Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Power2Max - Vermogensmeter

Mr_T
Forum-lid

Mr_T 16 nov 2011 14:28

mevassch schreef:Danku voor de reactie, zal ook Power2max aanschaffen dan.
Ik zal dit forum volgen en kijken wat je ervaringen zijn...

Met vriendelijke groeten
Haha, jij bent snel te overtuigen ;-)
Voordeel met het meten in de pedalen is dat je links-rechts kunt meten.
Verder is het uiterlijk natuurlijk iets persoonlijks. Maar zelf vind ik de uitsteeksels aan de pedalen bij de Vector niet mooi.
En die van Look is volgens mij niet ANT+?

Goed, uiteraard ga ik mijn eigen aankoop niet afvallen, dus subjectief kan ik niet helemaal zijn, maar ik zal het proberen.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 16 nov 2011 14:31

Die van Look zijn uiteraard niet ANT+ want Polar heeft nog nooit een andere standaard ondersteund dan z'n eigen standaarden.

mevassch
Forum-lid

mevassch 16 nov 2011 14:42

1) Heb momenteel Polar CS500 cad, dus daarmee kan ik niet Li/Re vergelijken (enkel mogelijk met cs600)
2) Vind het wel professioneel met zo'n crankstel rond te rijden, alleen vraag ik mij af hoe lang een crank meegaat?
Ik heb nu mijn eerste jaar wielrennen bij de beloften achter de rug in Belgie. Mijn crank ziet er nog goed uit, mijn pedalen beetje geschaafd van enkele valpartijen.

Nog een vraagje: Kan je de gegevens van Power2Max op een SRM scherm laten weergegeven worden? Of is dit onmogelijk?
Vind dat srm-bakje op het stuur echt wel cool.

Proficiat met uw aankoop, ik moet nog eventjes sparen als student om power2max aan te schaffen, maar komt er zeker van begin volgend jaar

tomkolkman
Forum-lid

tomkolkman 16 nov 2011 20:23

Thanks voor je info, ik was een van de personen die graag wat meer zou weten. Zat te twijffelen tussen Power2Max en Garmin Vector, het is uiteindelijk een SRM geworden. Ben er zeer blij mee en wil het ook gaan gebruiken om te trainen en ook (trainings)wedstrijden mee te rijden.

@mevassch: Power2Max is ANT+ en zal dus compitabel zijn met een SRM PC 6 of 7. Tenminste volgens mij is dit wel mogelijk, mijn garmin hartslagband en cadans/speedsensor pairen er wel mee. Ik heb het nog niet geprobeerd maar volgens mij is het wel mogelijk.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

Mr_T
Forum-lid

Mr_T 17 nov 2011 09:06

tomkolkman schreef:Thanks voor je info, ik was een van de personen die graag wat meer zou weten. Zat te twijffelen tussen Power2Max en Garmin Vector, het is uiteindelijk een SRM geworden. Ben er zeer blij mee en wil het ook gaan gebruiken om te trainen en ook (trainings)wedstrijden mee te rijden.

@mevassch: Power2Max is ANT+ en zal dus compitabel zijn met een SRM PC 6 of 7. Tenminste volgens mij is dit wel mogelijk, mijn garmin hartslagband en cadans/speedsensor pairen er wel mee. Ik heb het nog niet geprobeerd maar volgens mij is het wel mogelijk.
@tomkolman
SRM? toch maar het neusje van de zalm? ;-) Ik zal binnenkort in mn eerste post even de voor- en nadelen die ik tot nu toe heb opschrijven. Een van de voordelen van SRM is dat ze al een bewezen staat van dienst hebben.

@mevassch
Het zou moeten werken. Volgens power2max moeten alle computers die je hier kunt vinden compatible zijn: http://www.thisisant.com/modules/mod_pr ... ectory.php" onclick="window.open(this.href);return false; en vervolgens het icoontje met "PWR" selecteren en dan 'Search'.

Ik zou ook overwegen om een Garmin Edge 500 te nemen, daar ben ik erg tevreden over.

mevassch
Forum-lid

mevassch 17 nov 2011 09:36

Balen... stuurde net een mail naar Power2Max, SRM werkt met een ANT+ systeem speciaal ontworpen voor hun eigen crank. Speed,Cadans en hartslag is wel compatibel met andere systemen met ANT+ zoals garmin, maar Power niet....

skimons
Forum-lid

skimons 19 nov 2011 20:26

srm is ook ANT+, maar ik betwijfel of het werkt. denk het eigenlijk niet, maar heb daar geen argumentatie voor anders dan dat srm graag alleen met zichzelf compatible wil zijn. spelers als garmin zullen hun apparatuur juist met zoveel mogelijk variaties "randapparatuur" laten werken.

ajhoff
Forum-lid

ajhoff 20 nov 2011 09:14

skimons schreef:spelers als garmin zullen hun apparatuur juist met zoveel mogelijk variaties "randapparatuur" laten werken.
Denk dat het eerder andersom is. Er is maar één Garmin standaard en (potentieel) heel veel leveranciers specifieke ANT+ standaarden, of beter gezegd functionaliteit die via ANT+ communiceert. Het enige wat Garmin kan doen is de standaard (ANT+ en protocol voor functionele communicatie) openbaar maken en hopen dat anderen aan willen sluiten. Of Garmin moet compatibiliteit gaan afdwingen met het risico dat de anderen geen ANT+ meer willen gebruiken.

Het is uiteindelijk de maker die bepaald hoe en wat op welke wijze verzonden wordt. De maker van dit soort apparatuur zullen wel hun redenen hebben (specifieke functionaliteit die niet door Garmin ondersteund wordt in haar computers?), maar jammer is het wel.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 nov 2011 09:33

Garmin standaard? De standaard is van Dynastream, dat nadat ANT+ is gelanceerd is opgekocht door Garmin. Volgens mij zijn ze nog wel gewoon actief als zelfstandig bedrijf en niet geintegreerd in Garmin. ANT+ is geen open standaard, je moet licenties kopen om de informatie te krijgen en het te mogen gebruiken.

SRM houdt zich slecht aan de standaarden, dat is al zo sinds dat ze ook op het draadloze 2.4 GHz gebeuren zijn overgestapt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ajhoff
Forum-lid

ajhoff 20 nov 2011 10:23

Maar als Garmin de eigenaar is van de rechten op het protocol, is het toch een Garmin standaard? Wie het ooit uitgevonden heeft is niet zo belangrijk in mijn ogen. Openbaar maken en een open standaard zijn in mijn ogen twee verschillende dingen. Een open standaard is publiek domein voor iedereen te gebruiken onder voorwaarden, een standaard openbaar maken kan ook in select gezelschap. Kwestie van definitie.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 nov 2011 14:05

De standaard was er al voor dat Garmin 't bedrijf kocht, Garmin heeft niets van doen gehad met de ontwikkeling. Enige wat nu makkelijk is voor Garmin is dat zij eenvoudig functies toe kunnen voegen, zoals links-rechts vermogen, waar dat voor andere partijen niet zo maar mogelijk is. Pas op 't moment dat Garmin echt concurent krijgt op de 500 en 800 kan een andere standaard voet aan de grond krijgen. Wil je nu een andere standaard aan de man brengen dan moet je 2 devices ontwikkelen die de concurentie met de huidige producten beide goed aankunnen.

Je kan een standaard waar je $500 neer moet tellen om de informatie te krijgen toch moeilijk openbaar noemen?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Mr_T
Forum-lid

Mr_T 23 nov 2011 16:13

Een vraag aan de mensen die al wat langer met een vermogensmeter rijden:

Wat mij opvalt is dat mijn vermogens een stuk lager lijken dan de vermogens die ik trapte tijdens een test bij het SMA.

De test bij het SMA heb ik 2 keer kort achter elkaar gedaan (omdat ik de eerste keer niet zeker was of het goed gedaan was, mocht ik hem 2 weken later opnieuw doen). Dus van die gegevens wil ik wel aannemen dat ze correct zijn.

Nu is het zo dat ik nog in mn rustfase zit en conditioneel nu zo ongeveer op mijn dieptepunt zit. Dus dat ik minder vermogen zou trappen, dat verwacht ik wel. Maar het lijkt wel erg veel verschil. Ook is het zo dat ik nu alleen maar korte stukjes met hogere hartslagen gefietst heb, enkel om de meter te testen. Verder alleen maar in lage zones gefietst, dus ook met lagere vermogens.

Maar zijn er meer mensen die met een test een stuk hoger trappen, dan dat lijkt te gebeuren tijdens een rondje fietsen?
Of is dat sterk afhankelijk of je een test met een wedstrijd vergelijkt, of dat je hem vergelijkt met gewoon een rondje fietsen met af en toe een paar minuten hard trappen?

Plaats reactie