Alles over vakanties op én met de fiets

Parijs Roubaix 2015

Joseba
Forum-lid

Gebruikersavatar Joseba 15 jan 2015 21:14

gazelle79 schreef:141 is top! Mooie route en je begint gelijk met het echte werk, Bos van Wallers en je doet vanaf dan alle stroken die de profs ook doen totaan de epische aankomst op het Velodrome. Zeker een aanrader!
NIets is mooier dan in het schemerdonker starten en dan eerst met een peloton een paar uurtjes de benen op spanning brengen. Vergis je niet, dat kan al aardig serieus koersen zijn. Pas dan kan je zeggen dat je aan het echte werk begint als je de eerste strook opdraait....

DeletedUser01
Forum-lid

DeletedUser01 15 jan 2015 22:33

Dat was in 2010 nog zo bij de toerversie van Vélo Club de Roubaix.

Nu is het al na een dikke twintig kilometer de kasseien op. De meesten zijn dan nog niet warmgedraaid.

gazelle79
Forum-lid

Gebruikersavatar gazelle79 15 jan 2015 22:38

Serieus koersen? Het is een toertocht, geen wedstrijd...
Afbeelding

Joseba
Forum-lid

Gebruikersavatar Joseba 16 jan 2015 10:49

Klopt, toch voelt met 45 per uur in een pak van 100 renners niet als een toertocht. Plak er maar een sticker op.

Maar misschien moet je 'm eerst maar eens rijden?

gazelle79
Forum-lid

Gebruikersavatar gazelle79 16 jan 2015 13:32

@Joseba; excuses mocht je door mijn opmerking geirriteerd zijn geraakt of iets dergelijks, maar je leescapaciteiten zijn er in ieder geval onder gaan lijden, want volgens blijkt uit mijn eerdere berichten wel dat ik ik vorig jaar de 140 km al gereden heb.

Voor 2016 staat inderdaad de 200km versie in juni op de planning. Daarnaast, en dat is ook een tip voor de original poster, ben ik al een paar keer ter voorebereiding naar Roubaix afgereisd om met vrienden over de fraaie kassei stroken te dokkeren.

En bijzonder knap dat je 45km/u haalt en dan begrijp ik dat deze toertocht inderdaad niets voor jou is. We zullen jou dan op zondag, als de profs rijden in het laatste wiel voorbij zien razen....
Afbeelding

JoghoJogho
Forum-lid

JoghoJogho 20 jan 2015 22:49

@RVCA Met alle respect. De meeste wielrenners die ik ken (waaronder een heel aantal die ook wedstrijden rijden bij de amateurs) gaan een tocht als PR rijden om hem ook een keer gereden te hebben. Te ervaren hoe dat nou is. Te weten hoe zwaar het is als je langs de kant of op de TV de prof renners ziet zwoegen. Welke snelheid je dan rijdt zal de meeste mensen worst wezen. De ervaring hem gereden te hebben en de voldoening om in het geval van PR het Velodrome binnen te rijden kun je met geen woorden beschrijven. Dat tekent de wielerliefhebber die het rijden van een klassieker, of in ieder geval zover als mogelijk (meestal word er voor een cyclo minder wegen afgezet en rijd je een iets kortere als de pro's).
Met andere woorden, niet iedereen is een Pro die met snelheden van 45 km/u over dat soort wegen stuitert. Het gaat er maar om dat je plezier beleeft aan je hobby en voldoening hebt aan het volbrengen van dit soort toertochten. Ik rij op 11 april de 170 km en ga naast het afzien op de kasseistroken vooral genieten. Dat is volgens mij waarom deze tochten georganiseerd worden.

DeletedUser01
Forum-lid

DeletedUser01 20 jan 2015 23:10

Helemaal mee eens.

De dag voor de koers hangen overal langs het parcours al de pijlen van de wedstrijd. De eigenaars van de campers hebben de mooiste plekken langs het parcours al in beslag genomen, een mooiere entourage om deze wedstrijd te beleven is er niet.

De klassieker die het was (258 kilometer) is er al niet meer, dat probeerde ik Walter ook al duidelijk te maken.

Misschien ben ik er donderdag of vrijdag voor de koers...

Veel plezier in ieder geval, we zien de foto's hier wel verschijnen!

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 21 jan 2015 10:02

Walter G schreef:
Is over kasseien rijden niet leuk? :o
Ja toch.:)
Joseba schreef:Klopt, toch voelt met 45 per uur in een pak van 100 renners niet als een toertocht. Plak er maar een sticker op.
Ik denk dat meneer wat overdrijft...op internet heeft iedereen een pik van 3 meter... :mrgreen:

Maar ik wil deze toertocht(!) zeker nog eens doen.
Veni. Vidi. Fietsie.

BikerHaarlem
Forum-lid

Gebruikersavatar BikerHaarlem 21 jan 2015 13:10

JoghoJogho schreef:@RVCA Met alle respect. De meeste wielrenners die ik ken (waaronder een heel aantal die ook wedstrijden rijden bij de amateurs) gaan een tocht als PR rijden om hem ook een keer gereden te hebben. Te ervaren hoe dat nou is. Te weten hoe zwaar het is als je langs de kant of op de TV de prof renners ziet zwoegen. Welke snelheid je dan rijdt zal de meeste mensen worst wezen. De ervaring hem gereden te hebben en de voldoening om in het geval van PR het Velodrome binnen te rijden kun je met geen woorden beschrijven. Dat tekent de wielerliefhebber die het rijden van een klassieker, of in ieder geval zover als mogelijk (meestal word er voor een cyclo minder wegen afgezet en rijd je een iets kortere als de pro's).
Met andere woorden, niet iedereen is een Pro die met snelheden van 45 km/u over dat soort wegen stuitert. Het gaat er maar om dat je plezier beleeft aan je hobby en voldoening hebt aan het volbrengen van dit soort toertochten. Ik rij op 11 april de 170 km en ga naast het afzien op de kasseistroken vooral genieten. Dat is volgens mij waarom deze tochten georganiseerd worden.
In deze woorden kan ik mij geheel vinden....Heb PR nog nooit eerder gereden en zou nu wel eens willen ervaren hoe dat is, ook al is het dan niet de afstand die de profs rijden (trouwens, als ik 45 km/u gemiddeld in een pak van 100 man wil 'koersen' dan neem ik wel een licentie :D )

Vorig jaar de RVV was ook een mooie ervaring omdat je dan inderdaad al de hele entourage ziet: reclameborden langs delen van het parcours, al heel wat supporters aanwezig etc. Wetende dat een dag later de profs over de weg rijden waar jij dan rijdt, dat is leuk.

Nu nog wel bekijken of ik die ochtend zo'n 3 uur in de auto wil zitten of dat ik er de avond ervoor al heen rijd.

Joseba
Forum-lid

Gebruikersavatar Joseba 21 jan 2015 13:42

gazelle79 schreef:@Joseba; excuses mocht je door mijn opmerking geirriteerd zijn geraakt of iets dergelijks, maar je leescapaciteiten zijn er in ieder geval onder gaan lijden, want volgens blijkt uit mijn eerdere berichten wel dat ik ik vorig jaar de 140 km al gereden heb.
Niet geïrriteerd en ook nog prima leesvaardig. Als jij de toertocht afstand van 140km hebt gereden, heb je PR niet gereden. Die 45km/u zijn de pieken die je haalt in een groot peloton op het eerste stuk als je de volledige afstand rijdt. Mijn advies was/is om die eens te rijden.

Joseba
Forum-lid

Gebruikersavatar Joseba 21 jan 2015 13:47

JoghoJogho schreef:Welke snelheid je dan rijdt zal de meeste mensen worst wezen.
Mij ook.
JoghoJogho schreef:Te ervaren hoe dat nou is.
Precies. En een onderdeel van die zwaarte zit m in de afstand.

De Cauberg voelt na 250km ook anders dan na een opwarmrondje door Limburg. Wil je dat ervaren moet je dus de volledige afstand eens proberen.

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 21 jan 2015 19:28

Toch wel leuk om weer eens een leuke verwarring tegen te komen. ;)

Voor de duidelijkheid;
Er is al jaren een toertocht die om de twee jaar wordt georganiseerd die de volledige afstand had, dat is degene waar Joseba het over heeft.
De eerste honderd kilometer was eigenlijk over asfalt en daar ontstonden vaak grote groepen die naar de eerste kasseistroken reden.
Daar was een natuurlijke selectie en Joseba kennende zat hij bij een snelle groep.
Helaas hebben ze deze tocht ingekort tot 200 km.

De laatste jaren organiseert de ASO ook een toertocht die daags voor de profkoers wordt gereden.
Deze is een stuk korter en wordt nu vaak als de toertocht genoemd.

En dan is er ook nog daags voor de profkoers een toertocht die niet door de ASO is georganiseerd en die de kasseienvretertocht wordt genoemd.

Plaats reactie