Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Afdalen train met Tacx en VR?

el_loco
Forum-lid

el_loco 07 jun 2017 08:11

scottwilko schreef: 07 jun 2017 07:37 Als je ook een mtb hebt, ga wat technische parcoursen rijden. Daar train je heel goed de controle over je fiets. Dit helpt zeer veel in een afdaling.
Ps, ik rijd de afdaling bijna nooit onder in de beugel, maar gewoon de handen bovenop de remgrepen. Dat geeft mij het meeste vertrouwen in de fiets controle, en daar kom ik altijd goed bij de remmen.
Wat mij dan weer een slechte tip lijkt. Een onverwachte hobbel en je handen schieten van het stuur. Onderin de beugel heb je juist meer controle over je fiets. Op de MTB oefenen is wel aan te raden inderdaad.

Bij dalen vind ik ontspanning het belangrijkst. Als ik ontspannen op m`n fiets zit gaat het veel beter. Meestal is dat wel het geval, maar soms heb je van die dagen... Marmotte 2015 lukte het totaal niet, terwijl het een week eerder in de Vaujany prima liep. Maar goed, dat accepteer je dan en uiteindelijk heeft het me niet veel tijd gescheeld. De meesten die voorbij kwamen in de afdaling in het dal weer opgeveegd.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 07 jun 2017 09:11

scottwilko schreef: 07 jun 2017 07:37 Als je ook een mtb hebt, ga wat technische parcoursen rijden. Daar train je heel goed de controle over je fiets. Dit helpt zeer veel in een afdaling.
Ps, ik rijd de afdaling bijna nooit onder in de beugel, maar gewoon de handen bovenop de remgrepen. Dat geeft mij het meeste vertrouwen in de fiets controle, en daar kom ik altijd goed bij de remmen.
De eerste tip ben ik het volledig mee eens.
De tweede moet je héél snel vergeten. Levensgevaarlijk, je hebt totaal geen controle meer als je met hoge snelheid over een hobbeltje oid gaat. Daarnaast kun je de remmen veel beter doseren vanuit de beugel.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

serbak
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar serbak 07 jun 2017 09:19

Google eens op "daal clinic". Wanneer je hier goed leert dalen ga je waarschijnlijk met veel meer vertrouwen naar de bergen.

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 07 jun 2017 09:22

scottwilko schreef: 07 jun 2017 07:37 Ps, ik rijd de afdaling bijna nooit onder in de beugel, maar gewoon de handen bovenop de remgrepen. Dat geeft mij het meeste vertrouwen in de fiets controle, en daar kom ik altijd goed bij de remmen.
Dat vind ik dan weer een beetje eng, helemaal als het 34 graden is zoals vorige week met zweterige handjes zonder handschoenen.

Bij hard remmen voor de bocht wil je niet dat er een hand van je shifters schiet waardoor ik juist ga knijpen en ook mijn armen voel. In de beugels ligt het zwaartepunt beter, heb je meer om vast te houden, kunnen je handen minder snel van het stuur afschieten en krijg je ook meer gevoel bij het remmen. Ik zou dus ook beginnen met het stuur en de remgrepen beter af te stellen.

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 07 jun 2017 10:18

Persoonlijk denk ik dat dit de beste methode is om het in de lage landen te trainen en simuleren:
1 Koop een oude Vespa Ciao (deze is goedkoper dan een Tacx)
Afbeelding

2) laten hem opvoeren tot hij ongeveer 70km/u haalt
3) verwijder spatborden e.d.
4) vervang verend zadel door een lange zadelpen met racefiets zadel.
5) schroef voorvering vast zodat die niet meer veert.
6) vervang zadel door racefiets zadel, zet het hoog genoeg (Zadelpen zul je wat aan moeten buigen denk ik)
7) Monteer klikpedalen
8) monteer een racefiets stuur en stuurpen.
9) monteer een gashendel (dus geen gashandvat want dat past niet op een racestuur) wat je vast kan zetten.
10) pomp de banden zo hard mogelijk op.

Zoek vervolgens een bochtige weg en zet het gas vol open en probeer stil te komen niet door het gas terug te draaien maar door te remmen.

Alleen de Q-factor zal wel een probleem zijn.
Afbeelding

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 07 jun 2017 10:20

Afdalen met je Tacx? Zou ik niet doen. :lol:
Veni. Vidi. Fietsie.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 07 jun 2017 10:24

Ik zou vooral een keer zelf naar de bergen op vakantie gaan en dan rustig op je eigen tempo gaan dalen. Zo'n toertocht met collega's brengt toch weer net wat meer druk met zich mee.

Veilig dalen is niet echt moeilijk en af en toe een keer remmen omdat het je te hard gaat is niks om je voor te schamen, zolang je maar niet slepend gaat remmen om het tempo eruit te halen. Waarschijnlijk ga je toch niks winnen, het randje opzoeken heeft dan ook totaal geen nut.

De beste remedie tegen kramp bij het remmen zijn trouwens schijfremmen. Dat scheelt echt een hele hoop kracht. Ik kan zelf redelijk dalen maar hard remmen is wel pijnlijk bij mij vanwege een slechte pols (ooit gevallen tijdens een beklimming :oops: ). Met schijfremmen kan ik gewoon ontspannen met twee vingertjes aan de remgrepen afdalen (wel in de beugels).
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 07 jun 2017 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 07 jun 2017 10:27

ericpeters schreef: 07 jun 2017 10:18 Persoonlijk denk ik dat dit de beste methode is om het in de lage landen te trainen en simuleren:
1 Koop een oude Vespa Ciao (deze is goedkoper dan een Tacx)
Afbeelding

2) laten hem opvoeren tot hij ongeveer 70km/u haalt
3) verwijder spatborden e.d.
4) vervang verend zadel door een lange zadelpen met racefiets zadel.
5) schroef voorvering vast zodat die niet meer veert.
6) vervang zadel door racefiets zadel, zet het hoog genoeg (Zadelpen zul je wat aan moeten buigen denk ik)
7) Monteer klikpedalen
8) monteer een racefiets stuur en stuurpen.
9) monteer een gashendel (dus geen gashandvat want dat past niet op een racestuur) wat je vast kan zetten.
10) pomp de banden zo hard mogelijk op.

Zoek vervolgens een bochtige weg en zet het gas vol open en probeer stil te komen niet door het gas terug te draaien maar door te remmen.

Alleen de Q-factor zal wel een probleem zijn.
Je kunt natuurlijk ook gewoon het Alpenbrevet met zo'n ding rijden. Een jongen uit mijn dorp vroeger had er eentje die 110 reed. Met een racestuurtje gaat het nog een beetje rapper :mrgreen: .
Campagnolo Ultra Dork

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 07 jun 2017 10:35

Ik had er inderdaad even bij moeten melden dat het niet te adviseren is om bovenop de remgrepen af te dalen, maar ik kom daar zelf toch telkens weer op terug. Ik probeer het namelijk wel elke keer onder in de beugel, maar dat voelt bij mij dan weer heel slecht qua controle, dan zit ik zeer gespannen. En van de shifters af glijden is mij echt nog nooit gebeurd.
Maar nogmaals dit is dus mijn ervaring, ik wil en zal het niet promoten (juist vanwege de veiligheid) maar wildde het wel melden.

Karl66
Forum-lid

Karl66 07 jun 2017 12:03

Gaan we nou echt een discussie voeren over wel of niet onder in de beugels dalen, omdat er ergens een procontinentale renner rondloopt met een afwijkende theorie?

Mijn advies zou zijn om thuis regelmatig onder in de beugels te gaan fietsen, zodat die houding vertrouwder is en jij je daar comfortabeler bij voelt. Als die houding onprettig blijft zou ik naar de afstelling van de fiets laten kijken, een iets kortere stuurpen en een extra spacertje of een compact stuur kunnen wonderen doen. En verder zou ik me niet gek laten maken, als jij het te hard vind gaan, gewoon snelheid eruit halen en afdalen met een tempo dat jij prettig vindt. Maar doe dat dan wel met korte remacties en niet door slepend te remmen, daarmee verhit je namelijk de velg.

edit: Hé er is een reactie verdwenen, waarin werd geadviseerd om boven op de remgrepen te remmen, omdat er een prof is die dat ook doet.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 07 jun 2017 12:17

Juist om deze discussie te vermijden, had ik mijn reactie verwijderd. ;)

bve
Forum-lid

bve 07 jun 2017 12:22

Karl66 schreef: 07 jun 2017 12:03 ...
Mijn advies zou zijn om thuis regelmatig onder in de beugels te gaan fietsen
....
+1, vertrouwd raken met bochten en remmen in de beugels is de beste tip.

Hoogtevrees heb ik ook, zelfs in de klim naar beneden kijken doet mij twijfelen om verder naar boven te gaan. Daarom dwing ik mijzelf ook om nooit mijn blik van de weg te halen. Gewoon naar de weg voor je kijken en niet even over de reling om te 'genieten' van het ravijn.

Plaats reactie