Zadelpijn met zeembroek
Precies, ik heb voor mijn vriendin een ander zadel gekocht voor het geval we samen wat langer gaan fietsen. Nu heeft ze voor de boodschappenritjes een breed zadel met gel. Voor de langere ritjes op vakantie een tourzadel, dus een smaller en wat harder zadel, zodat ze in combinatie met een fietsbroek geen last heeft van zadelpijn. Dat bevalt prima.
Allen bedankt voor de waardevolle reacties!
- Het zadel is geen GEL-zadel. Redelijk hard, maar niet van leer.
- Wat ik zeker ga proberen is het fietsen zonder fietsbroek (alleen fietsonderbroek). Wellicht is de ventilatie dan beter en het zitvlak droger.
Aan de andere kant fiets ik met een toerfiets. Geen mountainbike of racefiets. Met alleen een fietsonderbroek lijkt al snel een beetje vreemd. (toch?)
Zeker als je bedenkt dat ik meestal fiets met wandelschoenen
De reden daarvoor is geocaching (schatzoeken in de natuur). Vaak plan ik mijn fietstochten i.c.m. geocaching. Hierbij komt het wel eens voor een stukje te moeten lopen waar fietsen niet mogelijk is.
Wat ik (denk ik) moet hebben is een gewone broek met zeem. Na een korte zoektocht was hierin maar weinig te vinden. Zogenaamde casual fietsbroek.
Zoiets als dit: link
Wellicht heb ik jullie iets op het verkeerde spoor gezet, maar ben nu zelf wel een stuk wijzer geworden.
Hebben jullie ervaring met gewone broeken met zeem? (wat zoek ik dan precies)
- Het zadel is geen GEL-zadel. Redelijk hard, maar niet van leer.
- Wat ik zeker ga proberen is het fietsen zonder fietsbroek (alleen fietsonderbroek). Wellicht is de ventilatie dan beter en het zitvlak droger.
Aan de andere kant fiets ik met een toerfiets. Geen mountainbike of racefiets. Met alleen een fietsonderbroek lijkt al snel een beetje vreemd. (toch?)
Zeker als je bedenkt dat ik meestal fiets met wandelschoenen

Wat ik (denk ik) moet hebben is een gewone broek met zeem. Na een korte zoektocht was hierin maar weinig te vinden. Zogenaamde casual fietsbroek.
Wellicht heb ik jullie iets op het verkeerde spoor gezet, maar ben nu zelf wel een stuk wijzer geworden.
Ik heb nog niet helemaal helder wat je als fietsbroek of -onderbroek ziet, ik heb zelfs nog nooit van fietsonderbroeken gehoord.CreatoX schreef:Wat ik zeker ga proberen is het fietsen zonder fietsbroek (alleen fietsonderbroek).
Bij mijn weten zijn dit de opties:
- Korte broek (altijd met zeem)
- Lange broek met zeem
- Lange broek zonder zeem (deze kan over korte broek met zeem, maar die korte broek is ook zonder lange broek te dragen, dus niet echt een onderbroek te noemen)
Dit geldt althans voor strakke fietsbroeken. Misschien is er nog wel meer, maar ik ben het nog niet tegengekomen.
Casual fietsbroek bestaat inderdaad ook, dit is korte broek met zeem, maar dan niet strak. Hier moet je dan ook geen onderbroek o.i.d. onder doen.
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond
Ik heb in het verleden op mijn hybride fiets ook met korte broeken met een binnenbroek met zeem gefietst, omdat ik het toen geen gezicht vond om met sandalen en een strakke fietsbroek op een 'gewone' fiets te rijden. Ik kwam er wel snel achter dat de zeem in een dergelijke broek van mindere kwaliteit is dan die van een reguliere (strakke) fietsbroek. Aan de andere kant, beide zijn gemaakt voor een ander type zadel.CreatoX schreef:
Je zou bijvoorbeeld nog kunnen kijken naar iets als op deze pagina (de bovenste modellen dan, verderop staan weer de reguliere fietsbroeken): http://www.bever.nl/fietsen/fietskleding/fietsbroeken.
Ik heb ook een paar fietsonderbroeken, en die zemen zijn allemaal inderdaad slechter en zeker dunner dan van echte fietsbroeken. Ik heb ze vooral omdat het in sommige landen niet zo gewaardeerd wordt als je als vrouw in strak lycra rondrijdt. In Nederland trek ik me er helemaal niets van aan hoe ik er op de fiets uitzie, en dat is soms ook wel in fietsbroek en sandalen op m'n stadsfiets
Louise

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/
Ha die cacher! Ik doe ook aan geocachen en ik rij overal heen op een oude stalen racefiets. Daarom heb ik schoenen met verzonken schoenplaatjes omdat je dan redelijk normaal kan lopen, wat bij sommige caches nou eenmaal moet. Alleen boomklimcaches....CreatoX schreef: Zeker als je bedenkt dat ik meestal fiets met wandelschoenenDe reden daarvoor is geocaching (schatzoeken in de natuur). Vaak plan ik mijn fietstochten i.c.m. geocaching. Hierbij komt het wel eens voor een stukje te moeten lopen waar fietsen niet mogelijk is.

(sorry voor het of topic).
Veni. Vidi. Fietsie.
@RMB
Fietsonderbroek: Dit zal voor veel mensen een fietsbroek zijn. Zo'n korte strakke broek met zeem. Waar de blote billen en joekoeloekes in gaat
Fietsbroek: Lichte broek over de Fietsonderbroek heen.
Had geen idee hoe ik anders een fietsbroek (strak met zeem) en fietsbroek (over fietsbroek strak met zeem) had moeten omschrijven. Vandaar fietsonderbroek en fietsbroek.
Dus ongeveer de situatie die jij omschrijft in de 3e optie:
Tips?
@Helen
Bedankt voor de link. Dat zijn inderdaad broeken die ik bedoel.
Dan weer jammer wanneer dit van mindere kwaliteit schijnt te zijn dan reguliere fietsbroeken.
@Louise
Foto?
@TumTumTum
Haha... je weet wat ik bedoel
Fietsonderbroek: Dit zal voor veel mensen een fietsbroek zijn. Zo'n korte strakke broek met zeem. Waar de blote billen en joekoeloekes in gaat

Fietsbroek: Lichte broek over de Fietsonderbroek heen.
Had geen idee hoe ik anders een fietsbroek (strak met zeem) en fietsbroek (over fietsbroek strak met zeem) had moeten omschrijven. Vandaar fietsonderbroek en fietsbroek.
Dus ongeveer de situatie die jij omschrijft in de 3e optie:
Ik begrijp dat ik het beste kan blijven fietsen in een strakke fietsbroek met zeem (fietsonderbroek) en dat het ook mogelijk moet zijn daarover een fietsbroek (lang, zonder zeem) te dragen. Misschien heb ik een verkeerde fietsbroek over de fietsbroek aan? Te weinig ventilatie?- Lange broek zonder zeem (deze kan over korte broek met zeem, maar die korte broek is ook zonder lange broek te dragen, dus niet echt een onderbroek te noemen)
Tips?
@Helen
Bedankt voor de link. Dat zijn inderdaad broeken die ik bedoel.
Dan weer jammer wanneer dit van mindere kwaliteit schijnt te zijn dan reguliere fietsbroeken.
@Louise
Foto?

@TumTumTum
Haha... je weet wat ik bedoel

Lange fietsbroek (i.e. strak) doe ik bij temperatuur onder de 8-10 graden, beetje afhankelijk van wind en gevoel...CreatoX schreef: Ik begrijp dat ik het beste kan blijven fietsen in een strakke fietsbroek met zeem (fietsonderbroek) en dat het ook mogelijk moet zijn daarover een fietsbroek (lang, zonder zeem) te dragen.
Ik heb lange broek zonder zeem, omdat die veel goedkoper zijn dan met zeem, tenminste, als je een goede zeem wilt. In mijn korte fietsbroek heb ik al een goede zeem, dus die gebruik ik daaronder.
Korte broek = Ultima Performance 3, ben ik zeer over te spreken, zoals overigens vrijwel alle ultima producten. Een aantal van mijn fietsmaatjes ook. Verschil tussen bijvoorbeeld performance 2 en 3 is wel merkbaar, zowel qua comfort als prijs...CreatoX schreef:@RMB
Zo fiets in nu ook. Strakke AGU broek met zeem met daarover een fietsbroek zonder zeem.
Probleem is dat de zeem hierdoor waarschijnlijk te langzaam droogt en gaat irriteren.
Kun je een fietsbroek adviseren? Welke draag je zelf?
Lange broek weet ik niet precies, goedkoop (ca 30,-) van volgens mij Rogelli.
-
- Forum-lid
De fietsonderbroeken zijn naar mijn weten altijd voorzien van een minder goede zeem. De echte ontwikkelingen binnen de zemen worden altijd als eerste doorgezet in de fietsbroeken. En als je over zo'n onderbroek met zeem ook nog eens een fietsbroek met zeem gaat dragen, dan wordt het er zeker niet beter op.
Dan zou ik eerder een fietsbroek zonder bretels, maar wel met een goede zeem gaan dragen. Dan combineer je een beetje van beide werelden. Dit zal denk ik zowel het probleem van het zweet als de zadelpijn oplossen.
Als je een meer casual broek zoekt weet ik het zo 1,2,3 niet.
Dan zou ik eerder een fietsbroek zonder bretels, maar wel met een goede zeem gaan dragen. Dan combineer je een beetje van beide werelden. Dit zal denk ik zowel het probleem van het zweet als de zadelpijn oplossen.
Als je een meer casual broek zoekt weet ik het zo 1,2,3 niet.