Zitvlees kweken
De casus: 7 april 2018 voor het eerst dit seizoen weer gereden en ook nog op een nieuwe fiets met dito zadel. Vermoedelijk de dag er op iets te ver met een tocht van circa 75 km. en er inmiddels totaal 5 ritten/ritjes opzitten. Met name op de 'langere' tochten (75 en 50 kilometer, dus voor velen van jullie een lachertje) toch wel behoorlijk last van zadelpijn op 2 drukpunten. Het zullen vermoedelijk de zitbotjes zijn.
Als je de zoekfunctie gebruikt op 'zitvlees' of 'zadelpijn' krijg je heel veel hits. Via google is het niet veel anders.
Waar ik geen duidelijk antwoord op vind (en het zal ongetwijfeld ook per persoon verschillen) is hoe lang het duurt voordat je wat zitvlees hebt gekweekt. Kan iemand dit bij benadering aangeven? (Even uitgaande van 2x per week circa 30 kilometer en 1x 50 kilometer in de opstartfase).
Als je de zoekfunctie gebruikt op 'zitvlees' of 'zadelpijn' krijg je heel veel hits. Via google is het niet veel anders.
Waar ik geen duidelijk antwoord op vind (en het zal ongetwijfeld ook per persoon verschillen) is hoe lang het duurt voordat je wat zitvlees hebt gekweekt. Kan iemand dit bij benadering aangeven? (Even uitgaande van 2x per week circa 30 kilometer en 1x 50 kilometer in de opstartfase).
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"
Daar is een formule voor; gewicht berijder/10= na keer geen last.
berijder 100 kg = na 10 keer geen last meer
berijder 60 kg = na 6 keer geen last meer
Andere variabelen zoals , hardheid zadel / laatste keer gereden / houding / vroeger gefietst / juiste zadel / pijngrens enz.. niet mee gerekend.
Andere variabelen zoals , hardheid zadel / laatste keer gereden / houding / vroeger gefietst / juiste zadel / pijngrens enz.. niet mee gerekend.
-
colnagofreak
- Forum-lid HC
Kan volgens mij verschillen van persoon tot persoon, zelf heb ik nooit last van mijn zitvlak.
Heb ook tijdens fietsreizen meegemaakt dat mensen die vele kilometers maakten nog steeds problemen ervaarden.
Goed zadel, (ook weer persoonlijk) en de juiste afstelling van zadel en fiets kan in ieder gaval een hoop ellende schelen, ook een broek met een goede zeem kan hieraan bijdragen om ongemakken aan het zitvlak te voorkomen.
Dus hoe lang het duurt voor jou is moeilijk te voorspellen.
Heb ook tijdens fietsreizen meegemaakt dat mensen die vele kilometers maakten nog steeds problemen ervaarden.
Goed zadel, (ook weer persoonlijk) en de juiste afstelling van zadel en fiets kan in ieder gaval een hoop ellende schelen, ook een broek met een goede zeem kan hieraan bijdragen om ongemakken aan het zitvlak te voorkomen.
Dus hoe lang het duurt voor jou is moeilijk te voorspellen.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Zadelpijn heb ik al jaren geen last meer van, maar ik merk wel dat ik last krijg van mijn zitvlak als de ritten langer worden. Dus als ik ritten van meer dan 5 uur ga maken krijg ik toch een ongemakkelijk gevoel.
Courir c'est mourir un peu
Beetje een flauw antwoord, maar de strekking lijk me duidelijk: daar is niet echt een zinnig antwoord op te geven.mao schreef: ↑16 apr 2018 12:23 Daar is een formule voor; gewicht berijder/10= na keer geen last.
Uitgangspunt is dat het zadel geschikt moet zijn voor de berijder. Wanneer dit het geval is, zou je in feite direct, dan wel na enkele ritjes een comfortabel gevoel moeten hebben. Is het zadel niet geschikt voor je, dan kan je 'zitvlees kweken' zolang je wil, comfortabel wordt het nooit.
Ga dus opzoek naar een geschikt zadel, en laat je eventueel informeren bij een betere FM. Een goede afstelling van het 'geschikte' zadel en goede broek zijn overigens nog andere factoren die het 'kweken van zitvlees' bevorderen.
Edit: colnagofreak was me net voor.
Laatst gewijzigd door c.zaballa op 16 apr 2018 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gazelle Team TVM \'99
Jaja, Mao, maar ondertussen zit (of sta ik er) maar mooi mee in de pedalen. Maar ik hoop op een beetje een richtlijn: 1 maand, 2 maanden, of een half jaar!
Dank DOOR, het (voor mij vervelende is) dat ik het op de oude fiets nooit zo pijnlijk ervaren heb. Maar ik zal het nog even een tijdje aanzien voordat ik rigoureuze maatregelen neem (meting botjes en eventueel ander zadel).
Vermoedelijk wil ik iets te snel.
Dank DOOR, het (voor mij vervelende is) dat ik het op de oude fiets nooit zo pijnlijk ervaren heb. Maar ik zal het nog even een tijdje aanzien voordat ik rigoureuze maatregelen neem (meting botjes en eventueel ander zadel).
-
colnagofreak
- Forum-lid HC
Oude fiets zelfde zadel en afstelling?Veen schreef: ↑16 apr 2018 12:31 Jaja, Mao, maar ondertussen zit (of sta ik er) maar mooi mee in de pedalen. Maar ik hoop op een beetje een richtlijn: 1 maand, 2 maanden, of een half jaar!
Zou zeker hetzelfde zadel zeker monteren, als dit nog verkrijgbaar is.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Ik kijk er iets anders tegenaan: zitvlees kweken duurt 0 minuten. Het is namelijk volledig afhankelijk van je zadel. Dat moet bij je passen en daarmee heb je direct comfort. Nieuwe fietsen zijn niet altijd voorzien van de meest comfortabele exemplaren. Het uitzoeken van een zadel dat goed bij je past is mi het belangrijkste van een fietsaankoop. In jouw geval zou ik teruggaan naar de winkel en vragen of je een aantal zadels mag 'passen'. Een open zadel met een gleuf erin vind ikzelf ideaal.
Zoals iemand hier al schreef voel je het zadel na een uurtje of 5 sowieso wel. Maar die ritjes die jij erop hebt zitten zouden niet al teveel problemen mogen geven. Succes
Zoals iemand hier al schreef voel je het zadel na een uurtje of 5 sowieso wel. Maar die ritjes die jij erop hebt zitten zouden niet al teveel problemen mogen geven. Succes
Gesoigneerd de zomer in met dit prachtige tenue. Welke is mooier, blauw of groen? [url=https://cycloworld.myshopify.com/nl/col ... fankleding[/url]
Er is niet veel over te zeggen. Het zadel moet goed bij jouw bips passen. De ene heeft zo’n bips (_._) en de ander heeft er zo een (___o__)
Je broek moet ook goed voor jou zijn. Je hebt dikke en dunne zemen
En je moet ook nog aan de houding wennen
Allemaal strikt persoonlijk. Advies: geduld en uitproberen.
Je broek moet ook goed voor jou zijn. Je hebt dikke en dunne zemen
En je moet ook nog aan de houding wennen
Allemaal strikt persoonlijk. Advies: geduld en uitproberen.
Ha, mooie plaatjes Nee_Nee. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik zo vanaf medio oktober niet weer op een fiets had gezeten. Voorlopig zie ik het nog even aan en combineer dan de eerste servicebeurt even met een oordeel door de fietsenmaker over combinatie zadel en (_._)
Vanavond zal ik even nauwkeurig meten maar het staat allemaal redelijk gelijk. Het nieuwe zadel stond (i.t.t. het oude zadel) niet helemaal waterpas en dat heb ik na de eerste langere rit even aangepast maar afstand zadel/stuur en zadel/pedaal komt behoorlijk overeen. Het is overigens wel een iets ander model waarop je iets meer rechtop zit (Specialized Roubaix) dus ik zou me kunnen voorstellen dat het daar ook een beetje mee te maken heeft (hoofd iets hoger dus naar ik aanneem ook iets meer druk op het zadel).