Tips beginnend racefietsen
Hierbij wat vraagjes.
1. Laag gemiddelde hoe komt dat?zie strava graag tips om hem te verbeteren
2. Hoe krijg je cadans steeds het zelfde tempo.
3. Ik trap gewoon nog met me normale schoenen merk je verschil met de spd.
https://www.strava.com/activities/60920 ... %20#strava
1. Laag gemiddelde hoe komt dat?zie strava graag tips om hem te verbeteren
2. Hoe krijg je cadans steeds het zelfde tempo.
3. Ik trap gewoon nog met me normale schoenen merk je verschil met de spd.
https://www.strava.com/activities/60920 ... %20#strava
-
- Forum-lid
Dag Benny,
1. Laag gemiddelde: Sneller gaan. Heel simpel natuurlijk, maar daar komt het op neer. Dit is een korte ronde, door de bochten gaat je gemiddelde snel omlaag. Regen helpt ook niet voor een hoog gemiddelde Door meer te fietsen, te trainen op snelheid/kracht zal het vlot beter gaan. Door langere rechte stukken te fietsen en je bochtentechniek bij te schaven boek je snel winst.
2. Cadans gelijk. Ook dit is een kwestie van veel fietsen, je merkt dan vanzelf dat er een tempo is dat heel lekker ronddraait, dan is het vasthouden van cadans ook makkelijker. Veel fietsen, conditie en kracht opbouwen. Als je geen cadanssensor hebt kun je met je tellertje ook gewoon tellen.
3. Ja, je merkt het wel. Wanneer je klikpedalen hebt wordt je pedaalslag anders.
Ben je nog maar recent begonnen met fietsen? In het begin is het het lastigst, kwestie van doorzetten en doorbijten. Rek de afstand en de snelheid die je fietst langzaam op. Kijk naar de mogelijkheden voor intervaltrainingen. Er staat veel op het forum hierover.
1. Laag gemiddelde: Sneller gaan. Heel simpel natuurlijk, maar daar komt het op neer. Dit is een korte ronde, door de bochten gaat je gemiddelde snel omlaag. Regen helpt ook niet voor een hoog gemiddelde Door meer te fietsen, te trainen op snelheid/kracht zal het vlot beter gaan. Door langere rechte stukken te fietsen en je bochtentechniek bij te schaven boek je snel winst.
2. Cadans gelijk. Ook dit is een kwestie van veel fietsen, je merkt dan vanzelf dat er een tempo is dat heel lekker ronddraait, dan is het vasthouden van cadans ook makkelijker. Veel fietsen, conditie en kracht opbouwen. Als je geen cadanssensor hebt kun je met je tellertje ook gewoon tellen.
3. Ja, je merkt het wel. Wanneer je klikpedalen hebt wordt je pedaalslag anders.
Ben je nog maar recent begonnen met fietsen? In het begin is het het lastigst, kwestie van doorzetten en doorbijten. Rek de afstand en de snelheid die je fietst langzaam op. Kijk naar de mogelijkheden voor intervaltrainingen. Er staat veel op het forum hierover.
-
- Forum-lid
Ik heb geen idee hoe lang je al fiets zit hoe oud je bent en of je lichamelijk in orde bent.
Laten we zeggen dat je net begint te fietsen dan zou je eens op fietstijden.nl een schema volgen en kijken of je daar naar toe kan trainen. Met behulp van klikschoenen ga je zeker sneller fietsen, omdat elke trap raak is.
Als je het schema hebt gehaald kan je opzoek gaan naar andere uitdagingen.
Laten we zeggen dat je net begint te fietsen dan zou je eens op fietstijden.nl een schema volgen en kijken of je daar naar toe kan trainen. Met behulp van klikschoenen ga je zeker sneller fietsen, omdat elke trap raak is.
Als je het schema hebt gehaald kan je opzoek gaan naar andere uitdagingen.
-
- Forum-lid
Een maand is echt nog hartstikke kort. Je kan er nog geen conclusies aan verbinden
Ik neem aan dat je iets van doktersbegeleiding hebt? Voor de opbouw lijkt me dat belangrijk met jouw achtergrond, Wellicht heeft de dokter speciaal voor jouw situatie adviezen. In ieder geval niet te veel van jezelf vragen. Ook van rustig doortrappen word je beter, lees je maar eens in over trainingsopbouw. Door goed op te bouwen kan je snel sterker worden en gaat je gemiddelde echt flink omhoog zonder dat je meteen aan de zuurstof zal moeten.
Troost je, iedereen die begint komt op een punt dat ie het zwaar vindt en zich afvraagt waarom hij toch begonnen is met fietsen ...
Ik neem aan dat je iets van doktersbegeleiding hebt? Voor de opbouw lijkt me dat belangrijk met jouw achtergrond, Wellicht heeft de dokter speciaal voor jouw situatie adviezen. In ieder geval niet te veel van jezelf vragen. Ook van rustig doortrappen word je beter, lees je maar eens in over trainingsopbouw. Door goed op te bouwen kan je snel sterker worden en gaat je gemiddelde echt flink omhoog zonder dat je meteen aan de zuurstof zal moeten.
Troost je, iedereen die begint komt op een punt dat ie het zwaar vindt en zich afvraagt waarom hij toch begonnen is met fietsen ...
-
- Forum-lid
Geduld is een schone zaak. Toen ik begon met fietsen toen reed ik net zoals jou een paar kilometers om alles te laten wennen in je lichaam. Moest dat snel, nee integendeel 25 km per uur of zo. Elke keer probeerde ik wat langer in de beugel te rijden en probeerde ik de aantal kilometers op te schroeven. Op een gegeven moment was ik verdwaald en fietsen ik 60 km ipv 35 km en dat ging toen best goed. Daarna was ik niet van de fiets te slaan en reed ik vaak mijn rondjes alleen door weer en wind. Het gemiddelde was toen 27 km per uur. Ik deed ritjes opbouwend in de week 60 km, 75 km en 90 km. Na de herfst heb ik een tacx gekocht en daar reed ik vaak mee. Ik merkte zodra het weekend was en ik ging buiten fietsen dat mijn conditie voor uitging. Daarna heb ik toertochten gereden en op dit moment draai ik mijn hand er niet voor om gemiddelden te rijden tussen de 30 a 35 km per uur. Heeft wel even geduurd voordat ik dat kon.
Heb geduld en onthoud ik zit op de fiets omdat ik het leuk vind en niet voor een ander. Het gaat je vast lukken.
Heb geduld en onthoud ik zit op de fiets omdat ik het leuk vind en niet voor een ander. Het gaat je vast lukken.
Een aantal jaar geleden ging het mij net zo. Kon amper boven de 25 in het uur fietsen. Toen heb ik de beslissing genomen om de km teller van mijn fiets af te halen. Ben toen lekker op mijn gevoel gaan fietsen. Ik had toen meer plezier in het fietsen en liet me niet opjagen.
Nu draai ik ook met redelijk gemak rondjes van boven de 30. Maar iedereen heeft die tijd meegemaakt. En bij jouw zal het misschien nog iets langer duren aangezien je hartpatiënt bent maar laat dit je niet tegenhouden. Het wordt vanzelf makkelijker.
Nu draai ik ook met redelijk gemak rondjes van boven de 30. Maar iedereen heeft die tijd meegemaakt. En bij jouw zal het misschien nog iets langer duren aangezien je hartpatiënt bent maar laat dit je niet tegenhouden. Het wordt vanzelf makkelijker.
Biking is Living!
Ook dat is mi van latere zorg. Zorg gewoon dat je niet te zwaar draait en luister naar je lichaam. Cadans draaien van boven de 100 is sowieso niet makkelijk. Gewoon proberen wat je fijn vindt en bovenal genieten!!
De rest komt vanzelf. Het is echt heel belangrijk dat je er plezier in hebt. Anders ben je het zo zat en dat zou toch jammer wezen.
De rest komt vanzelf. Het is echt heel belangrijk dat je er plezier in hebt. Anders ben je het zo zat en dat zou toch jammer wezen.
Biking is Living!
-
- Forum-lid
Een hogere cadans voelt onwennig aan het begin dus dat is wennen en veel doen. En de snelheid komt wel gewoon fietsen.
Maak joe woar
Hogere cadans = hogere hartslag en snellere ademhaling. Ik weet niet of we dat iemand die hartpatiënt is en licht astmatisch is zomaar moeten aanraden. Wanneer je bijvoorbeeld bètablokkers gebruikt is een hoge hartslag niet zo vanzelfsprekend. Ik zou je arts eens om advies vragen of je laten verwijzen naar een sportarts die je medische achtergrond in een advies betrekt.