Hallo Jimmy,
Ook ik stond op het punt met mijn 38 jaar na lange tijd maar eens meer te doen dan toertochten, monstertochten etc. Het zogenaamde rondje rond de kerk sprak mij erg aan. Ik ben lid bij een wielerverreniging, heb knwu basislidmaatschap en op Papendal hebben ze gedurende dinsdag avond de papendal competitie. Hier kan je met dit alles aan wedstrijden ruiken. Leuk alle levels door elkaar. Gemoedelijk en snoeihard

Ofwel.... optrekken, remmen, bochtje, schakelen, optrekken, doortrekken, remmen, schakelen, bochtje etc. etc. etc. Je leert elke ronde weer beter hoe je erin moet duiken en erbij moet blijven. Aan het einde zit je toch met 70min. koersen op 44km/h gemiddeld . Dit is echt interval. Daarbij moet je ook inzicht gaan krijgen om je NIET naar achter uit het peleton te laten poepen. Achterin, kan in het begin ook einde koers betekenen (kost veel meer energie door het harmonica effect). Eenmaal weg, moet je goed sterk zijn er weer bij te komen.
Na 3 dinsdagavonden in het peleton 43 km/h gem., (eerste 2 keer reeds na een paar ronde eruit op dinsdag maar wel alleen doorstampen) dacht ik dat ik er klaar voor was. Medische keuring, KNWU Sportklasse (niet te hoog, amateur is namelijk hoger, Elite ben ik niet

) licentie aanvragen (amateur A/B bestaat niet meer)) , chip voor je fiets en gaan met die banaaaaan!!! 3 keer uitgereden, ronde van Exel, WAT KAN MIJ NOU GEBEUREN!!!! denk je

Nou..... een heleboel. 1. Loting, ongelukkig start meteen achterin. 2. ronde van 5 km. 3. hele scherpe bochten, 4 wind op de kop etc. etc. Oh ja.... Junioren, Amateurs en Sportklasse door elkaar. 5 Ronden (50% van de koers) later stond jantje aan de kant met de tong tussen de spaken. Getver.. illusie armer. Die lui rijden nog harder! Dacht nog dat die niks anders te doen hebben.
Afin!!!!
We beginnen weer van voren af aan. Veel interval trainingen, kort, lang, 20min. voluit etc. etc.. (boek Hunter Allan) Trois Ballon voor de leuk tussendoor, veel koersen op papendal. En dan komt koers 2. Eldense ronde bij Arnhem. Ik ben er klaar voor! Sportklasse. Mijn niveau en moet lukken. Goede loting, goed weer, weinig wind, 100 deelnemers, ken het parkoers. dit gaat lukken.
19e!!!!!!! in mijn 2e koers. WOW!!!!!! Nu gaat het niet meer mis. 43km/h gemiddeld. Kom maar op met die koersen! Denk je nog......
Na een lange vakantie, koers 3. Oosterhout. 32 graden, amateurs, sportklasse gemengd. Geen probleem, ik ga ervoor! Ik kan het, denk je! Poeh.... dat gaat op de een of andere manier harder (of ik had de benen niet), maar ik lag eraf. Frustrerend, maar je moet doorzetten. Uiteindelijk gaat het om het plezier.
Leiders lapte het peleton 3x!!! Het ging dus heel hard! Ik zeg ... het was heet!!!
Nu dus naar de laatste officiele koers in Bemmel. Het zal mij benieuwen.
Moraal van het verhaal.
Koersjes kan je leren bij de clubjes. Licentie aanvragen bij KNWU is een medische keuring verplicht. Je kan kiezen junioren (leeftijd), sportklasse of Amateurs, Elite.
HEt is heel leuk als je de smaak te pakken hebt. Het vereist wel afwisselende trainingen. Stuurmanskunsten zijn een must (alleen 32gem. rijden zegt helemaal niks!). Ga eerst lekker meedoen met oefen wedstrijden. Ook dat gaat hard. Een overstap heb je snel gemaakt.
De aanhouder wint en heb er vooral lol in. Het komt vanzelf.
Oh ja.... de eerste ronde doen altijd het meeste pijn. Blijf er dus bij. Hoe verder je voorin zit, hoe makkelijker het rijdt. (lukt mij ook niet, want er zijn echt goede jongens bij die vroeger met RISK /stratego ook wel goed zijn geweest

)
En houdt het allemaal heel!!!
Er rijdt voor 1000den Euros. En heb nog niks ergs gezien, maar het zit zo dicht op elkaar dat je een uur lang echt geconcentreerd bent.
Ik raad het iedereen aan.
Succes!