Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

singlespeed uitproberen?

Gebruikersavatar
bluebird
Forum-lid
Berichten: 667
Lid geworden op: 19 jul 2005 19:27
Locatie: huis in het bos

Gebruikersavatar bluebird 10 apr 2012 18:38

Thnx voor de reacties, een Campa gusset kransje van 16 is de kleinste die ik zie. UItgaande van 39x16 reken ik als volgt:
80 tpm 24,5 km/u
90 tpm 27,5 km/u
100 tpm 30,6
Dat leek en lijkt mij goed te goed, rustig om te forensen, toerendraaien bij een souplesse-training. Gemiddelde toerental tijdens racefietsen probeer ik steeds hoger te leggen en ligt meestal tegen de 100. Maar goed, voor forensen is wat langzamer ook prima en stiekem wel gewenst ;) vooral op de heenweg.
Voorlopig laat ik mijn stuur maar ongewijzigd met de standaard ergo's (shifters is niet echt meer van toepassing).
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

Gebruikersavatar
norman
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:02

Gebruikersavatar norman 10 apr 2012 23:16

met een 39x16 kun je nog eens een viaductje over fietsen zonder al te zwaar te trappen. Ik ben met een SS 42x16 over de grebbeberg gefietst (vanaf de westkant) en met 48x19 de amerongseberg vanaf de noordkant. Is niet echt relaxed...

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 11 apr 2012 00:00

norman schreef:met een 39x16 kun je nog eens een viaductje over fietsen zonder al te zwaar te trappen. Ik ben met een SS 42x16 over de grebbeberg gefietst (vanaf de westkant) en met 48x19 de amerongseberg vanaf de noordkant. Is niet echt relaxed...

Verzet bij een SS is altijd een compromis.
Met een licht verzet klim je iets makkelijker, maar lever je op het vlakke heel erg veel in.
En met alles respect, de klimmetjes die je noemt zijn prima op de macht omhoog te sprinten ;) (en als je dat niet kunt dan leer je het wel op een SS!)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 11 apr 2012 14:35

Just y 2 ct: Fixed wil je typisch iets zwaarder rijden dan SS is mijn ervaring. Cadans boven de 100 is SS nog wel te doen, maar fixed al redelijk vervelend. Stevig wind mee viaduct af met 39x16 fixed, en dan moet je of stevig bijremmen, of een goede ervaring hebben met hele hoge cadans rijden... SS reed ik altijd 42x16, fixed rijd ik 52x18 (heeft ook te maken met de verschillende cranks die ik heb, maar de ratio's zijn helder).

Over het omzetten van je huidige fiets naar SS: Waarom zou je moeilijk doen over nieuwe kransjes, en remgrepen en stuur flop/chop als je zelf aangeeft dat je het even uit wil proberen. Laat lekker je remgrepen, stuur etc etc allemaal zitten. Haal je achterderailleur er af, vervang deze door een eenvoudige kettingspanner. Haal je cassette er af, kies een krans uit, en zet die met een hoop spacers weer op de body. Kort je ketting in naar de gewenste lengte. Klaar. Bevalt je gear ratio niet, dan pak je een ander kransje uit je oude cassette. Als je eenmaal zeker bent dat je A: SS leuk vind en B: welke gear ratio je wil, dan kun je een speciaal SS kransje bestellen, je voorbladen aan gaan passen en dergelijken.

Gebruikersavatar
bluebird
Forum-lid
Berichten: 667
Lid geworden op: 19 jul 2005 19:27
Locatie: huis in het bos

Gebruikersavatar bluebird 15 apr 2012 10:44

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Als het zonnetje doorkomt maar eens even een testritje maken..... 8-)
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!

nutsjesmoar
Forum-lid
Berichten: 521
Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21

nutsjesmoar 15 apr 2012 11:45

Zeker vet!

Plaats reactie