En dit zijn de tarieven voor fietsboetes 2012
Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar bij een controle faalt een racefiets op bijna alle genoemde punten, gewoon omdat een aantal zaken niet voorzien zijn. Iemand een officeel standpunt van de politie voorhanden hoe ze hier mee omgaan. Ik heb geen bel, geen reflectie ed......
Ik pak ze wel weer in de afdaling 

- thestudent
- Forum-lid HC
Ik ga niet garanderen dat wikipedia het bij het juiste eind heeft, dit is voor belgie maar volgens mij is er ook een aparte verordening in nl:
Zowel fietsen met een racestuur en zonder bagagedrager achteraan waarvan de banddikte maximaal 2,5 cm bedraagt (racefietsen) als fietsen met minstens twee versnellingen die vanaf het stuur worden bediend en zonder bagagedrager achteraan waarvan de banden een minimumdoorsnede van 38 mm (bij een wieldiameter van 65 cm) of 32 mm (bij een wieldiameter van 70 cm) hebben (terreinfietsen), moeten minstens uitgerust zijn met:
een bel hoorbaar op 20 meter
twee goed functionerende remmen (één op het voorwiel en één op het achterwiel)
vooraan een witte en achteraan een rode reflector, indien er minstens één spatbord is.
Lichten en andere reflectoren zijn enkel verplicht als het donker is en als de zichtbaarheid minder dan 200 meter bedraagt.
Zowel fietsen met een racestuur en zonder bagagedrager achteraan waarvan de banddikte maximaal 2,5 cm bedraagt (racefietsen) als fietsen met minstens twee versnellingen die vanaf het stuur worden bediend en zonder bagagedrager achteraan waarvan de banden een minimumdoorsnede van 38 mm (bij een wieldiameter van 65 cm) of 32 mm (bij een wieldiameter van 70 cm) hebben (terreinfietsen), moeten minstens uitgerust zijn met:
een bel hoorbaar op 20 meter
twee goed functionerende remmen (één op het voorwiel en één op het achterwiel)
vooraan een witte en achteraan een rode reflector, indien er minstens één spatbord is.
Lichten en andere reflectoren zijn enkel verplicht als het donker is en als de zichtbaarheid minder dan 200 meter bedraagt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
In 1 van de 'blik op de weg' / 'wegmisbruikers' programma's heeft een agent de uitlating gedaan dat ze 't een zorg is dat racefietsers geen bel op de fiets hebben. Vriendelijk waarschuwen met de stem en normaal inhalen geniet de voorkeur boven bellen en er lomp langs rijden.marsman schreef:Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar bij een controle faalt een racefiets op bijna alle genoemde punten, gewoon omdat een aantal zaken niet voorzien zijn. Iemand een officeel standpunt van de politie voorhanden hoe ze hier mee omgaan. Ik heb geen bel, geen reflectie ed......
Die hele waslijst van eisen van de fiets zou gewoon direct uit de wet gehaald moeten worden. Hoeveel mensen zullen er sinds de oorlog een boete gehad hebben voor een ondeugdelijk frame?

- Jeroen Vermeeren
- Forum-lid
- Contact
Zo'n laag promillage?? Ok, dat wordt dus niet meer drinken voor ik op t fietsie stap.. 

Ik vind 't allemaal nog behoorlijk meevallen als je het vergelijkt met de idiote boetes voor auto's (€380 ofzo voor onnodig claxonneren....)
Door rood rijden is inderdaad vaak helaas noodzakelijk aangezien bepaalde stoplichten dramatisch afgesteld staan. Je krijgt dan de situatie dat iedereen op elkaar staat te wachten en er NIKS gebeurt, wat zeer frustrerend is. Moet zeggen dat het hier in Groningen wel een heel stuk beter is dan in Amsterdam waar ik eerst woonde. In Groningen hebben op het kruispunt alle fietsers tegelijk groen, wat behoorlijk ideaal is. Sowieso zijn hier een stuk minder stoplichten, ik heb een paar trainingsrondjes waarop ik er slechts 1 tegenkom.
Door rood rijden is inderdaad vaak helaas noodzakelijk aangezien bepaalde stoplichten dramatisch afgesteld staan. Je krijgt dan de situatie dat iedereen op elkaar staat te wachten en er NIKS gebeurt, wat zeer frustrerend is. Moet zeggen dat het hier in Groningen wel een heel stuk beter is dan in Amsterdam waar ik eerst woonde. In Groningen hebben op het kruispunt alle fietsers tegelijk groen, wat behoorlijk ideaal is. Sowieso zijn hier een stuk minder stoplichten, ik heb een paar trainingsrondjes waarop ik er slechts 1 tegenkom.
Laatst gewijzigd door havana op 05 jan 2012 21:13, 6 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
Zoals Theo Maassen ooit heeft uitgelegd. Als iedereen dan stopt als het stoplicht op groen staat is er in principe niets aan de hand.daniel1975 schreef: Noodzakelijk kwaad om door rood te rijden? Zullen we dat met de auto ook maar doen? Wordt leuk als jij daar net fietst..... Kijken hoe je dan reageert.

Qua boetes is er gelukkig een groot verschil tussen de theorie en praktijk. Zo zul je niet snel een bon krijgen als je dronken op de fiets zit, de politie ziet liever dat je dronken fietst dan in de auto stapt. Ook voor knipperende lampjes zul je niet altijd een bon krijgen, terwijl het officieel niet mag.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Kun je beter een agent op zijn bek rammen; kom je met 20 uur taakstraf er vanaf....havana schreef:Ik vind 't allemaal nog behoorlijk meevallen als je het vergelijkt met de idiote boetes voor auto's (€380 ofzo voor onnodig claxonneren....)

Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Beetje jammer inderdaad. M'n broertje had met een paar vrienden in een dronken bui met een buks op een lantaarnpaal lopen schieten ('s nachts in the middle of nowhere). Resultaat: 80 uur taakstraf. Lekker in verhouding...daniel1975 schreef:Kun je beter een agent op zijn bek rammen; kom je met 20 uur taakstraf er vanaf....havana schreef:Ik vind 't allemaal nog behoorlijk meevallen als je het vergelijkt met de idiote boetes voor auto's (€380 ofzo voor onnodig claxonneren....)

Overigens, is claxonneren naar je vrienden of voorbij lopende mooie dames ook onnodig?

Hoe komen jullie aan zulke bedragen?thomwittendorp schreef:valt het bij mij nog mee met 960 xDdogestyle schreef:Oeps... dat lijstje zo eens bekijkend betrap ik mezelf toch op zo'n 1240 euro aan 'openstaande' boetes...
Zoals ik het zie heb ik alleen problemen vwb de reflectering en dat is 90 euro in totaal.
Wil ik aan de bedragen komen die jullie noemen moet ik bijna elke regel aan mijn laars lappen.
In Amsterdam heb ik wel eens uitgerekend dat ik de stadsfiets ongeveer 70x per week door rood reed. Op jaarbasis is dat dus grofweg 300x70x85 = bijna 1,8 miljoen