Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

dilemma: nieuwe koersfiets of niet?

arend71
Forum-lid

arend71 10 jul 2013 21:39

@flores.
Ik maak geen beredenering; nooit.
Mijn formuleringen zijn nochthans eenduidig.
De vraagsteller suggereert dat hij aanschaf overweegt uit economische overwegingen. Die zou ik in dit geval niet laten prevaleren. Thats all ;)

opafiets
Forum-lid

Gebruikersavatar opafiets 10 jul 2013 22:00

Tja, derde optie is een tussenweg.
Indien je gehecht bent aan die fiets, zou je kunnen overwegen om hier een nieuwe groep plus wielen in te zetten.
105 groep, €400
Setje wielen vanaf €150,-
Dan rijd je gazelle weer als nieuw en ben je weer helemaal up to date.
.................

flores
Forum-lid

Gebruikersavatar flores 10 jul 2013 22:01

arend71 schreef:@flores.
Ik maak geen beredenering; nooit.
Mijn formuleringen zijn nochthans eenduidig.
De vraagsteller suggereert dat hij aanschaf overweegt uit economische overwegingen. Die zou ik in dit geval niet laten prevaleren. Thats all ;)
Ik wil niet flauw doen maar... ;)
arend71 schreef:Flores` redenering is vrij eenvoudig: een twintig jaar jongere fiets is een betere fiets. Mijn benadering is wat anders. Als je op deze fiets lekker aan het fietsen bent kan je nauwelijks winst halen; ook op de merckx zal je lekker fietsen. Volgens mijn redenering koop je pas een fiets als je er op vooruit gaat. De merckx is een instap-model. Ik zou een fiets uitkiezen die ik graag zou willen hebben. Omdat hij mooi of snel is bijvoorbeeld. Wat je ook doet: doe die Gazelle niet weg, je zult er spijt van krijgen.
En verder kan ik er niet uithalen dat TS de vraagstelling hier neerlegt uit economische reden/overweging maar misschien ligt dat aan mij ;)
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

adribeir
Forum-lid

adribeir 11 jul 2013 08:34

bedankt iedereen al voor de reacties. Ik vind het interessant om 2 verschillende visies te horen (3 eigenlijk). Wat ik wou weten is
1)of die Merckx een buitenkans is, of krijg je elk jaar wel zo een goede (denk ik) promotie?
2)of die Merckx veel beter zal bollen dan mijn oude kar.

Die 2de vraag kan ik positief beantwoorden. Maar verdere meningen zijn nog steeds welkom.
Die eerste vraag is nog een beetje onduidelijk. Dat het prijs/kwaliteit ok zit, heb ik nu al door, maar kom je elk jaar zo een promotie tegen?

Heb nu nog een derde vraag: als ik van plan ben om ook Tourmalet ed te beklimmen, kies ik dan toch beter voor een tripple of gaat dat ook met compact?

buddo
Forum-lid

buddo 11 jul 2013 08:53

adribeir schreef: Wat ik wou weten is
1)of die Merckx een buitenkans is, of krijg je elk jaar wel zo een goede (denk ik) promotie?
3)als ik van plan ben om ook Tourmalet ed te beklimmen, kies ik dan toch beter voor een tripple of gaat dat ook met compact?
Er zijn regelmatig aanbiedingen van goede alu frames met een 105 afmontage. Misschien niet altijd een Merckx, maar er komen vast nog andere mooie aanbiedingen voorbij, later dit jaar natuurlijk ook nog de verkoop van overjarige 2012 modellen als de 2013 modellen komen. Maar, als je de Merckx mooi vind en hij past je goed, waarom zou je dan wachten? Voor dit geld is het zeker geen miskoop.

Een tripple en een compact kunnen allebei geschikt zijn voor de bergen. Een triple heeft het kleinste voorblad kleiner dan een compact (30 versus 34 tandjes) en met dezelfde cassette kun je dan dus lichter schakelen. Vaak wordt echter bij een compact de cassette vervangen door een bergcassette waardoor je per saldo min of meer even licht kunt schakelen. Blijft natuurlijk wel het feit dat je met een triple meer keuzemogelijkheden hebt en een compact wat lichter is (voor jou waarschijnlijk geen argument). Zie hier een heel onderwerp waar het de vraag triple of compact wordt behandeld.

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 11 jul 2013 08:59

De meeste adviezen hier zullen in de richting van de triple gaan. Dat is voor wielertoeristen de meest praktische oplossing.

flores
Forum-lid

Gebruikersavatar flores 11 jul 2013 09:20

buddo schreef: Maar, als je de Merckx mooi vind en hij past je goed, waarom zou je dan wachten? Voor dit geld is het zeker geen miskoop.
Inderdaad waarom wachten want het is nu ook zomer. Daarbij zijn alle kilometers die je al kunt maken welkom als voorbereiding voor de bergen. Wanneer je die ook zult gaan beklimmen.
Wbt: compact of triple. Met een triple zul je denk ik flexibeler zijn.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

adribeir
Forum-lid

adribeir 11 jul 2013 16:54

Bedankt iedereen voor de input. Ik waardeer het ten zeerste!
Ik ga me de Eddy Merckx kopen. Zal compact worden, want tripple was niet mogelijk volgens FM.
Vind het niet de mooiste fiets (maar dat interesseert me weinig), maar prijs/kwaliteit doe ik een goede zaak.

Plaats reactie