Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Core training

girlinred
Forum-lid

Gebruikersavatar girlinred 29 sep 2012 15:04

amclassic-fan schreef:Dat zijn wedstrijdjes waar je nadien spijt van krijgt. Als je echt zo lang mogelijk blijft liggen zak je op een gegeven moment compleet verzuurd in elkaar.
7pijnlijke minuten met nog 2 dagen spierpijn. Maar ik had wel gewonnen :mrgreen:
~live fast, die young ~

PaulvdVen
Forum-lid

PaulvdVen 30 sep 2012 19:09

Ik geef zelf core stability trainingen en ben zeker geen voorstander van wedstrijdje planken. Als je als fietser core stability wil trainen moet je je bedenken dat tijdens het fietsen je benen continue in beweging zijn en de statische "plank" trainen doe ik me fietsers helemaal niet. Niet zozeer omdat het slecht is maar omdat het niet veel toevoegt. Er zijn echter vele variaties. Bv met je hand kruislings je knie aantikken.

girlinred
Forum-lid

Gebruikersavatar girlinred 30 sep 2012 20:12

PaulvdVen schreef:Ik geef zelf core stability trainingen en ben zeker geen voorstander van wedstrijdje planken. Als je als fietser core stability wil trainen moet je je bedenken dat tijdens het fietsen je benen continue in beweging zijn en de statische "plank" trainen doe ik me fietsers helemaal niet. Niet zozeer omdat het slecht is maar omdat het niet veel toevoegt. Er zijn echter vele variaties. Bv met je hand kruislings je knie aantikken.

Ben ook geen voorstander van wedstrijdje planken, maar voor die ene keer... ;) De plank als oefening (basis!): Als je coordinatie wil trainen nee, als je stabiliteit wil trainen: ja zeker wel
~live fast, die young ~

PaulvdVen
Forum-lid

PaulvdVen 01 okt 2012 11:36

girlinred schreef: Ben ook geen voorstander van wedstrijdje planken, maar voor die ene keer... ;)
Oh ja, wedstrijdje is zeker leuk. Heb het zelf ook wel eens gedaan. Was ik trouwens verbaasd over. Ik kom niet verder dan enkele minuten maar ik heb mensen gezien die het meer dan 10 minuten volhouden, bizar!

girlinred
Forum-lid

Gebruikersavatar girlinred 01 okt 2012 20:41

PaulvdVen schreef:
girlinred schreef: Ben ook geen voorstander van wedstrijdje planken, maar voor die ene keer... ;)
Oh ja, wedstrijdje is zeker leuk. Heb het zelf ook wel eens gedaan. Was ik trouwens verbaasd over. Ik kom niet verder dan enkele minuten maar ik heb mensen gezien die het meer dan 10 minuten volhouden, bizar!

Dat gaat echt snel. Eerste keer is een halve minuut al lang, paar keer per week oefenen en in no time houdt je het een aantal minuten vol, gewoon coordinatie. En als je het eenmaal een minuut of 4 kan komt de rest ook wel. Maar de vraag is inderdaad hoe ver wil je gaan, vier minuten gaat prima, maar bij die 7 was ik volledig verzuurd en deed alles pijn...
~live fast, die young ~

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 02 okt 2012 01:13

girlinred schreef:
PaulvdVen schreef:

Dat gaat echt snel. Eerste keer is een halve minuut al lang, paar keer per week oefenen en in no time houdt je het een aantal minuten vol, gewoon coordinatie. En als je het eenmaal een minuut of 4 kan komt de rest ook wel. Maar de vraag is inderdaad hoe ver wil je gaan, vier minuten gaat prima, maar bij die 7 was ik volledig verzuurd en deed alles pijn...
Core stability als doel? Normaal gezien, dacht ik toch, en zeker bij mij dienen de oefeningen die ik nu voor de tweede maal volg om mijn rug te versterken, niet om hem door competitiedrang naar de KL++++N te helpen. :mrgreen:
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

girlinred
Forum-lid

Gebruikersavatar girlinred 02 okt 2012 09:00

fiedoo schreef:
girlinred schreef:Dat gaat echt snel. Eerste keer is een halve minuut al lang, paar keer per week oefenen en in no time houdt je het een aantal minuten vol, gewoon coordinatie. En als je het eenmaal een minuut of 4 kan komt de rest ook wel. Maar de vraag is inderdaad hoe ver wil je gaan, vier minuten gaat prima, maar bij die 7 was ik volledig verzuurd en deed alles pijn...
Core stability als doel? Normaal gezien, dacht ik toch, en zeker bij mij dienen de oefeningen die ik nu voor de tweede maal volg om mijn rug te versterken, niet om hem door competitiedrang naar de KL++++N te helpen. :mrgreen:
Je traint toch om beter te worden? Dus steeds iets langer volhouden ;)
~live fast, die young ~

paashaas
Forum-lid

paashaas 02 okt 2012 10:24

Hoe valt core training te combineren met andere trainingen?

Kan je dat als je die dag intensief hebt getraind, of na fitness? Of is het beter dat op een rustdag te doen?

En hoeveel keren per week doen jullie dat?

girlinred
Forum-lid

Gebruikersavatar girlinred 02 okt 2012 10:48

paashaas schreef:Hoe valt core training te combineren met andere trainingen?

Kan je dat als je die dag intensief hebt getraind, of na fitness? Of is het beter dat op een rustdag te doen?

En hoeveel keren per week doen jullie dat?
Zou het op een rustdag doen, na een intensieve training is je lichaam al moe, dus wordt je training een stuk minder efficient.Plus dat je door die vermoeidheid meer kans hebt dat je verkeerd gaat belasten. Je kan het ook prima met fitness combineren (doe ik altijd).

Twee tot drie keer per week is prima om vooruitgang te boeken.
~live fast, die young ~

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 02 okt 2012 18:23

girlinred schreef:
fiedoo schreef:
girlinred schreef:Dat gaat echt snel. Eerste keer is een halve minuut al lang, paar keer per week oefenen en in no time houdt je het een aantal minuten vol, gewoon coordinatie. En als je het eenmaal een minuut of 4 kan komt de rest ook wel. Maar de vraag is inderdaad hoe ver wil je gaan, vier minuten gaat prima, maar bij die 7 was ik volledig verzuurd en deed alles pijn...
Eigenlijk voor een betere en sterkere rug, maar wordt die beter en sterker van overbelasting? ( wat wel eens het geval kan zijn als je core als competitie begint te zien)
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

girlinred
Forum-lid

Gebruikersavatar girlinred 02 okt 2012 20:22

fiedoo schreef:
girlinred schreef:
Eigenlijk voor een betere en sterkere rug, maar wordt die beter en sterker van overbelasting? ( wat wel eens het geval kan zijn als je core als competitie begint te zien)
Kan, hoeft niet, zou het ook niet doen behalve als je erg goed getraind bent.

Maar ben, om ontopic te blijven, sowieso een tegenstander van core stability zonder begeleiding. Het kan nl best uitnodigen tot het alleen maar versterken van je sterke 'kanten'
~live fast, die young ~

PaulvdVen
Forum-lid

PaulvdVen 02 okt 2012 22:49

Ik doe ook 2 keer per week CS. Het is overigens mijn ervaring dat ik het best moeilijk volhoud maar sinds ik de trainingen geef en gewoon meedoe is het een makkie!

Plaats reactie