Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Licentie beginnende wielrenner

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 14 sep 2015 21:40

53x11 schreef: Kan ik met een basislidschap af (en is medische keuring dan noodzakelijk), of toch sportklasse. Ik ben nog lid van een wielervereniging, dus dat is geen probleem.
Ha! Die tweede vraag kan zelfs ik beantwoorden. Nee, je hebt geen medische keuring nodig voor een basislidmaatschap. Dat kost je 8 euro per jaar en dan krijg je een mooi kaartje dat je nonchalant uit je portemonne kan laten vallen als je je inschrijft voor Toertocht het Kromme Bruggetje van fietsclub Het te Grote Verzetje op Zondagochtend. 8-)
Ja deze zelfs deze idioot heeft namelijk een basislidmaatschap, had ik nodig voor een paar trainingen waar ik aan mee heb gedaan.
Veni. Vidi. Fietsie.

peter1981
Forum-lid

peter1981 14 sep 2015 22:13

amclassic-fan schreef:Hoeveel jaar bestaat A-Amateurs en B-Amateurs nu al niet meer? Misschien handig om iemand een beetje goed voor te lichten?

Het rijtje is: Sportklasse, Amateurs, Elite-beloften.
Sportklasse is overigens niet echt een instapklasse, daar wordt al behoorlijk hard door gereden.

NWB hanteerde die vorige jaar nog wel , dit jaar geen licentie dus weet niet zeker of het nog zo is

Wat betreft die medische keuring die is bij de NWB ook niet nodig , ook geen lidmaatschap van een club .
Dat laatste was voor mij de reden om een NWB licentie te pakken en aangezien je bij alle amateur wedstrijden in de Benelux mag starten was dat prima voor me
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

ThijsvdnBerg
Forum-lid

ThijsvdnBerg 15 sep 2015 13:02

Ook een leuk laagdrempelig alternatief voor KNWU wedstrijden, de Brabantse Wielerfederatie. Geen licentie of lidmaatschap van een club, je kan je gewoon melden bij een wedstrijd.

http://www.brabantsewielerfederatie.nl/ ... beginnners

Laagdrempelig gaat echter niet op voor het niveau, ook hier rijden ze stevig door.

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 15 sep 2015 13:11

WVAN is ook heel laagdrempelig kun je ook gewoon zonder licentie starten.
Ach, ik zeg ook maar wat

rookie77
Forum-lid

rookie77 15 sep 2015 21:36

Hallo Jimmy,
Ook ik stond op het punt met mijn 38 jaar na lange tijd maar eens meer te doen dan toertochten, monstertochten etc. Het zogenaamde rondje rond de kerk sprak mij erg aan. Ik ben lid bij een wielerverreniging, heb knwu basislidmaatschap en op Papendal hebben ze gedurende dinsdag avond de papendal competitie. Hier kan je met dit alles aan wedstrijden ruiken. Leuk alle levels door elkaar. Gemoedelijk en snoeihard :-) Ofwel.... optrekken, remmen, bochtje, schakelen, optrekken, doortrekken, remmen, schakelen, bochtje etc. etc. etc. Je leert elke ronde weer beter hoe je erin moet duiken en erbij moet blijven. Aan het einde zit je toch met 70min. koersen op 44km/h gemiddeld . Dit is echt interval. Daarbij moet je ook inzicht gaan krijgen om je NIET naar achter uit het peleton te laten poepen. Achterin, kan in het begin ook einde koers betekenen (kost veel meer energie door het harmonica effect). Eenmaal weg, moet je goed sterk zijn er weer bij te komen.
Na 3 dinsdagavonden in het peleton 43 km/h gem., (eerste 2 keer reeds na een paar ronde eruit op dinsdag maar wel alleen doorstampen) dacht ik dat ik er klaar voor was. Medische keuring, KNWU Sportklasse (niet te hoog, amateur is namelijk hoger, Elite ben ik niet :-)) licentie aanvragen (amateur A/B bestaat niet meer)) , chip voor je fiets en gaan met die banaaaaan!!! 3 keer uitgereden, ronde van Exel, WAT KAN MIJ NOU GEBEUREN!!!! denk je :-)
Nou..... een heleboel. 1. Loting, ongelukkig start meteen achterin. 2. ronde van 5 km. 3. hele scherpe bochten, 4 wind op de kop etc. etc. Oh ja.... Junioren, Amateurs en Sportklasse door elkaar. 5 Ronden (50% van de koers) later stond jantje aan de kant met de tong tussen de spaken. Getver.. illusie armer. Die lui rijden nog harder! Dacht nog dat die niks anders te doen hebben.
Afin!!!!
We beginnen weer van voren af aan. Veel interval trainingen, kort, lang, 20min. voluit etc. etc.. (boek Hunter Allan) Trois Ballon voor de leuk tussendoor, veel koersen op papendal. En dan komt koers 2. Eldense ronde bij Arnhem. Ik ben er klaar voor! Sportklasse. Mijn niveau en moet lukken. Goede loting, goed weer, weinig wind, 100 deelnemers, ken het parkoers. dit gaat lukken.
19e!!!!!!! in mijn 2e koers. WOW!!!!!! Nu gaat het niet meer mis. 43km/h gemiddeld. Kom maar op met die koersen! Denk je nog......
Na een lange vakantie, koers 3. Oosterhout. 32 graden, amateurs, sportklasse gemengd. Geen probleem, ik ga ervoor! Ik kan het, denk je! Poeh.... dat gaat op de een of andere manier harder (of ik had de benen niet), maar ik lag eraf. Frustrerend, maar je moet doorzetten. Uiteindelijk gaat het om het plezier.
Leiders lapte het peleton 3x!!! Het ging dus heel hard! Ik zeg ... het was heet!!!

Nu dus naar de laatste officiele koers in Bemmel. Het zal mij benieuwen.

Moraal van het verhaal.
Koersjes kan je leren bij de clubjes. Licentie aanvragen bij KNWU is een medische keuring verplicht. Je kan kiezen junioren (leeftijd), sportklasse of Amateurs, Elite.
HEt is heel leuk als je de smaak te pakken hebt. Het vereist wel afwisselende trainingen. Stuurmanskunsten zijn een must (alleen 32gem. rijden zegt helemaal niks!). Ga eerst lekker meedoen met oefen wedstrijden. Ook dat gaat hard. Een overstap heb je snel gemaakt.
De aanhouder wint en heb er vooral lol in. Het komt vanzelf.
Oh ja.... de eerste ronde doen altijd het meeste pijn. Blijf er dus bij. Hoe verder je voorin zit, hoe makkelijker het rijdt. (lukt mij ook niet, want er zijn echt goede jongens bij die vroeger met RISK /stratego ook wel goed zijn geweest :-))

En houdt het allemaal heel!!!
Er rijdt voor 1000den Euros. En heb nog niks ergs gezien, maar het zit zo dicht op elkaar dat je een uur lang echt geconcentreerd bent.
Ik raad het iedereen aan.

Succes!
Road: Cannondale Supersix EVO HM Sram Red (2012)
MTB: Cannondale F29

Jimm88
Forum-lid

Gebruikersavatar Jimm88 15 sep 2015 21:49

Bedankt voor de vele reactie's en leuke verhalen (rookie).

We zullen het gaan meemaken, ik neem aan dat ik gewoon met mijn fietsje mee mag doen? Er zijn toch geen verlichtingen zoals tubes, gewicht, bepaalde vertanding etc. Ik zag wel dat ik bij de 'regio-recreanten' een chip/transponder van mylaps moet hebben.

Ik laat jullie weten als ik m'n eerste wedstrijd heb gereden.
Afbeelding

rookie77
Forum-lid

rookie77 15 sep 2015 21:56

Niks bijzonders. Gewoon meedoen op de racefiets die je hebt. Hooguit dat je later toch echt een 52 voor wilt hebben.
Transponder zal je moeten halen bij Mylaps.
Road: Cannondale Supersix EVO HM Sram Red (2012)
MTB: Cannondale F29

knukkel
Forum-lid

Gebruikersavatar knukkel 15 sep 2015 22:02

Ik heb dit jaar met m'n 44jaar voor het eerst aan een aantal wedstrijdjes meegedaan (masters 40+) en het is met afstand het leukste wat ik in jaaaaren op sportief gebied heb gedaan!
Het idee was vooraf enigszins intimiderend (vooral omdat je alleen maar hoort dat je waarschijnlijk snel wordt gelost) maar de praktijk viel best mee en kick was groot, zelf voor een middelbare man ;)

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 15 sep 2015 22:21

Nee dan ik.
Ik fiets nog maar een paar jaar en heb gaandeweg ook ontdekt dat hoe meer het op wielrennen gaat lijken, deste leuker ik het vind. Tja, en dan het ergste...ik ben een vrouw...nauwelijks een sportgeschiedenis en bijna 51. Eigenlijk zo goed als onmogelijk om nog aan te haken.

Heb daarom ook aan trainingen van Start to Race mee gedaan, dat is voor iedereen toegankelijk hoewel ook dat mij bepaald nog niet mee viel. Maar vreselijk gaaf was het wel.
Ik weet niet waar je woont, maar als je in de omgeving van Amsterdam woont dan kan je de website in de gaten houden, ze organiseren meerdere keren per jaar clinics en series met trainingen. Als je dat wilt kunnen ze je ook begeleiden bij je eerste wedstrijd.

http://www.starttorace.nl/
Veni. Vidi. Fietsie.

Jimm88
Forum-lid

Gebruikersavatar Jimm88 26 sep 2015 22:38

Vandaag was het zover, de 11e omloop van Ottoland. En ik stond aan de start bij de B klasse. Spannend, maar zodra het startschot was geklonken, ging het eigenlijk vanzelf. Flink aanzetten na de bochten en op de rechte stukken proberen te herstellen. In de laatste ronde, na het uitkomen van een bocht bij het aanzetten gaan er 3 renners hard onderuit (ik hoop dat ze het er zonder ernstig letsel er van af heb gebracht). Ik kon er gelukkig nét omheen sturen. Nog 1 bocht en dan een laatste sprintje eruit persen naar de finish. Later hoorde dat ik 12e was geworden.

Wat een beleving en wat een plezier! Had ik eerder moeten doen...
Afbeelding

knukkel
Forum-lid

Gebruikersavatar knukkel 27 sep 2015 20:08

Mooi!

jappiex
Forum-lid

jappiex 29 sep 2015 08:08

Even inhakend op dit topic. Ik heb laatst een criterium in Noord Holland gereden in de sportklasse. De winnaar deed 50 rondjes van een kilometer over alleen klinkers in 46km per uur. Daarmee lijkt mij het nut van indelen in klasses volkomen flauwekul. Waarom kan dat niet beter geregeld?

Plaats reactie