Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Balhoofd verslijt snel

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 09 jun 2018 22:59

Keev schreef: 09 jun 2018 22:17
De fietsenmaker heeft mij verteld dat je het balhoofd niet te vast mag draaien (vast is vast). Normaal staat er ook een aanduiding op, betreffende het aandraaimoment denk ik.
Nee, voor de topcap staat dat er niet (althans niet bij mijn fietsen of die ik gehad heb). Wel staat er vaak een maximaal aandraaimoment op de stuurpen maar door de stuurpen vast te zetten verwijder je soeling op het balhoofd niet.
Topcap echt maar zeer matig aandraaien. Dient alleen maar om de speling balhoofd eruit te krijgen en (het is een open deur) topcap aandraaien met een losse stuurpen.

Dus eerst boutjes stuurpen helemaal los, topcap aandraaien tot het balhoofd geen speling meer vertoond (even op de bovenbuis gaan zitten, voorrem dichtknijpen, zachtjes naar voor en achter schommelen al voelend of de opening vork-frame/balhoofd) niet groter en kleiner wordt).

Even kijken of het stuur nog soepel links en rechtsom valt als je het voorwiel van de grond laat komen door het frame bij de bovenbuis op te tillen, stuur recht en dan de stuurpen weer vastzetten (meestal iets van 6-8Nm maar staat vaak op de pen wat het maximaal mag zijn).
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

ottorongo
Forum-lid

ottorongo 09 jun 2018 23:20

Knappe instructies, deze zijn tot in de kleinste dètails weergegeven. Dit is echt millimeter werk. :winkthumb:

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 09 jun 2018 23:45

Keev schreef: 09 jun 2018 22:17
De fietsenmaker heeft mij verteld dat je het balhoofd niet te vast mag draaien (vast is vast). Normaal staat er ook een aanduiding op, betreffende het aandraaimoment denk ik.

Welnee, dat denk je verkeerd, bij een afstelbaar lager wordt nooit een moment opgegeven.
Afstellen doe je zo:
Bout in topcap aandraaien tot er iets voelbare weerstand is.
Fiets optillen aan stuurpen en met voorwiel op de grond laten stuiteren.
Klappert er niks....okee., stuur moet zonder voelbare weerstand/ met zo weinig mogelijk weerstand draaien.

PS, volgens Jobst Brandt ontstaan putjes in de lagerschalen niet zozeer door te weinig speling , maar eerder door teveel voorspanning.
Omdat de kogels over een miniem traject bewegen ontstaat wat men de techniek "fretting"noemt, invreten onder hoge druk.
Meningen van Jobst Brandt over fietsonderdelen, wat verouderd maar best nog lezenswaardig:
https://yarchive.net/bike/index.html
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie