Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid
-
daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43583
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
daniel1975
22 dec 2013 12:50
japiecarbon schreef:Dat is echt onzin! Waarom zou je je wiel blokkeren met een sterke rem? Een krachrige rem hoeft niet perse je wiel te blokkeren. Met een motor heb je toch exact hetzelfde probleem als met de fiets.
Campa heeft het zelf jaren gedaan. Dual pivot voor en single pivot achter.
Ook op de mtb is de voorrem krachtiger. En binnen enkele jaren zal je het met de schijfremmen op de racer ook krijgen.
+1!!!
Een achterrem is puur ter correctie, meer niet.
En wat dat blokkeren betreft; met de huidige raceremmen is blokkeren een fluitje van een cent en toch doet niemand het.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
TumTumTum
- Forum-lid
- Berichten: 3224
- Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
- Locatie: Rotterdam
TumTumTum
22 dec 2013 13:03
rob74 schreef:Tip: niet nadenken en gewoon aan die beide hendels trekken.
Ja ongeveer zo.

Tegen mij werd verteld dat je nooit met alleen je voorrem moet remmen omdat je dan over de kop kunt gaan. Ik rem denk ik 50%-50%.
Veni. Vidi. Fietsie.
-
scottpch
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
scottpch
22 dec 2013 13:21
Je moet voor de bocht al geremd hebben, wanneer je in de bocht nog moet bijremmen, heb je de boel verkeerd ingeschat. In de bocht moet je juist al weer "gas"geven!
Dan voorkom je dat je onderuitschuift, doordat het voor- of achterwiel blokkeerd.
Het percentage 70/30, voorwiel/achterwiel voor de racefiets is een goede verhouding.
Op de mtb rem ik soms met de achterrem wat harder om de fiets om te zetten in een bocht, en overall iets meer met de voorrem. Maar niet heel veel meer wanneer ik door de bossen bagger.

-
razenderoeland
- Forum-lid
- Berichten: 1335
- Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
- Locatie: Dronryp
razenderoeland
22 dec 2013 19:02
japiecarbon schreef:Dat is echt onzin! Waarom zou je je wiel blokkeren met een sterke rem? Een krachrige rem hoeft niet perse je wiel te blokkeren. Met een motor heb je toch exact hetzelfde probleem als met de fiets. .
De meeste auto's en motoren hebben tegenwoordig ABS. Dan heb je geen probleem meer wat betreft blokkeren van de wielen.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
-
japiecarbon
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
japiecarbon
22 dec 2013 20:14
Er zijn nog zat racers die geen abs hebben hoor.
-
scottwilko
- Forum-lid HC
- Berichten: 5179
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
scottwilko
22 dec 2013 20:34
Wat een verhalen en meningen over het remmen. best vermakelijk om te lezen. Wat je ook doet, een ding is heel belangrijk: niet direkt vol de rem inknijpen. het remmen moet worden opgebouwd,daarvoor zijn de duurdere remmen ook beter te doseren. Dat ik motor reed (sport tourer, maar racer werkt net zo, shopper dan weer niet) is mij aangeleerd om alleen met voor te remmen. Dit aangezien een juist opgebouwde noodstop met alleen de voorrem het achterwiel optilt. zou je dan dus achter remmen slipt dat wiel heel snel door. Op de fiets geld dit niet zo uitdrukkelijk, maar het geeft wel aan dat de voorrem harder dient te werken.
-
mao
- Forum-lid HC
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47
mao
22 dec 2013 22:08
scottpch schreef:Je moet voor de bocht al geremd hebben, wanneer je in de bocht nog moet bijremmen, heb je de boel verkeerd ingeschat. In de bocht moet je juist al weer "gas"geven!
Dan voorkom je dat je onderuitschuift, doordat het voor- of achterwiel blokkeerd.

+1
Als je alleen rijdt zal het me en worst wezen hoe je remt, maar in een groep van de remmen afblijven in een bocht, niets zo ergerlijk als diegene die voor je rijdt in de bocht gaat remmen.
-
Kilowatt
- Forum-lid
- Berichten: 1007
- Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
- Locatie: Hoge Noorden
Kilowatt
22 dec 2013 22:22
Interessant topic dit.
Ik heb vandaag (het eerste weekend dit jaar dat ik niet fiets

) mijn voorste remblokjes achter gemonteerd en de achterste voor. Na 4500 km zijn de achterste bijna op. Ik rem 100% achter en 0% voor...En ben nog nooit door een remactie gevallen in de afgelopen 20 jaar.
Voor wat het waard is.
older Budweiser
-
daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 43583
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
daniel1975
23 dec 2013 03:12
Nog nooit in de bergen gefietst zeker?
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
marcvmegroot
- Forum-lid
- Berichten: 1402
- Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
- Locatie: Arnemuiden
marcvmegroot
23 dec 2013 08:30
Jullie vergeten dat bij motoren en auto's er vering op zit.
De massa van het voertuig gaat in de veren waardoor er meer druk op de voorwielen komt en er dus een betere remwerking is.
Alleen op een geveerde MTB heb je dit verschijnsel.
Maar hoe dan ook, ik rem ook meer voor dan achter, en ben nog nooit op mijn plaat gegaan.
people are strange when you\'re a stranger
-
japiecarbon
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
japiecarbon
23 dec 2013 08:42
Meer druk op het voorwiel door de vering? Ook bij een racer zal je zien dat als je echt hard remt, je achterwiel ook omhoog komt. Vandaar ook dat je achterwiel snel gaat slippen.
-
wmc
- Forum-lid
- Berichten: 537
- Lid geworden op: 22 sep 2010 22:24
wmc
23 dec 2013 10:56
marcvmegroot schreef:Jullie vergeten dat bij motoren en auto's er vering op zit.
De massa van het voertuig gaat in de veren waardoor er meer druk op de voorwielen komt en er dus een betere remwerking is.
Alleen op een geveerde MTB heb je dit verschijnsel.
Maar hoe dan ook, ik rem ook meer voor dan achter, en ben nog nooit op mijn plaat gegaan.
Gewichtsoverdracht heeft weinig te maken met de ophanging maar met de hoogte van je zwaartepunt. Alleen een zwaartepunt op het weg zou dit fenomeen onderdrukken, je hebt dan geen moment meer moet worden gecompenseerd.