Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
Zorro
- Forum-lid HC
- Berichten: 6746
- Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
- Locatie: Almere
Zorro
17 aug 2018 14:33
scepticus schreef: ↑17 aug 2018 11:56
Bij tijdritfietsen niet ongebruikelijk hoor.
En b.v. Klein, Storck en Surly hadden/hebben ook rearward facing dropouts of track ends, om verschillende redenen.
walter- schreef: ↑17 aug 2018 12:03
Doel van de horizontale uitsparing is dat je je wiel zo dicht mogelijk tegen de zitbuis kan zetten zodat je zo aerodynamisch mogelijk bent.
Walter
OK bedankt. Weer wat geleerd. Ik had het nog nooit eerder gezien.
Ik blijf het toch een enge constructie vinden.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
walter-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5309
- Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
- Locatie: Lubbeek/België
walter-
17 aug 2018 14:37
en ik vind het ook zeer moeilijk om je wiel eruit/erin te krijgen...
-
ashgard
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 16 aug 2018 08:51
ashgard
17 aug 2018 16:25
ypuh schreef: ↑17 aug 2018 12:53
Je zou toch verwachten dat ze minimaal wel zo'n opstaand randje hebben dan. In het geval dat de snelspanner los komt dat het wiel er niet uit valt.
Ja dat had ik eigenlijk ook wel verwacht. Is zoiets later (lees: nu) nog te maken?
-
ashgard
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 16 aug 2018 08:51
ashgard
17 aug 2018 16:27
scepticus schreef: ↑17 aug 2018 11:53
Betere snelspanner monteren

Shimano is goed!
Waarom zou het met een Shimano spanner wel werken? Wat is daar anders aan?
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
amclassic-fan
17 aug 2018 16:32
Snelspanners van Shimano, Campagnolo en Fulcrum klemmen veel beter dan de gemiddelde snelspanner.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’

-
Wiliertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20
Wiliertoerist
18 aug 2018 00:58
En anders deze van Hope, stukken strakker te spannen dan vele lichtgewicht snelspanners.
Ze zien er wel wat lomp uit op je fiets.

-
Arno357
- Forum-lid
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Arno357
18 aug 2018 11:26
Het probleem kan door de snelspanners komen , maar omdat het optreedt bij het remmen , kun je ook nog eens kijken of je de achterrem wel goed staat.
-
scepticus
- Forum-lid HC
- Berichten: 10718
- Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32
scepticus
18 aug 2018 12:57
Denk niet dat dat er wat mee te maken heeft
Kijk eens goed in welke richting er bij het remmen krachten op je wiel uitgeoefend worden: dan wil je wiel er sowieso naar achteren uit

"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
Zorro
- Forum-lid HC
- Berichten: 6746
- Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
- Locatie: Almere
Zorro
18 aug 2018 16:25
scepticus schreef: ↑18 aug 2018 12:57
Kijk eens goed in welke richting er bij het remmen krachten op je wiel uitgeoefend worden: dan wil je wiel er sowieso naar achteren uit
En vandaar dus dat ik de constructie (dropout opening naar achter wijzend) niet begrijp.
Het is dus zoals ik van walter- begrijp om:
walter- schreef: ↑17 aug 2018 12:03
Doel van de horizontale uitsparing is dat je je wiel zo dicht mogelijk tegen de zitbuis kan zetten zodat je zo aerodynamisch mogelijk bent.
Walter
Verder refereerde jij Oh Scepticus (kan zo in een Asterix en Obelix

) naar:
scepticus schreef: ↑17 aug 2018 11:56
En b.v. Klein, Storck en Surly hadden/hebben ook rearward facing dropouts of track ends, om verschillende redenen.
Ik ben benieuwd naar die andere redenen?
Het lijkt me toch dat veiligheid zodat je achterwiel niet uit de dropouts schiet primair zou moeten zijn.Dan maar iets minder aero of een andere oplossing.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
scepticus
- Forum-lid HC
- Berichten: 10718
- Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32
scepticus
18 aug 2018 16:49
Zorro schreef: ↑18 aug 2018 16:25
scepticus schreef: ↑17 aug 2018 11:56
En b.v. Klein, Storck en Surly hadden/hebben ook rearward facing dropouts of track ends, om verschillende redenen.
Ik ben benieuwd naar die andere redenen?
Kortere achtervork mogelijk, of zoals bij de track ends op een Surly: mogelijkheid om singlespeed te rijden.
Het lijkt me toch dat veiligheid zodat je achterwiel niet uit de dropouts schiet primair zou moeten zijn.Dan maar iets minder aero of een andere oplossing.
Met een goede snelspanner moet het echt geen enkel probleem zijn. Met een Shimano snelspanner kun je op een singlespeed met track ends zelfs zonder chaintug rijden als je zou willen.
Op een oude Surly Karate Monkey met schijfremmen (met de remklauw achter bijna recht boven de as) komt je achterwiel er ook niet aan de achterkant uit vallen als je remt (mits goede snelspanner)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
walter-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5309
- Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
- Locatie: Lubbeek/België
walter-
18 aug 2018 17:54
Voor uci mag je wiel ook niet te dicht bij zadelbuis.
Dus 2 modusi: 1 wiel of beter band 'in je zadelbuis voor triatlon modus 2 je band met een bankkaart plaats tussen band en kader.
Walter
-
Vieux chnoque
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
- Locatie: STEYL
Vieux chnoque
19 aug 2018 22:03
Op mijn Klein, ook met Tune lichtgewicht snelspanners nooit een probleem gehad. Het is op zich geen slecht ontwerp, wielwisselen gaat als je hetweet net zosnel als traditioneel
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la