Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

2 fietsen vervoeren met de auto: erin, erop of erachter?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 17 jan 2013 13:38

53x11 schreef:Bij mij gaat 'ie, ondanks grote auto (Saab 9-3) toch bovenop het dak. Wij nemen met z'n 3-tjes blijkbaar zo onwijs veel zooi mee, dat dit echt de enige optie is. Heb zo'n Thule ding waar je de voorvork in vast klemt. Daarmee zit de fiets dan ook op slot. Iig goed genoeg om de snelle dief tegen te houden hoop ik; ik parkeer de auto wel zo dat ik 'em in het zicht hou. Ik probeer de snelheid onder de 145 km/u te houden. Dat is voor de fiets, afgezien van een mm's dik vliegenkerkhof, geen enkel probleem.

Aan de andere kant: in mijn studententijd ook wel eens 3 fietsen+3 mensen + kampeerspullen IN een klein rovertje gekregen en daarmee naar de provence en de Alpen gereden, dus met een beetje goede wil kan (bijna) alles.
Een snelle dief heeft hem er in een paar seconden af! Dus inderdaad altijd in het zicht houden.

Nog een nadeel vind ik dat zo'n drager vrij ver naar achter komt. Bij een grotere station of sedan geen probleem, maar bij onze Fabia station kon de klep niet helemaal open omdat de drager te ver naar achter stak en als hij er tegenaan komt heb je meteen een beschadiging op de achterklep.
Ik heb hem 8cm ingekort en nu geen probleem meer mee. Een racefiets past er nog prima op maar een mountainbike (langer wielbasis) weet ik niet.
Campagnolo Ultra Dork

fietsvriend
Forum-lid

fietsvriend 17 jan 2013 14:21

Ik leg mijn fiets in de skibox (zo'n vierkant geval, niet zo'n ouderwetse langwerpige box). Keurig omwikkeld met verhuisdekens en een oud laken. Als je de trappers en het zadel eraf haalt, past dat makkelijk, inclusief wielen en inclusief heel veel speelgoed voor de kinderen.... :lol:

Ik weet bijna zeker dat je er ook twee frames inkrijgt. Misschien nog twee wielsets, zeker als je een box neemt die een maatje groter is en je geen speelgoed hoeft mee te nemen. Kan de overige bagage in de auto. Dan hoef je in ieder geval geen bank eruit te halen.

Je rijdt dan wel met een box op het dak tijdens je vakantie, maar die Skoda's zijn zuinig genoeg om dat te compenseren, ik rij er zelf ook een! :D
Michiel

ever
Forum-lid

Gebruikersavatar ever 17 jan 2013 15:28

Ik ben met een Skoda Fabia station (oude model) zelfs ooit naar Italie gereden met 3 personen (achterbank 2/3 neergeklapt) met bagage en 2 fietsen allemaal in de auto. Idd bagage verdelen over meerdere kleine tassen, wielen uit de frames, stuur even draaien (pedalen er af wil ook nog wel eens helpen). Grijze piepschuimen isolatie voor verwarmingsbuizen om het frame ter bescherming en wat fleece dekentjes ertussen. Paste prima.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 17 jan 2013 18:46

Ik ga in een 508sw met dakkoffer en fietsen dragen met twee fietsen en auto afgeladen. Er gaan dan wel een vrouw en twee kinderen mee.
Vind het fijn om altijd wel de achterruit vrij te houden voor het zicht naar achteren.

Als ik bv alleen of met twee ga in de auto, dat werkt dan het beste.
Achterop de auto kan je best harder dan 120.
Al zou ik je aanraden op lange reizen niet echt harder dan 150 -170 te rijden, daarboven vind ik het erg vermoeiend worden en met het huidige verkeer ook in Duitsland vaak niet meer zo veilig.

Ik zou niet zo snel fietsen op een dak vervoeren. Alhoewel ik er straks niet onderuit kom, de oudste begint al dat ie ok zijn fiets mee wil nemen (4 jaar)

Arno357
Forum-lid

Gebruikersavatar Arno357 17 jan 2013 20:20

Ik rij meestal plankgas, dieper intrappen gaat niet, maar in mijn geval is dat maar 93 km/uur .

MVG Arno

buddo
Forum-lid

buddo 18 jan 2013 10:13

Eens met veel hierboven genoemde punten: alles in de auto. Fietsen, bagage en niet te vergeten je vriendin... ;)

Fietsen buiten de auto vind ik niet prettig; zowel diefstal gevoeligheid als mogelijk beschadigingen fiets, en bij op het dak ook nog hoger brandstofverbruik.

Met beetje slim inpakken moet het lukken om alles in de auto te krijgen. Aantal jaar terug met drie personen in een Audi A3 op pad geweest. Alles in de auto, zonder sturen draaien en pedalen los schroeven. Auto zat daarna wel tjokvol maar het reed het makkelijkst (snel) en geen beschadigingen en minder kans op diefstal. Nu gaat het allemaal wat makkelijker in een station of in de zomer de camper.

Arjan
Forum-lid

Gebruikersavatar Arjan 18 jan 2013 10:20

Alles in de auto, is veiliger en minder kans op beschadigingen.

richard84
Forum-lid

richard84 18 jan 2013 10:44

Rij ook skoda fabia (combi wel) en daarin heb ik een originele accessoire van skoda waarmee ik tot drie fietsen in de achterbak rechtop kan vervoeren, alleen voorwiel eruit. Staat stevig, en plek zat voor andere spullen. Heb ook al een 29er FS XXL erin gekregen (dan wel de passagiersstoel iets naar voren). Heb ook nog een dakdrager (kwam van mijn vorige auto) waarmee ik nog 2 fietsen kan meenemen (wielrenfietsen + mountainbikes, of weekendje met vrienden zonder fietsdrager). Vervoeren op het dak is wel tweedrangs, meer last van wind/zijwind, fietsen komen soms vuil aan (beestjes), max snelheid is beperkt tot +-120 (afhankelijk van wind en of mijn eigen fietsen op het dak staan) en soms problemen met overhangende takken ed op kleine franse wegen/campings, parkeergarages, bruggen (>3m hoog alles bij elkaar)

Maar dat skoda-apparaat, top! past ook in octavia en superb.

bmwpower
Forum-lid

Gebruikersavatar bmwpower 20 jan 2013 11:10

Goed topic om te lezen en te volgen, ik zat dit weekend over precies hetzelfde na te denken voor aankomende vakantie. Mijn vriendin en ik willen beiden de racefiets mee naar Italië voor drie weken vakantie.

In eerste instantie was ik er eigenlijk al uit: fietsen op het dak middels Thule dakdrager en systeem waarbij de voorvork wordt vastgezet (zoals hier ook al een paar keer genoemd). Grootste nadeel daarvan is dat je rekening moet houden met de snelheid, maar rij grootste stuk toch 140 op de cc, dus dan maar niet "toppen" af en toe.

Maar nu zie ik dat het hier veel mensen lukt om 2 fietsen in de auto te krijgen, inclusief bagage. Daar moet ik dan toch ook maar een over gaan nadenken. Zou in principe bij ons dan ook moeten passen (Audi A4 Avant), maar als ik fietsen vervoer leg ik ze altijd plat achterin en dan heb ik echt geen ruimte meer om mijn bagage kwijt te kunnen. Hoe doen jullie dat? Achterwiel eruit kan, maar hoe vervoer je je fiets dan rechtop, gezien de derailleur?

Foto's iemand? ;)
Freude am Fahren

Giant TCR 1 '11

yoda
Forum-lid

yoda 20 jan 2013 11:12

Ik heb de 2 fietsen in de auto. VW Touran met een BikeInside systeem ( http://www.bikeinside.de/" onclick="window.open(this.href);return false; ) Werkt super!!
Do or Do not.. There is no try

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 20 jan 2013 11:16

yoda schreef:Ik heb de 2 fietsen in de auto. VW Touran met een BikeInside systeem ( http://www.bikeinside.de/" onclick="window.open(this.href);return false; ) Werkt super!!
Lijkt me helemaal niks om elke keer de zadelpen eruit halen of hoeft dat niet bij jouw auto?

yoda
Forum-lid

yoda 20 jan 2013 11:19

Nee dat hoeft niet bij mijn auto en ik rij met een 62cm frame :-)

En hoeveel werk is het om een zadelpen te verwijderen? Het is veel minder werk dan bv de twinnyload die ik had of werken met fietskoffers
Do or Do not.. There is no try

Plaats reactie