Tips beginnend racefietsen
- Wiliertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 2049
- Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20
Daarnaast rij je het grootste gedeelte van je route in stedelijk gebied (bebouwde kom), wat meestal niet echt helpt om een hoger gemiddelde te rijden. Rij zoveel mogelijk buiten de woonwijken. In de natuur lijkt het mij voor een astmapatiënt ook een stuk prettiger.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Een hogere cadans betekent zeker niet direct een hogere hartslag. Je hoeft ook niet met een cadans van 110 je ritje te rijden maar als je gewoon eerst probeert 85-90 aan te houden dan is t al mooi.
In stedelijk gebied ben je ook veel aan het optrekken door stoplichten en kruisingen. Als je gewoon door kan fietsen dan word je hartslag ook al lager.
Hartslag problemen lijkt mij belangrijker om in de gaten te houden en misschien voor advies te verkrijgen. Lichte astma is in principe geen grote belemmering en kun je goed mee sporten. Gebruik je pufjes?
In stedelijk gebied ben je ook veel aan het optrekken door stoplichten en kruisingen. Als je gewoon door kan fietsen dan word je hartslag ook al lager.
Hartslag problemen lijkt mij belangrijker om in de gaten te houden en misschien voor advies te verkrijgen. Lichte astma is in principe geen grote belemmering en kun je goed mee sporten. Gebruik je pufjes?
Maak joe woar
Gebruik wel pufjes 50/500.vandaag 28 km gedaan wat voor velen weinig is maar voor mijn een prestatie.
van me hart niet zo veel last,maar je merkt wel dat het minder is dan een gezond iemand.in me hoofd lukt het me wel alleen me lichaam laat het niet toe.vandaag ook voor het eerst met klikpedalen gereden,was erg spannend in het begin moet wel zeggen je hebt het zo onder de knie.
van me hart niet zo veel last,maar je merkt wel dat het minder is dan een gezond iemand.in me hoofd lukt het me wel alleen me lichaam laat het niet toe.vandaag ook voor het eerst met klikpedalen gereden,was erg spannend in het begin moet wel zeggen je hebt het zo onder de knie.
Goed bezig! Zo ben ik ook begonnen. Rustig uitbouwen. Die langere afstanden komen echt vanzelf. Je merkt vanzelf wanneer je meer over hebt.Bennygiant schreef:Gebruik wel pufjes 50/500.vandaag 28 km gedaan wat voor velen weinig is maar voor mijn een prestatie.
van me hart niet zo veel last,maar je merkt wel dat het minder is dan een gezond iemand.in me hoofd lukt het me wel alleen me lichaam laat het niet toe.vandaag ook voor het eerst met klikpedalen gereden,was erg spannend in het begin moet wel zeggen je hebt het zo onder de knie.
Biking is Living!
Ik denk dat je niet te snel te veel moet willen, en 28kmpu vind ik best netjes, ik zelf haal dat ook wel maar dan zit ik ook erg hoog met mijn hartslag waarop ik het wel vol hou voor ongeveer anderhalf uur op 85-90% maar zo hoog fiets ik maar af en toe en ik denk niet dat het veel toe voegt voor langere ritten vermoed ik? De andere ritten zit ik op 75-80% hartslag en dan is mijn ademhaling ook vrij rustig. Als ik merk dat mijn benen nog niet zijn hersteld door kracht training, of ik voel me moe door het vele trainen dan ga ik wel fietsen op herstel tempo. Ik train 5-6 dagen per week omdat het kan.
@Lupstra Benny heeft niet 28 km/u gereden, maar een afstand van 28 km. Niet dat de afstand zo belangrijk is.
Benny zal, zeker zijn achtergrond, heel rustig op moeten bouwen, en afhankelijk van zijn hartkwaal toch ook bij zijn behandelend artsen moeten informeren, lijkt me.
Jezelf over de kop fietsen heeft helemaal geen zin. Gewoon lekker buiten zijn, gaat het goed probeer er een lusje aan vast te knopen, wil het een keer niet, dan wat korter. Het feit dat je bezig bent is veel belangrijker dan de afstanden en snelheden.
Benny zal, zeker zijn achtergrond, heel rustig op moeten bouwen, en afhankelijk van zijn hartkwaal toch ook bij zijn behandelend artsen moeten informeren, lijkt me.
Jezelf over de kop fietsen heeft helemaal geen zin. Gewoon lekker buiten zijn, gaat het goed probeer er een lusje aan vast te knopen, wil het een keer niet, dan wat korter. Het feit dat je bezig bent is veel belangrijker dan de afstanden en snelheden.
Cardioloog is mega enthousiast,
omdat je op een ongeveer zelfde hartslag kan blijven fietsen en je conditie ook goed/beter is mocht er wat gebeuren bijv. Operatie zak je niet snel mega veel weg.het is leuk je komt op plekjes waar je met de auto niet komt en nog goed voor je is ook een beetje beweging.
omdat je op een ongeveer zelfde hartslag kan blijven fietsen en je conditie ook goed/beter is mocht er wat gebeuren bijv. Operatie zak je niet snel mega veel weg.het is leuk je komt op plekjes waar je met de auto niet komt en nog goed voor je is ook een beetje beweging.
Ik ben niet bekend met hartkwalen, dus ik zou overleggen met je cardioloog over wat je allemaal wel en niet mag met je hart; sowieso een goed idee is om een hartslagmeter aan te schaffen, daarmee kun je wat gerichter trainen.
Verder zou ik het vooral leuk maken voor jezelf; niet jezelf iedere training helemaal overhoop fietsen, rustig een rondje rijden is ook goed voor je conditie, en je herstelt sneller, dus kun je sneller weer op de fiets stappen.
Daarnaast zou ik ook af en toe eens ergens specifiek op trainen.
Bij jou in de buurt heb je bijvoorbeeld een brug over de lek, waar je een rondje over kunt rijden met twee keer de brug op klimmen (Jan Blankenbrug, via lekdijkwest en jufferslaantje), daar kun je bijvoorbeeld een paar keer dat rondje rijden als krachttraining; daarnaast zijn de bochten onderaan de brug een goede plek om techniek te oefenen.
Verder zou ik het vooral leuk maken voor jezelf; niet jezelf iedere training helemaal overhoop fietsen, rustig een rondje rijden is ook goed voor je conditie, en je herstelt sneller, dus kun je sneller weer op de fiets stappen.
Daarnaast zou ik ook af en toe eens ergens specifiek op trainen.
Bij jou in de buurt heb je bijvoorbeeld een brug over de lek, waar je een rondje over kunt rijden met twee keer de brug op klimmen (Jan Blankenbrug, via lekdijkwest en jufferslaantje), daar kun je bijvoorbeeld een paar keer dat rondje rijden als krachttraining; daarnaast zijn de bochten onderaan de brug een goede plek om techniek te oefenen.