Over de wielersport en zijn beoefenaars.

gemiddelde hartslag

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 03 mei 2011 17:12

lees nog maar even door over training.
Vooral D1 of de rustige duurtraining is een goede om te lezen.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

deraadje
Forum-lid

deraadje 03 mei 2011 17:21

werk is inderdaad net zo belangrijk ja...die nieuwe fiets komt niet zomaar aanwaaien namelijk.

Maar als ik ik het goed begrijp haal je het meeste rendement uit trainingen waarbij je net onder je omslagpunt blijft, ongeacht je met een klimming of sprintje hier even boven komt

eelcoz

eelcoz 03 mei 2011 17:38

Om optimaal te trainen doe je zowel lange trainingen ver onder je omslapunt (D1), blokken D2 en intervalletjes net onder je omslagpunt (D3). Dit staat allemaal zeer uitgebreid uitgelegd op www.zitvlees.nl.

Ik weet niet wat je precies met rendement bedoelt in deze, maar als je bijv. alleen maar net onder je omslagpunt gaat rijden, mis je op den duur een goede basisconditie die je opbouwt door veel lange D1-trainingen. Dus in die zin is het antwoord nee. Als je die basis al hebt, zijn blokken (let wel, geen 3 uur achter elkaar) net onder je omslagpunt inderdaad een goede trainingsvorm, maar nog steeds gecombineerd met rustige duurtrainingen.

deraadje
Forum-lid

deraadje 03 mei 2011 17:41

oke...het is me helemaal duidelijk.
zitvlees.nl is een ideale site om trainingen door te nemen.

Bedankt voor de reactie's en suc6 met fietsen

stoempert
Forum-lid

stoempert 03 mei 2011 17:56

Koelekiller schreef:
eelcoz schreef:Je zou toch moedeloos worden van al die beginners die gelijk zulke gemiddeldes rijden. Ik heb me inmiddels neergelegd bij het feit dat ik geen prof zal worden, maar vergeleken met sommigen hier ben ik volkomen talentloos.

Maar goed, hartslag. Kijk eens op http://www.zitvlees.nl. De hartslagzone die je aan wilt houden is afhankelijk van het soort training en je omslagpunt (je kiest een bepaald % van je omslagpunt).

waarom moedeloos vraag is met welk verzet rij je. Ga je trainen op binnenblad dan is 32 vrij hoog zeker als je rekening houd met hier en daar lichten en zo. Of op buitenblad waar je geen lichten of oponthouden hebt dan is 32 vrij laag.

Dik 32 gemiddeld voor een beginnend fietser in een solorit van 70 km lijkt me zeker niet 'vrij laag' te noemen, ongeacht met welke versnelling je dit fietst. Net als eelcoz bekruipt mij ook wel eens het gevoel volkomen talentloos te zijn (of er fietsen veel mensen rond met een verkeerd afgestelde fietscomputer).

deraadje
Forum-lid

deraadje 03 mei 2011 18:17

nou ik ben wel van mening dat je met fietsen vele andere spieren gebruikt als met een andere sport.
Maar wanneer je al aardig wat jaren aan met sport zoals voetbal,fitness en hardlopen doet heb je natuurlijk de basisconditie wel dus komt het al snel op kracht aan en is het mooi als het je tot nu toe goed afgaat.

(km teller is vorige week er nieuw opgezet dus deze staat goed :P )

pinag
Forum-lid

pinag 03 mei 2011 18:22

ja, want er is ook echt een relatie tussen wanneer je fietscomputer erop is gezet en de functionaliteit ervan :)

deed je met voetbal, fitness en hardlopen ook al lange trainingen in D1? ik wil nl best geloven dat jouw basisconditie gelijk is aan de zomervorm van ervaren wielertoeristen, maar de 'je moet langzame uren maken voordat je op of boven je omslagpunt gaat trainen'-boodschap lijkt niet helemaal binnen te komen.
Ik hou van Triple.

deraadje
Forum-lid

deraadje 03 mei 2011 18:34

wat ik ermee bedoel te zeggen is dat de km teller net goed ingesteld is op de wielbasis.
Maar dit te zijde.

Ik begin net met fietsen dus vind het prachtig als ik na de rit kan zien dat mijn gemiddelde weer hoger is dat de vorige keer. Dus om nu weer minder op de gemiddelde snelheid te gaan rijden is wel evenanders op de fiets stappen dan dat je, je nu aangewent bent in die 10 keer. Uiteraard zal je niet ontkomen aan 'langzame uren' beter te worden. Hier en daar zijn er inderdaad dingen nog niet 100% duidelijk maar daar moet ik eens goed voor gaan zitten en de ervaring zal het leren

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 03 mei 2011 18:59

Wat voor mij heel handig was in het begin was dat iemand me vertelde dat ik de meeste trainingen moest doen met mijn handjes op het stuur in een tempo waarin ik nog makelijk een gesprek kon voeren. Dus niet harder.
Lekker een paar uur zo rijden.

Dan een keer in de week helemaal van god los, rijden tot ik niet meer rijden kon zeg maar, dit was voor mij met een mannengroepje meefietsen.

Wat een handige is om training asl een pyramide te zien.
Die rustige trainingen (d1) zijn de basis, dat zijn de langere rustige ritten. Dan heb je d2, dat is wat intensiever, wat harder fietsen, een beetje hijgen, het wordt moeilijker om te praten, maar het kan wel alleen worden de gesprekken wat simpeler. Deze trainingen zitten een laag hoger op de pyramide en je zal dat minder uren doen. Dan zijn er de vet-intensieve-tong-uit-je-bek-kijk-mij-eens-hard-gaan trainingen, dat is zo'n beetje in de buurt van het topje van de pyramide. Dat kan je niet te lang doen, tenminste, je kan het vast wel, maar het ehrtsel daarvan duurt lang. Als je dan op de fiets stapt voordat je herstelt bent bouw je geen conditie maar vermoeidheid op.

Snap je dit een beetje?

Waar mensen op doelen is dat met 32 een rit van 70 km maken geen d1 is dat je daar dus wat langer van zal moeten herstellen maar dat je vooral ook aan je basislaag (d1) moet werken.

Want hier is het ding: Een pyramide met een kleine basis komt niet zo hoog, oftewel een kleine basis is een kleien max snelheid. Als jij zorgt voor een bredere basis en deze ook onderhouwt dan zal je uiteindelijk gavere resultaten bereiken.

Dat trainen rondom je omslagpunt of zelfs er boven, ik doe dat 1 keer per week en de dag erna fiets ik niet echt, dan heb ik rust nodig. Als ik op die manier train doe ik dat in blokjes. Dus niet een uur raggen, maar twee uur met kleine piekjes.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

deraadje
Forum-lid

deraadje 03 mei 2011 19:41

Zo....dat is duidelijk. Dankje
Begin juni heb ik een sponsortocht van 550 km in 3 dagen.
Dit van boven in Frankrijk naar Nederland dus dwars door de Ardennen.
Ben nu natuurlijk al een poos flink aan het trainen maar welke training met hartslagmeter is het best aan te raden met oog op deze tocht??

fructus
Forum-lid

fructus 03 mei 2011 20:44

D1 D1 D1!!! Heel veel D1!!!

Als je dit zonder basisconditie doet (voetbal en fitness tellen niet, uren op de fiets wel en soms hardlopen ook) haal je het einde niet, of ben je de weken erna compleet afgebrand.

Die intensieve trainingen die je nu doet, zorgen ervoor dat je tijdens die sponsortocht de eerste heuvels zo hard opknalt, dat iedereen zijn ogen uitkijkt, maar uiteindelijk het einde van de dag niet haalt, laat staan de week.

Nogmaals D1!!!
The truth is rarely pure and never simple � Oscar Wilde

Wilier La Triestina � Ultegra SL

bleek
Forum-lid

bleek 03 mei 2011 20:53

Wat een D1 verafgoding. Nergens goed voor imo: leesvoer.

Al is het misschien niet handig van mij om hier over te beginnen bij een forum mbt een sport die als slogan heeft 'één uur training is geen training!' :D

Plaats reactie