reserve wielen en schijf zit tegen remblokje
Toch maar even getest. Met het nieuwe wiel de klauw opnieuw uitgelijnd. Daarna "oude" wiel er weer in. Maar die loopt dan aan de buitenkant aan. Maw helpt niks. Toen even in de schroeven/bouten bakjes gezocht. Ik had nog 3 ringetjes van 1mm dik, die achter de schijf geplaatst en weer wiel in het frame. Maar 1mm is te dik schijf loopt dan aan de andere kant aan.
Schijfboutjes zijn idd los en weer gelijkmatig vast gemaakt. maakt geen verschil helaas. Andere schijf ook niet. (heb 1 reserve liggen) Het maakt niet uit welke kant op. bij beide schijven niet.
Schijfboutjes zijn idd los en weer gelijkmatig vast gemaakt. maakt geen verschil helaas. Andere schijf ook niet. (heb 1 reserve liggen) Het maakt niet uit welke kant op. bij beide schijven niet.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16853
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Als het beide 6-gaats schijf wielen zijn dan moet je deze perfect inwisselbaar kunnen maken.
Het wiel waar de schijf het meeste naar buiten (tegen de vork) staat neem je als basis.
Dan van het andere wiel de schijf uitlijnen zoals je eerste wiel.
Zoals ik schreef, een beetje werk maar nadien heb je daar bij elke wielwissel geen omkijken meer naar.
Je hebt deze "shims" ook van andere merken in verschillende diktes.
Syntace heeft een 6-bolt disc brake shim kit waarvan elke shim 0,2 mm dik is. In de link staat ook uitgelegd hoe je te werk kan gaan.
Er bestaan ook merken die 6 afzonderlijke shims/rondellen tot wel 0,1 mm dikte leveren.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14573
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
ook twee wielsets met dezelfde centerlock naven en schijven is geen garantie.
Er zit bij mij toch een kleine afwijking in.
Nu rijd ik ook met mijn blokken extreem dicht bij de schijf.
Die syntace shims op mijn MTB wielen zijn voor mijn fijnafstelling ook net te dik.
Er zit bij mij toch een kleine afwijking in.
Nu rijd ik ook met mijn blokken extreem dicht bij de schijf.
Die syntace shims op mijn MTB wielen zijn voor mijn fijnafstelling ook net te dik.
Rijdt je met mechanische schijfremmen, dat je de blokken "extreem dicht" op de schijf hebt staan ?wasbeer2006 schreef: ↑21 okt 2018 13:00 ook twee wielsets met dezelfde centerlock naven en schijven is geen garantie.
Er zit bij mij toch een kleine afwijking in.
Nu rijd ik ook met mijn blokken extreem dicht bij de schijf.
Die syntace shims op mijn MTB wielen zijn voor mijn fijnafstelling ook net te dik.
Met hydraulische is het namelijk niet mogelijk om iets aan de afstand tussen blok en schijf te veranderen, dat wordt namelijk gedefinieerd door het ontwerp van de seals rond de zuigers.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14573
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
@pollekes,
nee hydraulische. Ik vind het gewoon fijn als de blokken er dicht opstaan.
@Zorro,
Dat weet ik maar er stond ook ergens dat CL met gelijke naven dit probleem niet hebben. daar reageerde ik op en ook over mijn MTB wielen waarbij 0.2mm soms al net teveel is.
nee hydraulische. Ik vind het gewoon fijn als de blokken er dicht opstaan.
@Zorro,
Dat weet ik maar er stond ook ergens dat CL met gelijke naven dit probleem niet hebben. daar reageerde ik op en ook over mijn MTB wielen waarbij 0.2mm soms al net teveel is.
@wasbeer2006wasbeer2006 schreef: ↑22 okt 2018 11:31 @pollekes,
nee hydraulische. Ik vind het gewoon fijn als de blokken er dicht opstaan.
Mooi dat jij het fijn vindt, maar zoals ik eerder zeg heb je bij hydraulische remmen er geen enkele invloed op, hoe dicht de blokken op de schijven staan.
Het hangt gewoon af van het merk/type rem.
Welke heb je ?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14573
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat is niet waar, dat kan je zelf prima afstellen.
Ik heb Hope (de gewone race, niet de tech, daar is het afstelbaar) op mijn MTB en Sram op de racer.
Hoe stel je het af?
Gewoon standaard monteren, vind je dat de blokken te ver staan. Wiel eruit en rem (deels) inknijpen, even goed kijken hoe ver de blokken naar binnen komen.
Wiel terug en dan voelen of je de slag voldoende vind, nog te groot herhaal de eerste stap.
(ik doe het altijd met een andere schijf, daar heb ik er voldoende van, is nog wat makkelijker)
Afstand te klein, beetje terugduwen. dit herhaal je tot jij het goed vind.
Mochten je blokken slijten gaat ze weer langzaam terug in de standaardpositie die de rubber zuigerring heeft meegekregen van de fabrikant. dan kan je het proces weer herhalen, maar ik rijd na een goed afgestelde rem zeker een 1500 a 2000km zonder enige afstelling.
Je zou zelf een kleine plaatje kunnen maken wat ertussen kan waarmee je diet test.
Afhankelijk van het type en merk rem zal je een plaatje tussen de 0.5mm en 1mm moeten hebben om het in 1x goed te zetten.
Ik heb Hope (de gewone race, niet de tech, daar is het afstelbaar) op mijn MTB en Sram op de racer.
Hoe stel je het af?
Gewoon standaard monteren, vind je dat de blokken te ver staan. Wiel eruit en rem (deels) inknijpen, even goed kijken hoe ver de blokken naar binnen komen.
Wiel terug en dan voelen of je de slag voldoende vind, nog te groot herhaal de eerste stap.
(ik doe het altijd met een andere schijf, daar heb ik er voldoende van, is nog wat makkelijker)
Afstand te klein, beetje terugduwen. dit herhaal je tot jij het goed vind.
Mochten je blokken slijten gaat ze weer langzaam terug in de standaardpositie die de rubber zuigerring heeft meegekregen van de fabrikant. dan kan je het proces weer herhalen, maar ik rijd na een goed afgestelde rem zeker een 1500 a 2000km zonder enige afstelling.
Je zou zelf een kleine plaatje kunnen maken wat ertussen kan waarmee je diet test.
Afhankelijk van het type en merk rem zal je een plaatje tussen de 0.5mm en 1mm moeten hebben om het in 1x goed te zetten.