Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!
-
eelcoz
eelcoz
13 sep 2010 20:54
Kees0251 schreef:kelbel69 schreef:wat is comfortabeler bij een gewicht van 102 kg alu of carbon bij een
prijsklasse van rond de 1500,- , ben op zoek naar een nieuwe fiets met wel
een redelijke comfortabele zit en niet te racy i.v.m. de rug om te touren
Een racefiets is per definitie iets om zo hard mogelijk te rijden en dat is strijdig met comfort.
Een comfortabele fiets kan nooit een racefiets zijn, wel iet wat in de verte op een racefiets lijkt, maar dat is het dus niet.
Ik zie ook nimmer mensen op racefietsen onderin de beugels rijden , tenzij in wedstrijden, dat bewijst al dat die mensen dus eigenlijk niet op een racefiets moeten gaan rijden, dat is 90% weggegooid geld.
Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Als ik volle bak rijdt tijdens een training of toertocht, rijd ik wel degelijk in de beugels. En ik denk dat ik niet de enige ben.
Daarnaast rijden renners tijdens wedstrijden toch ook niet de hele tijd in de beugels. Jou redenering volgend zouden zij ook geen racefiets nodig hebben.
-
kees0251
- Forum-lid
kees0251
13 sep 2010 21:12
Ik heb het met opzet wat stevig aangezet uiteraard, maar mijn waarnemingen over in de beugels rijden hoef ik niet terug te nemen.
Zelf rij ik als oud-coureur regelmatig in de beugels, maar nimmer zie ik een ander dat doen.
"Racefietsen" is voor 80% show dus, enorme bedragen worden besteed aan dingen die nimmer
een wedstrijdje gaan betwisten, het gaat om fetish en niet om sport.
Wat mij betreft overigens een legitieme hobby, maar bij mij viel de vraag naar een "comfortabele racefiets "wat vreemd.
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald
-
cioccpryde
- Forum-lid
cioccpryde
13 sep 2010 21:56
Kees0251 schreef:Ik heb het met opzet wat stevig aangezet uiteraard, maar mijn waarnemingen over in de beugels rijden hoef ik niet terug te nemen.
Zelf rij ik als oud-coureur regelmatig in de beugels, maar nimmer zie ik een ander dat doen.
"Racefietsen" is voor 80% show dus, enorme bedragen worden besteed aan dingen die nimmer
een wedstrijdje gaan betwisten, het gaat om fetish en niet om sport.
Wat mij betreft overigens een legitieme hobby, maar bij mij viel de vraag naar een "comfortabele racefiets "wat vreemd.
Wat een dikke zever.Een race fiets is alleen voor een echte zoals U dus.Ik rij (bijna)nooit in de beugels omdat mijn rug dit niet toelaat,maar toch heb ik graag een race stuur omdat er nog zoveel andere hand posities mogelijk zijn.Ik hou gewoon van een racefiets maar ben niet bekwaam om wedstrijden te doen,omdat ik te oud en te dik ben.Ik geniet van mijn ritjes op mijn fietske.Soms voel ik mij wel even wielrenner (bergaf,wind in de rug)maar volgens U zou ik dan met een race fiets rijden voor de show.Mensen die graag paardrijden maar er nooit mee koersen is dat ook voor de show?
En er zijn inderdaad RACE fietsen die comfortabeler zijn door hun geometrie.
Maarja,als oud-coureur kun je dat niet weten natuurlijk.Toen bestond dat namelijk nog niet.
-
zweef
- Forum-lid
zweef
13 sep 2010 22:41
Kees0251 schreef:Ik zie ook nimmer mensen op racefietsen onderin de beugels rijden , tenzij in wedstrijden, dat bewijst al dat die mensen dus eigenlijk niet op een racefiets moeten gaan rijden, dat is 90% weggegooid geld.
Wel eens goed opgelet tijdens de Tour?
You should see me go downhill...
-
kelbel69
- Forum-lid
kelbel69
14 sep 2010 00:34
Bedankt voor alle info en reacties, maar mijn vraag ging niet over een comfortabele racefiets , want die zijn er denk ik niet echt , maar om een comfortabel zit , een fiets met een langere balhoofdbius.
-
tiest
- Forum-lid HC
tiest
14 sep 2010 01:05
kelbel69 schreef: maar mijn vraag ging niet over een comfortabele racefiets , want die zijn er denk ik niet echt ,
Die zijn er wel hoor. Kijk eens naar dat plaatje een pagina terug.
-
swoosh
- Forum-lid
swoosh
14 sep 2010 01:22
TiesT schreef:kelbel69 schreef: maar mijn vraag ging niet over een comfortabele racefiets , want die zijn er denk ik niet echt ,
Die zijn er wel hoor. Kijk eens naar dat plaatje een pagina terug.
Volgens mij begrijpt kebel69 het beter dan jij . . .
Een racefiets is per definitie natuurlijk niet comfortabel te noemen. Wel heb je racefietsen die "een meer comfortabelere zit" hebben en anderen die meer "racy" zijn.
Als je comfortabel wilt zitten dan moet je thuis blijven en tv kijken naar wielrennen vanuit je tv-fauteuil.
Als je een fiets wilt hebben met "een meer comfortabeler zit" dan moet je op zoek naar een frame dat relatief kort is met een hoger balhoofd dan gemiddeld en als het kan een frame dat schokken niet al te hard doorgeeft. En ja dan kun je bijv uitkomen bij de: Specialized Secteur, Giant Defy, Cannondale Synapse, etc
-
kees0251
- Forum-lid
kees0251
14 sep 2010 23:32
Zweef schreef:Kees0251 schreef:Ik zie ook nimmer mensen op racefietsen onderin de beugels rijden , tenzij in wedstrijden, dat bewijst al dat die mensen dus eigenlijk niet op een racefiets moeten gaan rijden, dat is 90% weggegooid geld.
Woordje tenzij gemist?
Als u dit leest heeft de Grote Limbozeis het niet weggehaald
-
zweef
- Forum-lid
zweef
15 sep 2010 11:24
Kees0251 schreef:Zweef schreef:Kees0251 schreef:Ik zie ook nimmer mensen op racefietsen onderin de beugels rijden , tenzij in wedstrijden, dat bewijst al dat die mensen dus eigenlijk niet op een racefiets moeten gaan rijden, dat is 90% weggegooid geld.
Woordje tenzij gemist?
Nee hoor, maar in wedstrijden rijden ze meestal ook niet onderin de beugels. Let maar eens goed op.
You should see me go downhill...
-
jaapieo
- Forum-lid
jaapieo
15 sep 2010 11:28
Op kop en met de gang erin echt wel!
Als wij op kop gaan rijden in trainingswedstrijdjes of volle bak moeten rijden en de trainer ziet je met de handjes op de shifters... foei!

-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
amclassic-fan
15 sep 2010 11:37
Lekker bij de tijd is die trainer dan. Je zit nu eenmaal aerodynamischer met je hander op de shifters en je onderarmen horizontaal. Cancelara hield z'n stuur niet voor de grap zo vast toen hij Milaan San Remo won.
Ik rij sommige criteriums zelfs voor 75% van de tijd op de shifters en ik ben echt niet de enige. Sommige profrenners rijden nagenoeg nooit in de beugel, zelfs niet in de afdalingen. Lijkt dat laatste me nu niet zo'n goed idee.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’

-
otje2
- Forum-lid
otje2
16 sep 2010 13:22
Cannondale synapse alu versie is comfortabel, daarnaast is die specialized ook wel aardig.