Zitvlees kweken
Als je een nieuwe speci hebt, zit er ws. ook een specialized zadel op. Bijv. een speci Romin staat bekend als zeer comfortabel. Ik heb die wel eens getest.... De Hel! Dat is dus echt heel persoonlijk, Specialized heeft diverse types. Als je nu, na 5 ritten geen verbetering hebt, zou ik wat anders proberen. En qua vorm je oude zadel als uitgangspunt nemen.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Als je je oude fiets nog hebt.... Is de snelste en goedkoopste test om het oude zadel even naar je nieuwe fiets te zetten.
Dan 1 of 2 ritjes maken. Nog steeds last? Ligt het aan de afstelling of gewenning.
Ik ga er dan vanuit dat je de juiste broek, voor jou, al hebt (want daarmee fietste je al op je oude zadel).
Dan 1 of 2 ritjes maken. Nog steeds last? Ligt het aan de afstelling of gewenning.
Ik ga er dan vanuit dat je de juiste broek, voor jou, al hebt (want daarmee fietste je al op je oude zadel).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ik schrijf het maar zoals het is maar de broek is niet meer optimaal. Twintig jaar in de kast liggen had ie vorig jaar wonderbaarlijk goed overleefd maar deze ene winter heeft er voor gezorgd dat de rek er helemaal uit is en de broek behoorlijk is gaan 'flubberen'. Ben al even wezen zoeken op het web en zal deze week even een nieuwe broek bestellen. Zal vanavond eens kijken of er ook een maat in het zadel staat.
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"
Als je oude zadel WEL beviel , dan kan je vergelijken.
Het is niet de eerste keer dat ik mijn zadelindeling post:
Model: Vlak/Middel/Rond (bovenkant in doorsnede)
Breedte: Breed/Middel/Smal
Hardheid: Hard/Middel/Zacht
Belijk dit bij het oude zadel en vergelijk.
Voorbeeld: VMM is mijn persoonlijke code
Rechtop zitten geeft meer belasting op het zadel (inderdaad), maar iets meer rechtop zitten heeft zo goed als geen invloed IMO.
Het is niet de eerste keer dat ik mijn zadelindeling post:
Model: Vlak/Middel/Rond (bovenkant in doorsnede)
Breedte: Breed/Middel/Smal
Hardheid: Hard/Middel/Zacht
Belijk dit bij het oude zadel en vergelijk.
Voorbeeld: VMM is mijn persoonlijke code
Rechtop zitten geeft meer belasting op het zadel (inderdaad), maar iets meer rechtop zitten heeft zo goed als geen invloed IMO.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Las zojuist ergens in een oud topic op het forum dat als je op een harde stoel gaat zitten bovenop je handen en dan voorzichtig heen en weer rolt, je je zitbeentjes voelt. De pijn zit aan beide zijden net iets verder naar binnen (heb ik althans het idee) hetgeen wel eens zou kunnen duiden op een niet passend zadel. Binnenkort maar eens even bij de shop langs en nog daarvoor even zelf op een stuk golfkarton 'oefenen'.
Mocht het zijn opgelost dan laat ik het jullie weten, voorlopig bedankt voor het meedenken!
Mocht het zijn opgelost dan laat ik het jullie weten, voorlopig bedankt voor het meedenken!
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"
-
El Pistolero
- Forum-lid
Met de nieuwe fiets in het begin na ca 50km zadelpijn. Na twee keer fietsen helemaal geen last meer en weeg meer dan 20kg.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.
20jaar geleden op de race fiets geweest.. , er verandert veel in 20 jaar weet ik uit ervaring.Veen schreef: ↑16 apr 2018 12:31 Jaja, Mao, maar ondertussen zit (of sta ik er) maar mooi mee in de pedalen. Maar ik hoop op een beetje een richtlijn: 1 maand, 2 maanden, of een half jaar!
Dank DOOR, het (voor mij vervelende is) dat ik het op de oude fiets nooit zo pijnlijk ervaren heb. Maar ik zal het nog even een tijdje aanzien voordat ik rigoureuze maatregelen neem (meting botjes en eventueel ander zadel).
Vermoedelijk wil ik iets te snel.
Maar goed het zal normaal gesproken elke keer wel minder moeten wezen of dat het langer duurt voordat je er last van krijgt.
-
Swedish Chef
- Forum-lid
Je zult zeker moeten wennen aan een nieuw zadel en een nieuwe fiets. Is het geen optie je oude zadel te gebruiken?
Rechterop zitten heeft er mogelijk iets mee te maken. Maar ook de breedte en de vorm van het zadel en de afstand tussen je zitbotjes. Verder speelt de helling van het zadel ook wel een rol, maar daar had je al iets aan gedaan. Kortom, er zijn meerdere factoren waarin je het zult moeten zoeken.
Rechterop zitten heeft er mogelijk iets mee te maken. Maar ook de breedte en de vorm van het zadel en de afstand tussen je zitbotjes. Verder speelt de helling van het zadel ook wel een rol, maar daar had je al iets aan gedaan. Kortom, er zijn meerdere factoren waarin je het zult moeten zoeken.
Je kunt bij een beetje fietsenmaker een zadelmeting laten doen. Kwestie van je 2 drukpunten laten vaststellen (onderlinge afstand > breedtebepaling van je zadel)
Ik fietste vroeger met een specialized zadel, met gleuf. Beviel me totaal niet. Slapend Onderstel.
Daarna diverse zadels mogen proberen maar op een gegeven momet op basis van een meting een fizik antares zadel aangeschaft. Voelde in eerste instantie spijkerhard maar had net de juiste touch.
Andere puntjes:
Zoek de juiste zeem: Heb veel baat gehad bij de wat dikkere zemen van Sportful
Zitpositie: Staat je zadel mss te ver naar achteren of naar voren ? Te ver naar achteren en je zit niet op je zitbotjes maar op je naadje.
Ik fietste vroeger met een specialized zadel, met gleuf. Beviel me totaal niet. Slapend Onderstel.
Daarna diverse zadels mogen proberen maar op een gegeven momet op basis van een meting een fizik antares zadel aangeschaft. Voelde in eerste instantie spijkerhard maar had net de juiste touch.
Andere puntjes:
Zoek de juiste zeem: Heb veel baat gehad bij de wat dikkere zemen van Sportful
Zitpositie: Staat je zadel mss te ver naar achteren of naar voren ? Te ver naar achteren en je zit niet op je zitbotjes maar op je naadje.
older Budweiser
-
Pitti Carabinieri
- Forum-lid
Ik heb onlangs ook een nieuw zadel gemonteerd. Een San Marco Aspide. Een stuk harder dan het standaard zadel op de Giant Composite TCR 2012. Tot een paar weken geleden kreeg ik altijd last aan mijn zitvlak na 50km.
Nu heb ik het zadel iets in een hellende positie naar voren gekanteld en sindsdien geen last meer.
Nu heb ik het zadel iets in een hellende positie naar voren gekanteld en sindsdien geen last meer.
In 2012 mijn oude Synapse (1999) ingeruild voor een nieuwe en vergeten het oude zadel over te zetten.
Kreeg op de nieuwe fiets pijn in mijn kont (op de zitbotjes) dat ik het na 50 km voor gezien hield.
Terug naar de fm om te vragen of mijn oude zadel terug kon op de fiets. Helaas was de fiets al weer verkocht.
Heb, ook na meting, nog 5 verschillende types geprobeerd en uiteindelijk met de laatse ging het een stuk beter.
Al met al heeft het wel één jaar geduurd voordat ik 5 tot 8 uur pijn vrij kon fietsen.
Dat het ook langer kan duren behoort ook tot de mogelijkheden.
Kreeg op de nieuwe fiets pijn in mijn kont (op de zitbotjes) dat ik het na 50 km voor gezien hield.
Terug naar de fm om te vragen of mijn oude zadel terug kon op de fiets. Helaas was de fiets al weer verkocht.
Heb, ook na meting, nog 5 verschillende types geprobeerd en uiteindelijk met de laatse ging het een stuk beter.
Al met al heeft het wel één jaar geduurd voordat ik 5 tot 8 uur pijn vrij kon fietsen.
Dat het ook langer kan duren behoort ook tot de mogelijkheden.
...