Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Griep

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 06 apr 2015 18:09

Alan Smeets schreef:en je hebt je intensieve deel over ontwikkelt dan zul je een flinke terugslag in je conditie ervaren. Dit deel van je conditie neemt heel snel af als je het niet onderhoud.

Wat bedoel je met "je intensieve deel over ontwikkelt?"
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 06 apr 2015 18:43

Alleen maar volle peut tegen de wind in gaan stoempen, altijd volle bak rijden in groepjes enz. Nooit eens extensieve duurritten doen. Kortom: zoals 9 van de 10 fietsers trainen.

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 06 apr 2015 18:47

Duidelijk,
daar val ik dan niet onder.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Alan Smeets
Forum-lid
Contact

Alan Smeets 07 apr 2015 15:42

body schreef:Duidelijk,
Jij doet dus je rustige duur met een hartslag onder de 135 ;)

geertjeb
Forum-lid

geertjeb 07 apr 2015 16:40

Overigens denkt 9 van de 10 mensen dat ze griep hebben als ze gewoon verkouden zijn. Ik train niet zolang ik koorts heb (is gevaarlijk). Heb geleerd dat als de symptomen zich tot boven je schouders beperken (keelpijn, hoofdpijn, snotterig etc.) je best kan fietsen. Of het zin heeft om dan te trainen weet ik niet, maar het kan wel.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 07 apr 2015 17:59

@Alan, Ik denk dat je toch ook iets te algemeen tegen mensen aankijkt. Er zijn mensen die bij een hartslag van 135 net de fiets uit de schuur kunnen halen. Maar misschien ben je die nog niet tegenkomen.

Campionissimo
Forum-lid

Gebruikersavatar Campionissimo 07 apr 2015 19:58

Alan Smeets schreef:
Mijn omslagpunt is 190. Rustige duur (D1) loopt bij mij dus van 143-162. Of het onder de 135 is, is dus afhankelijk van de hartslag die bij je omslagpunt hoort.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 07 apr 2015 20:52

apexrider schreef:Er staat in de laatste uitgave van Fiets een kort artikel over dit onderwerp.
- Bij koorts niet fietsen.
- Geen koorts maar je voelt je niet optimaal, dan gas terugnemen. Kortere rit en minder intensief.

Een hartslagmeter kan handig zijn om je conditie te peilen.
Afgelopen zondag koorts gekregen, tijdens de RVV op de bank onder een deken...heerlijk. Beetje hot/coldrex en maandag ochtend nog niet fit en verhoging. Pijn in m'n spieren / gewrichten en zo ook vandaag weer opgestaan. Op het werk nog een hot/coldrex genomen, maar door het mooie weer kon ik me niet meer beheersen.

Vanavond toch maar met de club mee op ronde - beetje verscholen gereden met nog 8km kopwerk. Gemiddelde over 48 Km was 29,2 Km/h en een HR van 136. Net een heerlijk warme douche genomen - en straks mijn mandje in. :)
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 apr 2015 21:25

havana schreef:Alleen maar volle peut tegen de wind in gaan stoempen, altijd volle bak rijden in groepjes enz. Nooit eens extensieve duurritten doen. Kortom: zoals 9 van de 10 fietsers trainen.
Das geen trainen, hè, die zijn gewoon aan het fietsen ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 07 apr 2015 22:10

Ik ben ook zo iemand die meestal volle bak gaat. Het woordje rustig aan is aan mij niet besteed. Dus als ik de griep zou krijgen moeten ze mijn fiets achter slot en grendel zetten. Maar gelukkig de laatste keer dat ik griep had is al meer dab tien jaar geleden.
Ghost Nivolet 6LC

Alan Smeets
Forum-lid
Contact

Alan Smeets 08 apr 2015 09:15

Jans schreef:@Alan, Ik denk dat je toch ook iets te algemeen tegen mensen aankijkt. Er zijn mensen die bij een hartslag van 135 net de fiets uit de schuur kunnen halen. Maar misschien ben je die nog niet tegenkomen.
Campionissimo schreef:
Alan Smeets schreef:
Mijn omslagpunt is 190. Rustige duur (D1) loopt bij mij dus van 143-162. Of het onder de 135 is, is dus afhankelijk van de hartslag die bij je omslagpunt hoort.
Ik ben er zeker van dat jullie niet alles uit jullie trainingen halen en ik ben er ook zeker van dat ik jullie minstens 10% beter kan maken!

Ik heb een aardig klanten bestand en als ik de wielrenners die ik in het verleden heb getraind ook mee neem zijn er slechts enkele waarvan de rustige duur boven de 135 uitkomt. En als dat al zo is zitten ze allemaal onder de 140!

Je kunt ook je omslagpunt kunstmatig verhogen. Dit gebeurd als je altijd maar te hard traint. Je traint dan alleen je intensieve deel. Uit een test komt dan een te hoog omslagpunt waardoor je zones ook te hoog komen te liggen en je weer te intensief traint. Ik ben daarom ook geen fan van de D1-D3 zones. Die zijn veel te breed.

190 als omslagpunt is één van de hoogste omslagpunten die ik ooit ben tegen gekomen. Jouw zones zijn dan met vaste percentages als volgt:
Herstel: <126
Rustige duur 127-141
Stevige duur 142-156
Tempo 157-177
Treshold 178-196
Extensieve Interval 197>
Intensieve Interval

De laatste twee kan ik niet bepalen zonder je max.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 08 apr 2015 09:25

@Alan Geweldig dat je me 10%beter kunt maken, maar dat is nu net niet waar ik voor fiets. Ik ben geen wielrenner, maar een fietser. En dan nog wel een vrouw (wat je waarschijnlijk al wel uit mijn nick gehaald had). Ik ben bijna 60 en haal heel veel voldoening uit het feit dat ik inmiddels plezier in (een beetje) klimmen heb. Daar waar ik een paar jaar geleden nog als een berg tegen een flinke heuvel op keek, vind ik het nu wel leuk. Maar het maakt me echt niet of mijn gemiddelde 23 of 25 km/uur is. (Lijkt weinig maar ik maak wel flink wat hoogtemeters) Dat kan niet anders als je au pied du Ventoux woont.
Mijn volgende uitdaging is om de Ventoux te bedwingen, en dan nog van de mietjeskant.
Dus probeer te begrijpen dat niet iedereen die op dit forum zit alleen maar "zo sterk" mogelijk hoeft te zijn.

Plaats reactie