder dan in een tour).
Hier in de tour willen die klassementsploegen voorin zitten. Om uit de problemen te blijven en al zou je niet bij de val liggen, wil je ook niet opgehouden worden door een val (zoals gisteren dat de groep van de 1e val extra vertraging opliep door het oponthoud onstaan bij de 2e val in die bocht).
En er zijn niet 2 of 3.,. maar misschien wel 5, 6 of 7 ploegen die hier hun sprinter voorin willen afzetten. Dus dan rijden vrijwel alle ploegen op de 1e rij - of willen daar rijden.
Bredere weg lost het probleem nauwelijks op, het enige wat kan helpen met een brede weg is dat het makkelijker mogelijk is om nog voorin te raken. Dus dat de druk om voorin te moeten zitten wat lager is voor de sprintersploegen.
Zoals gister is het de laatste 20km zo smal en snel en lastig, dat al die sprinters dan al voorin moeten zitten. Want later komen ze er nauwelijks meer voorbij.
En daarom kan het best schelen als de klassementslijn op 5 of 10km voor de streep ligt (maar dan wel zonder enig voorbehoud.., want zoals nu krijg je alleen dezelfde tijd als je achterop raakt door een val. Valt er niemand, wil je nog altijd aanhaken, en t liefst ook voorin zitten om het risico bij de val zelf te liggen te verkleinen..)
Dus op een goede eendagswedstrijd heb je een handvol favourieten die zich gedurende een koers proberen te onderscheiden (met hun ploeg). Of een handvol sprinters met hun ploegen om tot een sprint te komen.
In de kortere etappe koersen heb je vaak duidelijker ofwel sprintersritten (Ronde van Turkije), ofwel klimmen (Zwitserland, Dauphine). Waarbij de ritwinsten ook net wat minder waarde hebben dan in een tour. Dus daar zie je al dat er 1) minder belang is,, en 2) minder ploegen per se voorin willen zitten, en 3) meer scheiding is tussen de sprinters en de mannen met klassementsambitie (van die laatste zijn er ook minder dan in een tour).
Hier in de tour willen die klassementsploegen voorin zitten. Om uit de problemen te blijven en al zou je niet bij de val liggen, wil je ook niet opgehouden worden door een val (zoals gisteren dat de groep van de 1e val extra vertraging opliep door het oponthoud onstaan bij de 2e val in die bocht).
En er zijn niet 2 of 3.,. maar misschien wel 5, 6 of 7 ploegen die hier hun sprinter voorin willen afzetten. Dus dan rijden vrijwel alle ploegen op de 1e rij - of willen daar rijden.
Bredere weg lost het probleem nauwelijks op, het enige wat kan helpen met een brede weg is dat het makkelijker mogelijk is om nog voorin te raken. Dus dat de druk om voorin te moeten zitten wat lager is voor de sprintersploegen.
Zoals gister is het de laatste 20km zo smal en snel en lastig, dat al die sprinters dan al voorin moeten zitten. Want later komen ze er nauwelijks meer voorbij.
En daarom kan het best schelen als de klassementslijn op 5 of 10km voor de streep ligt (maar dan wel zonder enig voorbehoud.., want zoals nu krijg je alleen dezelfde tijd als je achterop raakt door een val. Valt er niemand, wil je nog altijd aanhaken, en t liefst ook voorin zitten om het risico bij de val zelf te liggen te verkleinen..)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
In dit verband: een genuanceerde reactie van Philippe Gilbert over de valpartijen van gisteren:
“Ik denk dat er veel dingen zijn om over te praten”, aldus Gilbert in zijn video van ruim vijf minuten. “Onze sprinter Caleb Ewan heeft na een valpartij de Tour moeten verlaten. Hopelijk is hij snel genoeg hersteld voor de Vuelta. We hadden de etappe goed bestudeerd en wisten dat er tussen Lorient en Pontivy wel wat ging gebeuren. Er was een dag eerder al overleg geweest met de CPA (de rennersvakbond, red.) en een aanwezige van elke ploeg. Daarbij werd het voorstel gedaan om de tijd vast te leggen op 5 kilometer van de finish.”
Philippe Gilbert begrijpt niet dat UCI voorstel van renners afwees voor incidentrijke Tourrit: “De finale was extreem gevaarlijk”.
De veteraan van Lotto Soudal legde ook uit waarom. “We hadden gezien dat de finale extreem gevaarlijk was”, klinkt het. “En dus om nervositeit te vermijden, hadden we voorgesteld om vanaf 5 kilometer de koers te neutraliseren, om alle risico’s te vermijden op verre van perfecte wegen. De ASO was hiermee akkoord, maar de UCI-commissarissen hebben het plan afgekeurd bij de start. Jammer… Je kan niet de volledige schuld op het parcours steken want de renners zijn ook schuldig. Maar alles zou rustiger verlopen zijn, als er rekening was gehouden met ons voorstel.”
Gilbert zag zelf drie valpartijen gebeuren. “De eerste twee waren fouten van renners, die op elkaar inreden. De nervositeit was te hoog. Maar de derde was een fout van het parcours. We zagen helemaal niet waar we naartoe gingen en ik kan me voorstellen dat er risico’s genomen werden. De positie daar was waarschijnlijk de positie die je had aan de finish. Er is in mijn ogen een grote fout gemaakt door dit parcours te accepteren bij de start. Er waren ook veel teams die de rit verkend hebben en er niks van hebben gezegd tegen de ASO. Als ze dat wel hadden gedaan, dan was de rit waarschijnlijk aangepast.”
“Ik denk dat er veel dingen zijn om over te praten”, aldus Gilbert in zijn video van ruim vijf minuten. “Onze sprinter Caleb Ewan heeft na een valpartij de Tour moeten verlaten. Hopelijk is hij snel genoeg hersteld voor de Vuelta. We hadden de etappe goed bestudeerd en wisten dat er tussen Lorient en Pontivy wel wat ging gebeuren. Er was een dag eerder al overleg geweest met de CPA (de rennersvakbond, red.) en een aanwezige van elke ploeg. Daarbij werd het voorstel gedaan om de tijd vast te leggen op 5 kilometer van de finish.”
Philippe Gilbert begrijpt niet dat UCI voorstel van renners afwees voor incidentrijke Tourrit: “De finale was extreem gevaarlijk”.
De veteraan van Lotto Soudal legde ook uit waarom. “We hadden gezien dat de finale extreem gevaarlijk was”, klinkt het. “En dus om nervositeit te vermijden, hadden we voorgesteld om vanaf 5 kilometer de koers te neutraliseren, om alle risico’s te vermijden op verre van perfecte wegen. De ASO was hiermee akkoord, maar de UCI-commissarissen hebben het plan afgekeurd bij de start. Jammer… Je kan niet de volledige schuld op het parcours steken want de renners zijn ook schuldig. Maar alles zou rustiger verlopen zijn, als er rekening was gehouden met ons voorstel.”
Gilbert zag zelf drie valpartijen gebeuren. “De eerste twee waren fouten van renners, die op elkaar inreden. De nervositeit was te hoog. Maar de derde was een fout van het parcours. We zagen helemaal niet waar we naartoe gingen en ik kan me voorstellen dat er risico’s genomen werden. De positie daar was waarschijnlijk de positie die je had aan de finish. Er is in mijn ogen een grote fout gemaakt door dit parcours te accepteren bij de start. Er waren ook veel teams die de rit verkend hebben en er niks van hebben gezegd tegen de ASO. Als ze dat wel hadden gedaan, dan was de rit waarschijnlijk aangepast.”
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6376
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ik vond clement ook wel goed in zijn feedback.
Leuk dat de ploegen voor de rit al aangaven dat het gevaarlijk was, en met een voorstel kwamen.
Maar het routeboek is al maanden bekend, en wordt uitgebreid verkend. Waarom dan pas op de ochtend van de etappe proberen iets te veranderen. En niet na verkenning al je vuist maken?
https://nos.nl/collectie/13867/video/23 ... ende-woede
Leuk dat de ploegen voor de rit al aangaven dat het gevaarlijk was, en met een voorstel kwamen.
Maar het routeboek is al maanden bekend, en wordt uitgebreid verkend. Waarom dan pas op de ochtend van de etappe proberen iets te veranderen. En niet na verkenning al je vuist maken?
https://nos.nl/collectie/13867/video/23 ... ende-woede
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
i-mac
De belangen zijn te groot. Het is nu eenmaal het grootste wielergebeuren van het jaar. De kleinere teams zijn al blij dat ze uitgenodigd worden, de grote teams hebben er (misschien) lak aan.
