Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Campagnolo remmen vraag

Memento_Mori
Forum-lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29

Memento_Mori 08 nov 2016 20:51

Achterrem gebruik je vooral voor de stabilisatie. Althans....zo doe ik het. ;)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9471
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 08 nov 2016 22:15

Als je de keuze hebt: single pivot. Ik heb dual (single besteld, dual gekregen, te lui om om te ruilen..), en die remt te krachtig. Overigens past een 25 mm band op brede velg hier prima onder.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 08 nov 2016 22:27

Bedankt voor de info
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3604
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 09 nov 2016 23:28

Ik heb ze beiden (twee fietsen met campa), en mijn voorkeur gaat uit naar de dual pivot. Deze is makkelijker te centreren. Remkracht is geen issue.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Afbeelding

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4398
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 10 nov 2016 07:29

daniel1975 schreef:70-30 is idd perfect!
Zie ook schijfremmen bij autos en motoren.
Is dit ook het geval bij fietsen met schijfremmen?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

buddo
Forum-lid
Berichten: 2004
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 10 nov 2016 08:45

body schreef:
daniel1975 schreef:70-30 is idd perfect!
Zie ook schijfremmen bij autos en motoren.
Is dit ook het geval bij fietsen met schijfremmen?
Uiteraard... volgens mij staat dit los van het type remmen, maar in het algemeen geldt voor fietsen dat de voorrem er is voor de remkracht (stoppen) en zoals hierboven al aangegeven de achterrem voor stabiliteit/beheersing. Bij wielrennen niet zo (of minder) belangrijk, maar als je ook op de MTB zit dan is dat snel geleerd.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9471
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 10 nov 2016 08:48

Waarom denk je dat de schijf bij het voorwiel bijna altijd groter is? Ja dus! :-) Daar komt bij dat de meeste parkoersbouwers (we hebben het over de MTB toch? Op een racefiets horen die dingen niet thuis :twisted: ) er op zijn zachts gezegd niet vrolijk van worden als mensen hun achterwiel blokkeren i.v.m. het ontstaan van zogenaamde remkuilen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 5177
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 01 feb 2017 15:19

Even inbreken in dit topic om niet weer een nieuw topic te starten.
Mijn huidige Campagnolo Veloce groep is ondertussen 12 jaar oud, en vertoont duidelijke sporen van slijtage. (lees speling op de derailleurs)
Die ben ik nu aan het vervangen, maar daar gaat dit topic niet over.
Ga ik een groot verschil (of überhaupt verschil) merken als ik de remmen van Veloce ga vervangen door exemplaren uit de Centaur groep? Of is dit enkel een verschil in looks en gewicht, maar geen verschil in doseerbaarheid of remkracht.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 01 feb 2017 15:42

Als de geometrie gelijk is, is er geen verschil.
Er staat mij iets bij dat de Veloce's gemaakt worden door TRP en of de Centaurs dat ook zijn weet ik niet.
Goed kijken naar de plaatjes dus.
Edit: ik heb even wat plaatjes bekeken en die dingen zijn identiek (op de afwerking na vermoedelijk) , lood om oud ijzer dus, allebei TRP. (waarschijnlijk wel Campa design)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 5177
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 01 feb 2017 15:52

Over het algemeen zijn de duurdere varianten beter gelagerd op de scharnierpunten vermoed ik (dat is tenminste zo bij de derailleurs). Ik vroeg mij daarom af of dat bij remmen ook zo is, en of je daardoor verschil zult ervaren.
En aangezien er hier wel wat ervaring rondkijkt, stel ik hier deze vraag. Uiterlijk zijn ze namelijk inderdaad gelijk, en qua werking ook (single en dual pivot) Enige verschil zal dan ook de stijfheid van het geheel zijn wat het verschil kan maken.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 01 feb 2017 16:20

Voor 99% zeker zijn die scharnierpunten van Veloce en Centaur gelijk.
Bij de oudere modellen hadden Record remmen kogeldruklagers op de scharnierpunten, de rest was daar identiek (bronzen bussen).
Persoonlijk denk ik dat Veloce's van 12 jaar oud betere kwaliteit zijn dan de huidige (scharnierkwaliteit), mogelijk zijn de huidige wel wat stijver (bovenste arm in driehoeksvorm)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 01 feb 2017 17:07

Er kan ook nog verschil in materiaal zitten. Aluminiumlegeringen zijn er in allerlei soorten stijfheid.
Afbeelding

Plaats reactie