Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting op binnenblad raakt binnenkant buitenblad

Gerwin89
Forum-lid

Gerwin89 27 jan 2021 10:07

Keezx schreef: 27 jan 2021 10:01 Zo zie je maar weer dat een 34 binnenblad gewoon niet zo geschikt is voor vlak terrein.
Als omdraaien niet helpt , lijkt me het simpel te verbeteren door 4 ringetjes van pakweg 1 mm dik tussen blad en spider te leggen.
Om het tandwiel om te draaien moet de cranck er wel uit toch?

Dat was ook mijn eerste idee, ringetjes van 1.5 of 2 mm dik.
Heb ze nu gedraaid dus kan ze vanavond er tussen doen mocht dat nodig zijn.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 27 jan 2021 10:48

Meestal kan een binnenblad er wel af zonder dat de hele boel eraf moet , maar bij deze weet ik het niet, gewoon proberen...
Ringetjes zou ik zeker niet dikker dan 1 mm nemen, dat heeft meer effect dan je denkt...helaas is de ijzerwinkel dicht.
Ik zit ook te wachten op de lokale ijzerwinkel voor wat klein spul.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gerwin89
Forum-lid

Gerwin89 27 jan 2021 10:54

Keezx schreef: 27 jan 2021 10:48 Meestal kan een binnenblad er wel af zonder dat de hele boel eraf moet , maar bij deze weet ik het niet, gewoon proberen...
Ringetjes zou ik zeker niet dikker dan 1 mm nemen, dat heeft meer effect dan je denkt...helaas is de ijzerwinkel dicht.
Ik zit ook te wachten op de lokale ijzerwinkel voor wat klein spul.
Als je iets nodig hebt, pb me maar. Misschien kan ik je helpen.

Woefdram
Forum-lid

Woefdram 27 jan 2021 10:56

Of anders rvspaleis.nl, uit voorraad, per stuk, briefpost. En er zijn vast meer vergelijkbare sites.

jsparie
Forum-lid

jsparie 27 jan 2021 11:17

Het is niet gezegd dat het binnenblad omdraaien zomaar kan. Bij moderne crankstellen is het vaak zo gemaakt dat de boutjes maar aan één kant netjes in een soort randje in het blad vallen. De marges zijn gewoon erg klein en bij niet origineel shimano kan een fractie afwijking al voor dit soort dingen zorgen.

Zoals al gezegd zijn die uiterste posities sowieso niet aan te raden. Ik heb het eens opgelost door aan de binnenkant van de trapaslagers rechts een dunne ring te plaatsen. Bij sommige lagers worden die standaard geleverd. Dat is wel een kleine operatie waarvoor je passend gereedschap nodig hebt. Of dunne ringetjes tussen het blad zoals al benoemd. Dat is waarschijnlijk handiger. Ik zou ze overigens eerder tussen het buitenblad doen omdat bij tussen het binnenblad je kettinglijn nog schuiner wordt. Als je ze te dik neemt heb je kans dat je derailleur je buitenblad weer niet netjes haalt. Of dat de derailleur hierbij zover naar buiten komt dat de crank wordt geraakt. Recente eigen ervaring helaas. Het houdt gewoon allemaal erg nauw. Als je met dunne ringetjes tussen 1 van de bladen 1 extra krans kan halen zonder aanlopen zou ik het er mij laten. Maar daar hoef jij je niet door tegen te laten houden natuurlijk.

Gerwin89
Forum-lid

Gerwin89 27 jan 2021 20:15

De afstand tussen crankarmen en frame is aan beide kanten hetzelfde.
Ik denk dat het tandwiel verkeerd om zat, want de tekst van het aantal tanden zat aan de frame kant.
Nadat ik het tandwiel omgedraaid had was het probleem weg, alleen bij het kleinste kransje raakte die hem nog.
Toch maar even de ringetjes van 1mm tussen tandwiel en spider gelegd, omdat ik ze toch al had, en nu is het helemaal goed!
Bedankt voor de hulp en adviezen.

Toch lomp dat ze in de fietsenwinkel wss zoiets er verkeerd om opzetten.

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 28 jan 2021 08:41

Dan weet je in ieder geval dat de crank goed zit, wanneer die afstand gelijk is.
Tekst op de tandwielen moet idd altijd naar buiten gericht zijn!

Plaats reactie