voorbereiding op de winter
De Tacx... Heb hem nu 3 jaar en nog steeds niet op marktplaats gezet, maar god, het blijft saaiiiiiii....Ik hou het max een uur vol, of ik nou een film kijk of wat er zoal op youtube te zien is. Gericht trainen gaat makkelijker dan buiten, maar mentaal blijft het een uitdaging op zolder.
Ik zou niet gelijk een Tacx adviseren. Ga eerst eens kijken of het bevalt, dat doorfietsen in de winter. Extra wintersetje is wel een investering maar komt ook in het voor- en najaar wel van pas, vooral 's ochtends voor ww verkeer.
Niet kunnen fietsen vanwege het weer valt mee, afgelopen jaren gewoon door kunnen fietsen in de winters. Ik ga alleen niet als het glad of gevaarlijk is door bv. ijzel.
Ik zou niet gelijk een Tacx adviseren. Ga eerst eens kijken of het bevalt, dat doorfietsen in de winter. Extra wintersetje is wel een investering maar komt ook in het voor- en najaar wel van pas, vooral 's ochtends voor ww verkeer.
Niet kunnen fietsen vanwege het weer valt mee, afgelopen jaren gewoon door kunnen fietsen in de winters. Ik ga alleen niet als het glad of gevaarlijk is door bv. ijzel.
older Budweiser
-
- Forum-lid
poeh, dat zijn flink wat reacties in een korte tijd!
hartelijk dank daar voor!
Als ik het goed begrijp zijn de Conti GP 4-Seasons en de vredenstein extreme all weather aan te raden banden?
Voor extreme weersomstandigheden (sneeuw ijssel etc.) zat ik de denken aan de Schwalbe Marathon Winter Spikes is dat een goed idee?
waar ik ook aan zit te denken is een volledige set wielen, op die manier is het s ochtends makkelijker switchen als het weer toch mee of tegen valt ivm de weersverwachting.
wat betreft het saaie aan zo'n trainer. daar kan ik zeker wat bij indenken, dat ik ik idd ook wel toen ik nog een hometrainer had, ik dacht altijd dat het kwam omdat ik nooit echt lekker op zo'n ding kon zitten.
Winterkleding is zeker een goeie, ik dacht dat ik dint met mn huidige kleding wel af kon, maar vanochtend was het toch al iets fris met 12 graden, laat staan 0 of zelf onder 0.
Die overschoenen, zijn dat schoenen die je over je gewone schoenen aantrekt of schoenen op zich? ze zien er namelijk uit alsof je ze over je gewone schoenen aantrekt.
op dit moment haal ik een gemiddelde snelheid van 25km/h, ik gebruik Born recovery shakes na het fietsen, hierbij merk ik duidelijk dat het helpt.
Wat kan ik doen om mijn snelheid hoger te krijgen?
Als ik het goed begrijp zijn de Conti GP 4-Seasons en de vredenstein extreme all weather aan te raden banden?
Voor extreme weersomstandigheden (sneeuw ijssel etc.) zat ik de denken aan de Schwalbe Marathon Winter Spikes is dat een goed idee?
waar ik ook aan zit te denken is een volledige set wielen, op die manier is het s ochtends makkelijker switchen als het weer toch mee of tegen valt ivm de weersverwachting.
wat betreft het saaie aan zo'n trainer. daar kan ik zeker wat bij indenken, dat ik ik idd ook wel toen ik nog een hometrainer had, ik dacht altijd dat het kwam omdat ik nooit echt lekker op zo'n ding kon zitten.
Winterkleding is zeker een goeie, ik dacht dat ik dint met mn huidige kleding wel af kon, maar vanochtend was het toch al iets fris met 12 graden, laat staan 0 of zelf onder 0.
Die overschoenen, zijn dat schoenen die je over je gewone schoenen aantrekt of schoenen op zich? ze zien er namelijk uit alsof je ze over je gewone schoenen aantrekt.
op dit moment haal ik een gemiddelde snelheid van 25km/h, ik gebruik Born recovery shakes na het fietsen, hierbij merk ik duidelijk dat het helpt.
- Sweety2008
- Forum-lid
Ik heb wel een Elite Qubo Power Smart om binnen te trainen omdat ik een ontzettende koukleum ben. Mij maakt dit niet zo veel uit en hou het op de Elite best 2 uurtjes vol.
Maar dit is voor iedereen anders.
Maar dit is voor iedereen anders.
Ghost Nivolet 6LC
1-IMO heb je helemaal geen spciale banden nodig, een gewoon solide middenklassebandje als de Conti Grand Prix o.id. doet het prima.l.hoornweg schreef:poeh, dat zijn flink wat reacties in een korte tijd!
1-Als ik het goed begrijp zijn de Conti GP 4-Seasons en de vredenstein extreme all weather aan te raden banden?
Voor extreme weersomstandigheden (sneeuw ijZel etc.) zat ik de denken aan de Schwalbe Marathon Winter Spikes is dat een goed idee?
2-waar ik ook aan zit te denken is een volledige set wielen, op die manier is het s ochtends makkelijker switchen als het weer toch mee of tegen valt ivm de weersverwachting.
3-wat betreft het saaie aan zo'n trainer. daar kan ik zeker wat bij indenken, dat ik ik idd ook wel toen ik nog een hometrainer had, ik dacht altijd dat het kwam omdat ik nooit echt lekker op zo'n ding kon zitten.
CUT
4-Die overschoenen, zijn dat schoenen die je over je gewone schoenen aantrekt of schoenen op zich? ze zien er namelijk uit alsof je ze over je gewone schoenen aantrekt.
5-op dit moment haal ik een gemiddelde snelheid van 25km/h, ik gebruik Born recovery shakes na het fietsen, hierbij merk ik duidelijk dat het helpt.
2-Winterwielen (of een complete fiets...) is zeker een goed idee.
3-Het is saai, maar de een kan er beter tegen dan de ander, voor mij is het na 1 uur op mijn spinningbike wel genoeg.
Is meer dan genoeg om een eventueel weekje sneeuw te overbruggen naar mijn ervaring.
4-Overschoenen trek je inderdaad over je gewone schoenen aan, ik rij ermee tot -10 , maar dat hangt van jou af, er zijn ook speciale winterschoenen.
5-Veel fietsen, als het speciaal om snelheid gaat moet je dieper gaan zitten los van de toegenomen conditie.
Waarschijnlijk rij je nu met de handjes op het stuur en vang je veel wind...
Dieper zitten, geen slobberkleding daar ga je harder mee...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Even los van de wind chill factor is je lichaam onder de 10 graden zich op de fiets min of meer alleen maar bezig zich warm te houden. Het bloed gaat naar je vitale delen van je lichaam en je benen die het werk dienen te doen worden zo minder doorbloed.
Het ene lichaam gaat hier beter mee om dan het andere lichaam. Maar zorg eerst dat je eens rustig gaan fietsen, om te kijken hoe je lichaam op de koude reageert. En dat kan gewoon met je huidige fiets en banden.
Zelf ben ik een buitenmens pur sang, toch heb ik de Tacx Satori al klaar staan. Dan kan ik er gewoon nog af en toe lekker een intenstieve training tegenaan gooien. Eventueel aangevuld met een 10-tal spinning lessen.
Waar het leeuwendeel van de fietsers gaat rusten in de winter of duurtrainingen gaat doen, ga ik juist voor intensiteit, dat vind ik gewoon lekker in de winter. In het voorjaar als het warmer wordt gooi ik er meer duurtraining in en in de zomer een mix van beide.
Maar wat ik zeg, geen lichaam is hetzelfde, dus ook gewoon proberen hoe jouw lichaam reageert op de fiets tijdens winterse omstandigheden. En natuurlijk ook rekening houden met je doelstellingen.
Rust roest, dus wel lekker bezig blijven
Het ene lichaam gaat hier beter mee om dan het andere lichaam. Maar zorg eerst dat je eens rustig gaan fietsen, om te kijken hoe je lichaam op de koude reageert. En dat kan gewoon met je huidige fiets en banden.
Zelf ben ik een buitenmens pur sang, toch heb ik de Tacx Satori al klaar staan. Dan kan ik er gewoon nog af en toe lekker een intenstieve training tegenaan gooien. Eventueel aangevuld met een 10-tal spinning lessen.
Waar het leeuwendeel van de fietsers gaat rusten in de winter of duurtrainingen gaat doen, ga ik juist voor intensiteit, dat vind ik gewoon lekker in de winter. In het voorjaar als het warmer wordt gooi ik er meer duurtraining in en in de zomer een mix van beide.
Maar wat ik zeg, geen lichaam is hetzelfde, dus ook gewoon proberen hoe jouw lichaam reageert op de fiets tijdens winterse omstandigheden. En natuurlijk ook rekening houden met je doelstellingen.
Rust roest, dus wel lekker bezig blijven

- plantagenet
- Forum-lid
Ik fiets in de winter gewoon door, daarvoor hoef je echt niet beter getraind te zijn. Ik plaats wel spatbordjes op mijn racer om het wat aangenaam te houden bij regen of nat wedek. Ik gebruik dezelfde banden en gebruik uiteraard wel meer kleding, dat zal duidelijk zijn
Goede handschoenen en warme overschoenen zijn voor mij essentieel.
Dus ik zou gewoon lekker gaan fietsen. Je went dan vanzelf aan de geleidelijk dalende temperaturen.

Dus ik zou gewoon lekker gaan fietsen. Je went dan vanzelf aan de geleidelijk dalende temperaturen.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
-
- Forum-lid
Ik heb gewoon bandjes met iets meer profiel. Ass-saver voor als het nat is. En gewoon goed schoonmaken dan hoef je niks anders IMHO.
Maak joe woar
-
- Forum-lid
vandaag de eerste lekke band gehad, alles ging mis, noodvulling werkte niet, binnenband bleek een andere diktemaat te hebben dan de buitenband en als klap op de vuurpijl moest ik 3 kwartier wachten voordat ik kon worden opgehaald, lekker in een bezweet fietspakje met 16 graden buiten.
fiets staat maar even bij de fietsenmaker, zou zaterdag toch al voor onderhoud gaan, kunnen ze die band maar even mooi meenemen.
fiets staat maar even bij de fietsenmaker, zou zaterdag toch al voor onderhoud gaan, kunnen ze die band maar even mooi meenemen.
Je kan beter zelf leren een nieuwe binnenband er in te leggen. Het is echt niet moeilijk, ik ben ook niet Mister Techniek maar zelfs ik kan het. Iedere keer ermee naar de fietsenmaker gaan hoeft dan niet meer, scheelt je een hoop geld.
Kwam er trouwens niet een aardige wielrenner langs die even hielp? Die te dikke binnenband snap ik ook niet goed. Als het is om even thuis te komen, in jouw geval maar 9 km (toch?) zou ik gewoon even proppen dat je maar even kan fietsen. Ik heb wel eens iemand een gat ter grote van een 10 eurocent stuk in zijn buitenband zien "repareren" door er een platgetrapt frisdrankpakje dat in de berm lag er in te proppen. Het rijdt niet echt lekker maar je komt wel thuis.
Kwam er trouwens niet een aardige wielrenner langs die even hielp? Die te dikke binnenband snap ik ook niet goed. Als het is om even thuis te komen, in jouw geval maar 9 km (toch?) zou ik gewoon even proppen dat je maar even kan fietsen. Ik heb wel eens iemand een gat ter grote van een 10 eurocent stuk in zijn buitenband zien "repareren" door er een platgetrapt frisdrankpakje dat in de berm lag er in te proppen. Het rijdt niet echt lekker maar je komt wel thuis.
Veni. Vidi. Fietsie.
-
- Forum-lid
hahaha, geniaal van dat pakje.
normaliter zou ik dat ook gedaan hebben, maar komende zaterdag zou ie toch al voor onderhoud gaan en zou ik al een nieuw achterwiel krijgen onder garantie. vandaar dat ik dacht ik zet hem wel gewoon bij hun neer en laat het mooi door hun doen. tevens had ik ook geen fietspomp bij me (stom natuurlijk) en de fietsenmaker zit dicht vandaag.
Voor de volgende keer zorg ik gewoon de juiste materialen bij de hand te hebben, dit overkomt me geen tweede keer!
normaliter zou ik dat ook gedaan hebben, maar komende zaterdag zou ie toch al voor onderhoud gaan en zou ik al een nieuw achterwiel krijgen onder garantie. vandaar dat ik dacht ik zet hem wel gewoon bij hun neer en laat het mooi door hun doen. tevens had ik ook geen fietspomp bij me (stom natuurlijk) en de fietsenmaker zit dicht vandaag.
Voor de volgende keer zorg ik gewoon de juiste materialen bij de hand te hebben, dit overkomt me geen tweede keer!