Over de wielersport en zijn beoefenaars.
-
JelleOlthuis
- Forum-lid
JelleOlthuis
08 aug 2014 22:58
Livio Livius schreef:Ter vergelijk ik trap in 20min 290W en ben 49 jaar. Zie me zelf niet meer dan een leuke wielertoerist. Dus met 330W nog veel werk aan de winkel. Alhoewel belangrijker is ben je mentaal in staat 20/30/60min op of over je omslagpunt te rijden? Er zijn genoeg prof's die hoge wattages kunnen rijden maar mentaal niet in staat zijn dit bijv 60min te doen.
Ja, er is nog wel wat werk aan de winkel, maar ik ben net 17 geworden dus daar is de tijd nog voor, en qua mentaliteit: ik wil niets liever dan tijdrijden en train er dan ook vaak voor...alleen het geld ontbreekt ^_^
"Je wordt in een tijdrit overigens gewoon op je snelheid gekwalificeerd, en niet op je wattages......... '
oh dat wist ik niet, dankje voor het vermelden:)
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
Ernie C.
08 aug 2014 23:14
Het geld ontbeekt
Gewoon een fiets met een tijdritstuurtje en gaan met die banaan. Laat je niet gek maken door al dat dure materiaal. Natuurlijk scheelt dat redelijk wat secondes in tijdrit maar het belangrijkste is de motivatie om jezelf keer op keer te verbeteren en bovenal het plezier in het fietsen.
Campagnolo Ultra Dork
-
JelleOlthuis
- Forum-lid
JelleOlthuis
08 aug 2014 23:44
Ernie C. schreef:Het geld ontbeekt
Gewoon een fiets met een tijdritstuurtje en gaan met die banaan. Laat je niet gek maken door al dat dure materiaal. Natuurlijk scheelt dat redelijk wat secondes in tijdrit maar het belangrijkste is de motivatie om jezelf keer op keer te verbeteren en bovenal het plezier in het fietsen.
het geld voor een stuur ontbreekt al ^^ maar het plezier van tijdrijden op mn goedkope racefiets is er al en daar gaat het om:D
-
53x11
- Forum-lid HC
53x11
08 aug 2014 23:48
@Livio: Voor een 17 jarige is 290 Watt best heel aardig. Om de roei-vergelijking nog ff door te trekken: top-senioren leveren bij die zelfde test zo'n 430 Watt. M.a.w., er gaat nog een flinke fysieke ontwikkeling plaatsvinden. Dat zal bij fietsen niet anders zijn! En inderdaad, met een opzetstuur en je stuur in de laagste positie kom je al een heel eind kwa aerodynamica
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me."
T.Krabbé
baanfiets kopen?
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
Ernie C.
09 aug 2014 00:06
JelleOlthuis schreef:Ernie C. schreef:Het geld ontbeekt
het geld voor een stuur ontbreekt al ^^ maar het plezier van tijdrijden op mn goedkope racefiets is er al en daar gaat het om:D
Dat moet toch niet meer kosten dan een tientje of 2 op Marktplaats. Wel even opletten dat het voor de juiste stuurdiameter geschikt is. Veel zullen er 26mm zijn terwijl tegenwoordig de meeste sturen 31.8mm zijn.
Als je een stuur van 26mm hebt kun je van mij nog een niet zo fraai maar wel goed Syntace stuurtje krijgen. Wel zelf eventuele verzenkosten betalen of ophalen in Midden-Limburg.
Campagnolo Ultra Dork
-
rob86
- Forum-lid
rob86
10 aug 2014 19:35
JelleOlthuis schreef:53x11 schreef:JelleOlthuis schreef:het doel was inderdaad vergelijken met mijzelf. ik dacht dat het gemakkelijk ging met een standaard wattage maar w/kg is dus logischer. iemand die antwoord heeft hoeveel w/kg zij dan trappen?
Als het je puur om de prestatie gaat is W ipv W/kg toch echt de meer logische maat voor een tijdrit. Of W/kg^(2/3), als je ingewikkeld wilt doen (min of meer evenredig met frontaal oppervlak. Frontaal oppervlak is voor een belangrijk deel bepalend voor het vermogen dat je bij een bepaalde snelheid moet leveren).
FWIW: Bij het roeien leveren topjunioren ongeveer 330-350W gedurende een 20 minuten test. Over welke afstand ging de tijdrit?
EDIT: ik zie dat de toppers er bij het afgelopen NK ongeveer 30 minuten over deden. Ik denk dat je er vanuit mag gaan dat ze gedurende die tijd 300-330 Watt wegtrapten, maar dat is wel een gok!
dankje voor deze informatie:) ik ben nu zelf dit jaar begonnen met standaard licentie-wedstrijden en trap zelf zo'n 330W weg op een 20minuut test. met het halfuur zit ik net boven de 310W...dus misschien volgend jaar wat serieuzer naar tijdritten gaan kijken

330w op het einde van de test of gemiddeld gedurende 20minuten...?
-
bartolomeus
- Forum-lid
bartolomeus
18 aug 2014 10:01
Kijk niet teveel naar de wattages van jeugdroeiers. Hoge vermogens trappen bij roeien hangt sterk samen met lichaamsbouw. Je mag rustig aannemen dat de mannelijke jeugdroeiers die hoge vermogens trappen 1.90 cm zijn bij een gewicht van 80 kg. Of daar nog boven zitten.
-
tommeke14
- Forum-lid
tommeke14
18 aug 2014 10:19
JelleOlthuis schreef:Ernie C. schreef:Het geld ontbeekt
Gewoon kijken of je eens ergens eentje mag lenen. Ik reed op die manier regelmatig iemand op een dikke Cervélo naar huis in een tijdrit hoor

-
53x11
- Forum-lid HC
53x11
18 aug 2014 12:40
bartolomeus schreef:Kijk niet teveel naar de wattages van jeugdroeiers. Hoge vermogens trappen bij roeien hangt sterk samen met lichaamsbouw. Je mag rustig aannemen dat de mannelijke jeugdroeiers die hoge vermogens trappen 1.90 cm zijn bij een gewicht van 80 kg. Of daar nog boven zitten.
Uiteraard, maar hoe denk je dat de ideale lichaamsbouw van de echte Nederlandse polderstoemper eruit ziet? (zodra de weg een beetje gaat stijgen wordt het een heel ander verhaal uiteraard)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me."
T.Krabbé
baanfiets kopen?