Campagnolo remmen vraag
-
Memento_Mori
- Forum-lid
Achterrem gebruik je vooral voor de stabilisatie. Althans....zo doe ik het. 
Als je de keuze hebt: single pivot. Ik heb dual (single besteld, dual gekregen, te lui om om te ruilen..), en die remt te krachtig. Overigens past een 25 mm band op brede velg hier prima onder.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- boswielrenner
- Forum-lid
Bedankt voor de info
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Is dit ook het geval bij fietsen met schijfremmen?daniel1975 schreef:70-30 is idd perfect!
Zie ook schijfremmen bij autos en motoren.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Uiteraard... volgens mij staat dit los van het type remmen, maar in het algemeen geldt voor fietsen dat de voorrem er is voor de remkracht (stoppen) en zoals hierboven al aangegeven de achterrem voor stabiliteit/beheersing. Bij wielrennen niet zo (of minder) belangrijk, maar als je ook op de MTB zit dan is dat snel geleerd.body schreef:Is dit ook het geval bij fietsen met schijfremmen?daniel1975 schreef:70-30 is idd perfect!
Zie ook schijfremmen bij autos en motoren.
Waarom denk je dat de schijf bij het voorwiel bijna altijd groter is? Ja dus!
Daar komt bij dat de meeste parkoersbouwers (we hebben het over de MTB toch? Op een racefiets horen die dingen niet thuis
) er op zijn zachts gezegd niet vrolijk van worden als mensen hun achterwiel blokkeren i.v.m. het ontstaan van zogenaamde remkuilen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
scottwilko
- Forum-lid HC
Even inbreken in dit topic om niet weer een nieuw topic te starten.
Mijn huidige Campagnolo Veloce groep is ondertussen 12 jaar oud, en vertoont duidelijke sporen van slijtage. (lees speling op de derailleurs)
Die ben ik nu aan het vervangen, maar daar gaat dit topic niet over.
Ga ik een groot verschil (of überhaupt verschil) merken als ik de remmen van Veloce ga vervangen door exemplaren uit de Centaur groep? Of is dit enkel een verschil in looks en gewicht, maar geen verschil in doseerbaarheid of remkracht.
Mijn huidige Campagnolo Veloce groep is ondertussen 12 jaar oud, en vertoont duidelijke sporen van slijtage. (lees speling op de derailleurs)
Die ben ik nu aan het vervangen, maar daar gaat dit topic niet over.
Ga ik een groot verschil (of überhaupt verschil) merken als ik de remmen van Veloce ga vervangen door exemplaren uit de Centaur groep? Of is dit enkel een verschil in looks en gewicht, maar geen verschil in doseerbaarheid of remkracht.
Als de geometrie gelijk is, is er geen verschil.
Er staat mij iets bij dat de Veloce's gemaakt worden door TRP en of de Centaurs dat ook zijn weet ik niet.
Goed kijken naar de plaatjes dus.
Edit: ik heb even wat plaatjes bekeken en die dingen zijn identiek (op de afwerking na vermoedelijk) , lood om oud ijzer dus, allebei TRP. (waarschijnlijk wel Campa design)
Er staat mij iets bij dat de Veloce's gemaakt worden door TRP en of de Centaurs dat ook zijn weet ik niet.
Goed kijken naar de plaatjes dus.
Edit: ik heb even wat plaatjes bekeken en die dingen zijn identiek (op de afwerking na vermoedelijk) , lood om oud ijzer dus, allebei TRP. (waarschijnlijk wel Campa design)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
scottwilko
- Forum-lid HC
Over het algemeen zijn de duurdere varianten beter gelagerd op de scharnierpunten vermoed ik (dat is tenminste zo bij de derailleurs). Ik vroeg mij daarom af of dat bij remmen ook zo is, en of je daardoor verschil zult ervaren.
En aangezien er hier wel wat ervaring rondkijkt, stel ik hier deze vraag. Uiterlijk zijn ze namelijk inderdaad gelijk, en qua werking ook (single en dual pivot) Enige verschil zal dan ook de stijfheid van het geheel zijn wat het verschil kan maken.
En aangezien er hier wel wat ervaring rondkijkt, stel ik hier deze vraag. Uiterlijk zijn ze namelijk inderdaad gelijk, en qua werking ook (single en dual pivot) Enige verschil zal dan ook de stijfheid van het geheel zijn wat het verschil kan maken.
Voor 99% zeker zijn die scharnierpunten van Veloce en Centaur gelijk.
Bij de oudere modellen hadden Record remmen kogeldruklagers op de scharnierpunten, de rest was daar identiek (bronzen bussen).
Persoonlijk denk ik dat Veloce's van 12 jaar oud betere kwaliteit zijn dan de huidige (scharnierkwaliteit), mogelijk zijn de huidige wel wat stijver (bovenste arm in driehoeksvorm)
Bij de oudere modellen hadden Record remmen kogeldruklagers op de scharnierpunten, de rest was daar identiek (bronzen bussen).
Persoonlijk denk ik dat Veloce's van 12 jaar oud betere kwaliteit zijn dan de huidige (scharnierkwaliteit), mogelijk zijn de huidige wel wat stijver (bovenste arm in driehoeksvorm)
Herhaal dit niet onnodig
-
ericpeters
- Forum-lid HC
Er kan ook nog verschil in materiaal zitten. Aluminiumlegeringen zijn er in allerlei soorten stijfheid.