Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

dilemma: nieuwe koersfiets of niet?

adribeir
Forum-lid

adribeir 10 jul 2013 14:36

Beste allen,
ik ben nieuw in het koerswereldje en zit al direct met een vraag: ik rij momenteel op een Gazelle Olympia :shock: en ook al is hij 20 jaar oud, hij rijdt nog goed. (is een erfstuk van mijn vader)
Ik denk er al een tijdje over om een nieuwe koersfiets aan te schaffen, maar omdat die oude kar nog deftig bolt heb ik die beslissing steeds uitgesteld.
Nu is er echter een promotie op Eddy Merckx fietsen en die EM AMX-3 is nu te koop voor 995 euro (komt van 1395 euro). Is een aluminium kader met carbon voorvork met Shimano 105 afstelling.
Wat zijn de meningen hier? De nieuwe Merckx kopen, of toch maar niet? Is dit een buitenkans? Of zijn er elk jaar wel zo een paar fietsen van die kwaliteit voor die prijs?

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 10 jul 2013 14:49

Elk jaar komen er wel meerdere van dit soort aanbiedingen voorbij. Zoals je de fiets hier voorstelt is dat voor die prijs zeker niet verkeerd. Kijk in ieder geval of de geometrie van deze fiets voor jou geschikt is.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

adribeir
Forum-lid

adribeir 10 jul 2013 17:24

Ik ben langs geweest bij de FM en die is bereid mij op te meten (doen ze daar standaard) nadat ik de fiets gekocht heb... Het is nochtans een winkel van een vroegere wereldkampioen stayeren.
Kan ik dat op de één of andere manier zelf uitzoeken of de geometrie van een fiets gepast is voor mij?

gene
Forum-lid

gene 10 jul 2013 17:37

Is een buitenkansje. Goed frame, volledige 105 groep en wielen zijn ook vrij goed.
Heeft een performance geometrie, dus eerder op comfort gericht.

arend71
Forum-lid

arend71 10 jul 2013 18:17

Zo te horen heb je een prima karretje. Ik zou een paar jaar doorsparen en iets kopen dat duidelijk beter is dan wat je nu hebt. Ik vraag mij af of je er met die Merckx wel op vooruit gaat.

adribeir
Forum-lid

adribeir 10 jul 2013 18:49

@arend71: dus jij zou nog blijven rijden me die oude fiets? Heeft vooraan nog een 52-42 en achteraan kan ik nog slechts 4 tandwielen gebruiken. Wel de 4 die ik meest gebruik (voor 90%)
Die Merckx is geen wezenlijke verbetering?

flores
Forum-lid

Gebruikersavatar flores 10 jul 2013 19:17

arend71 schreef:Zo te horen heb je een prima karretje. Ik zou een paar jaar doorsparen en iets kopen dat duidelijk beter is dan wat je nu hebt. Ik vraag mij af of je er met die Merckx wel op vooruit gaat.
? :roll: :roll:
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

adribeir
Forum-lid

adribeir 10 jul 2013 19:36

@flores: niet mee eens?

arend71
Forum-lid

arend71 10 jul 2013 20:02

Flores` redenering is vrij eenvoudig: een twintig jaar jongere fiets is een betere fiets. Mijn benadering is wat anders. Als je op deze fiets lekker aan het fietsen bent kan je nauwelijks winst halen; ook op de merckx zal je lekker fietsen. Volgens mijn redenering koop je pas een fiets als je er op vooruit gaat. De merckx is een instap-model. Ik zou een fiets uitkiezen die ik graag zou willen hebben. Omdat hij mooi of snel is bijvoorbeeld. Wat je ook doet: doe die Gazelle niet weg, je zult er spijt van krijgen.

flores
Forum-lid

Gebruikersavatar flores 10 jul 2013 20:15

Nee uiteraard niet. Even je laatst gegeven gegevens ( oa 4 bruikbare kransjes) buiten beschouwing gelaten.
De genoemde Merckx is natuurlijk op alle fronten een verbetering tov je fiets van 20 jaar oud.
Waarom, ligt voor de hand lijkt me.
Laat @arend71 maar uitleggen waarom je er met die Merckx niet op voorruit zal gaan.
Neemt natuurlijk niet weg dat je 20jaar oude fiets niet meer goed is en dat je er niet veel plezier mee kan hebben.
De Merckx is verder een hele degelijke fiets voor een mooie prijs en bovenal up-to-date. Dat je nu maar 4 kransjes kunt gebruiken is natuurlijk ook niet ideaal... Waarom trouwens doorsparen? Voor een duurdere, lichtere of snellere fiets? De vooruitgang van de Merckx tov van je huidige fiets merk je al bij de eerste meters. Succes.

flores
Forum-lid

Gebruikersavatar flores 10 jul 2013 20:23

arend71 schreef: Volgens mijn redenering koop je pas een fiets als je er op vooruit gaat.

Dat doe je dus met bv de Merckx.
arend71 schreef: De merckx is een instap-model.
Niks mis mee.
arend71 schreef: Ik zou een fiets uitkiezen die ik graag zou willen hebben.
Geeft TS toch ook aan.
arend71 schreef:Omdat hij mooi of snel is bijvoorbeeld.
Waarom kan de Merckx niet mooi bevonden worden?
Verder lijkt het me dat je daarmee "sneller" (lees: gemakkelijker) fietst.

@ arend71. Sorry, maar ik snap je beredenering niet echt...

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 10 jul 2013 21:21

Het is weliswaar het instapmodel van Merckx maar het is middenklasse in de wereld van aluminium fietsen.

Als een fiets wel een verbetering als hij snel is, is dit een prima aankoop. Het verschil in snelheid van de Gazelle en deze fiets zal groter zijn dan het verschil van de Merckx en een fiets van 5000 euro.

Zelf heb ik ook een aluminium Merckx gehad en ik heb veel plezier aan deze fiets beleefd.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie