Help, aluninium zadelpen zit supervast in alu frame
-
- Forum-lid
Lijkt een aardige instructiefilmpje maar ik kan die vent niet verstaan.ypuh schreef:GCN heeft hier ook wel eens een filmpje over gemaakt.
https://www.youtube.com/watch?v=54WhdrLKKvY
Is dit er ook in een andere (West-Europese , liefst NL) taal?
Jij spreekt geen Engels? Dan Lloyd is toch prima te verstaan. Zijn stem is ook een stuk minder irritant dan die van Simon Richardson IMHO.
Mogelijk helpt ook soda opgelost in heet water.Wij maakten dat o.a. de(oude) baterrijklemmen mee schoon die helemaal onder de groen/witte materie uitslag/(salpeterzuur?) zaten en moeilijk te reinigen waren.Wie weet, proberen maar. succes.
GEEN soda op aluminium!!!ottorongo schreef:Mogelijk helpt ook soda opgelost in heet water.Wij maakten dat o.a. de(oude) baterrijklemmen mee schoon die helemaal onder de groen/witte materie uitslag/(salpeterzuur?) zaten en moeilijk te reinigen waren.Wie weet, proberen maar. succes.
bedankt voor alle adviezen!
Het geeft hoop dat er nog meerdere opties zijn.
Ik ga beginnen te proberen de zadelbuis van binnenuit met een ijzerzaag-blad in te zagen (hopelijk zonder het frame te beschadigen...)
Of anders de optie met de verstelbare ruimer.

Het geeft hoop dat er nog meerdere opties zijn.
Ik ga beginnen te proberen de zadelbuis van binnenuit met een ijzerzaag-blad in te zagen (hopelijk zonder het frame te beschadigen...)
Of anders de optie met de verstelbare ruimer.
Tuurlijk, echter moet je dan wel een zadelpen van de 'nieuwe' diameter zien te vinden.JoostG schreef:Zou afzagen en een zadelpen met kleinere diameter ook niet een oplossing kunnen zijn?
Ik denk dat de meeste alu zadelpennen een wanddikte hebben van ongeveer 3mm wat dus inhoudt dat de nieuwe zadelpen 6mm kleiner wordt.
Aan de andere kant wordt dus de wand van de staande buis 3 mm dikker wat mogelijk tot gevolg kan hebben dat de klem niet voldoende kracht kan uitoefenen op de zadelpen.
Maar mogelijk moet je het nieuwe gat toch opruimen naar een gangbare maat dus dat heft weer een gedeelte van de genoemde nadelen weer op.
Ik zou er zeker een poging aan wagen, lukt het niet dan kan je altijd nog verder gaan om de oude pen eruit te halen.