trainingsadvies i.v.m. hard fietsende vrienden
Juist een D1 training gaat het verschil voor je maken. Je vrienden zijn beter in de lage hartslag zones. Zij zitten in D1, jij in D2, zij in D2, jij in D3... Dat gaat een tijdje goed maar na 10 km los je toch...
In het weekend bij hen blijven is voldoende intensieve training. Dinsdag in D1 met 2x 15' min D2, donderdag alleen D1. In het weekend knallen!
In het weekend bij hen blijven is voldoende intensieve training. Dinsdag in D1 met 2x 15' min D2, donderdag alleen D1. In het weekend knallen!
Niks aan toe te voegen.JoostG schreef:Ja de Heuvelrug, daar zeg je meteen ook wat. Daar zitten goed wat lange stukken omhoog in. Verschil in inhoud, maar ook gewicht, aanleg, etc komen juist op die tracks gruwelijk aan het licht.
Ik zou doordeweeks blijven trainen op basisconditie en in de weekenden proberen zolang mogelijk aan te klampen. Dat soort rondjes zijn behoorlijk intensief en daar moet je van herstellen. Als je dan doordeweeks ook gaat knallen gaat dat averechts werken.
In een groep rijden, zeker op zulke technische stukken vergt oefening. Even een fractie te laat reageren of te sloom door een bochtje en je ligt eraf. Als je vrienden het niet vervelend vinden af en toe even op je te moeten wachten gewoon mee blijven gaan want dat is de enige manier om het te leren.
Veni. Vidi. Fietsie.
Ok, de meerderheid zegt dus door de week alleen de basis aanpakken. Ik hou het niet bij, maar ik denk dat ik de woon-werkritjes (2x in de week 18 heen en 18 terug) meest in D2 rijd. Op de heuveltjes zal dat naargelang mijn stemming oplopen naar D3 of nog wat hoger. Ik heb het idee dat als ik dit zoveel mogelijk in D1 ga rijden niet erg veel trainingsprikkel oplevert. Zeker niet met dit soort beperkte afstanden. Vergis ik me daarin?
is het fietsen aan het her-ontdekken
Het begint er idd naar te neigen, maar je zou zeggen dat het doel van de TS daar zo anders is dan het mijne, dat ook de antwoorden zouden verschillen. Zij traint om 1400km in een bepaalde tijd te rijden. Ik wil alleen 50km wat harder rijden...
@klaastuin Dat topic is niet het enige dat er over geschreven is. En als je het gelezen hebt, zoveel mensen zoveel meningen. Als je "vrienden" sociaal zijn, wachten ze op je. Volgens mij is dat het verhaal het altijd met mtb'en. (totdat het verschil te groot zou zijn).
Misschien heb je gewoon wat meer training nodig, maar misschien zijn ze ook gewoon sterker. Dat is in zo'n topic natuurlijk helemaal niet te beoordelen. Misschien zijn die mannen heel explosief en jij een diesel? Of andersom?
Misschien heb je gewoon wat meer training nodig, maar misschien zijn ze ook gewoon sterker. Dat is in zo'n topic natuurlijk helemaal niet te beoordelen. Misschien zijn die mannen heel explosief en jij een diesel? Of andersom?
Door te focussen op die vrienden maken we het nodeloos ingewikkeld. De vraag is eigenlijk heel simpel en kan ook zo gesteld worden: ik rijd in het weekend MTB-rondjes van ca.50km. Ik doe dat nu met een gemiddelde van ca. 18km/uur en wil graag diezelfde rondjes gaan doen in ca. 20km/uur. Hoe zet ik mijn (beperkte) doordeweekse trainingstijd nu zo zinvol mogelijk in om dat te bereiken? Lijkt me geen rocketscience toch?
klaas, hoe lang fiets je al? Het ligt er namelijk helemaal aan wat voor een trainingsprikkel je gewent bent. Als je nu niks meer traint dan 6 maanden terug dan wordt je niet beter. Met de weinige uren die je kan maken, zeker op zo'n woonwerkrit dan heeft het geen zin om in D1 te rijden, veel te kleine trainingsprikkel...
De makkelijkste manier om te verbeteren is om je trainingsvolume te verhogen, een keer in de week 's middags om 14:00 uur op de fiets stappen en rijden tot het donker is zou je veel helpen.
De makkelijkste manier om te verbeteren is om je trainingsvolume te verhogen, een keer in de week 's middags om 14:00 uur op de fiets stappen en rijden tot het donker is zou je veel helpen.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Gelijk heb je.klaastuin schreef:Door te focussen op die vrienden maken we het nodeloos ingewikkeld. De vraag is eigenlijk heel simpel en kan ook zo gesteld worden: ik rijd in het weekend MTB-rondjes van ca.50km. Ik doe dat nu met een gemiddelde van ca. 18km/uur en wil graag diezelfde rondjes gaan doen in ca. 20km/uur. Hoe zet ik mijn (beperkte) doordeweekse trainingstijd nu zo zinvol mogelijk in om dat te bereiken? Lijkt me geen rocketscience toch?
Het antwoord kan je dus op heel wat verschillende sites vinden.
Zoveel mensen zoveel meningen. Haal er uit wat jij kan gebruiken.
Succes
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
ALS je vrienden op je wachten, gaan ze dan weer rijden als jij eraan komt ?
Want dan hebben zij weer iets uitgerust en gaan weer harder fietsen, en jij zit nog vol "in t rood" dus dan blijf je achter de feiten aanfietsen
Je zou eens kunnen vragen of jij voorop mag om t tempo te bepalen, als ze DAN vinden dat ze niet lekker kunnen doorfietsen kunnen ze altijd nog t spelletje doen om 20 seconden te gaan stilstaan als ze in je achterwiel zitten, om dat dan weer dicht te rijden
( bij meerdere vrienden dan kijken wie het vaakst dan kan/moet stoppen om te bepalen wie dan het beste is
)
(Krijgen ze wel weer meer training dan jij
)
Want dan hebben zij weer iets uitgerust en gaan weer harder fietsen, en jij zit nog vol "in t rood" dus dan blijf je achter de feiten aanfietsen

Je zou eens kunnen vragen of jij voorop mag om t tempo te bepalen, als ze DAN vinden dat ze niet lekker kunnen doorfietsen kunnen ze altijd nog t spelletje doen om 20 seconden te gaan stilstaan als ze in je achterwiel zitten, om dat dan weer dicht te rijden

(Krijgen ze wel weer meer training dan jij

@bve: ik fiets nu een jaar of drie. Vorig jaar een tijd thuis gezeten en relatief veel gefietst: 3 rondjes van 50-100km in de week. Na de zomer weer aan het werk en dan blijft het beperkt tot de weekenden en een incidenteel rondje 's avonds. En ik probeer 2x in de week naar het werk te fietsen. Het is hoog tijd dat het 's avonds weer licht is...
@Lcsmet: ik proef enige ironie, maar ik ben bang dat je het enige juiste antwoord geeft...
@ted038: nogmaals, die vrienden zijn niet het probleem. We vermaken ons prima tijdens onze ritjes. En het laatste wat ik ga doen is ze natuurlijk extra prikkelen qua training
@Lcsmet: ik proef enige ironie, maar ik ben bang dat je het enige juiste antwoord geeft...
@ted038: nogmaals, die vrienden zijn niet het probleem. We vermaken ons prima tijdens onze ritjes. En het laatste wat ik ga doen is ze natuurlijk extra prikkelen qua training