Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Welke fiets: Focus/Kuota of toch Pinarello

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 18 aug 2011 18:40

Een SSE is een compleet andere fiets dan een dogma.
Licht wil niet per definitie zeggen "beter" of "fijner". Ik heb mijn lesje keihard geleerd. Van 6.8kg (S-works SL3) naar 7.3kg (Dogma 2011); 500gr pure cocaine :D.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 18 aug 2011 18:49

loos schreef:In de geometrietabellen moet je vooral naar de lengte van de bovenbuis en balhoofdbuis kijken. Kun je de zitdiepte aan en als je korte armen hebt: kies dan een relatief korte bovenbuis. Zie ook het aparte topic over geometrie. Waarom Daniel voor de Pinarello kiest weet ik niet. Zelf heb ik een Cervelo R3 en die voelt t.o.v. een Pinarello (FP6) meer als een raspaardje aan, daar waar de Pinarello bij mij meer als een goed passende jas aanvoelt. Ik heb ooit ook een Kuota KISS gehad (een veel mindere fiets), maar met een Kuota KOM heb je wel iets aparts. De 2010 versie wordt overigens aangeboden voor 1495. De Kuota had een langere bovenbuis dan mijn huidige R3. Geef mij maar de kortere bovenbuis, geeft voor mij een soepelere zit. Tot slot de Focus: als je er voor valt is het denk ik een prima fiets.
Prima verwoord. Even ter illustratie: toen ik op zoek ging naar een nieuwe fiets vielen korte bovenbuizen juist af, vandaar dat ik Focus al snel van mijn lijstje heb gehaald. Wel een dijk van een fiets als je 't mij vraagt.

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 18 aug 2011 18:57

daniel1975 schreef:precies de juiste stijfheid (en dus niet knalhard zoals veel nieuwe fietsen) en een zekere mate van "comfort".
Fascinerend dat die Dogma met die ubervette buizen, balhoofd- en bracketsectie en zitbuis/zadelpen, zoveeeeeeeeeeeel comfort levert t.o.v. alle andere moderne frames... Een Specialized is dan iig nog sloping en heeft een 27.2mm zadelpen.
daniel1975 schreef:Een SSE is een compleet andere fiets dan een dogma
Hoe bedoel je dit? Iedereen ziet dat het andere fietsen zijn, maar het past dan ook beter bij het rechte buizen gevoel van de TS. Maar jij hebt er op proefgereden zekers?

vinylly32
Forum-lid

vinylly32 19 aug 2011 08:10

Iemand toevallig ervaring met de Look 586 SL of met Look frames in het algemeen? Vind dit ook een erg mooi frame. Ik ga bovengenoemde frames maar eens bekijken op Bike-motion. Bedankt voor die input.

Wat betreft all-round wielen, ik heb nu Campa Eurus? Welke wielen in deze prijscat. zijn nog meer het overwegen waard? Daarnaast zie ik op de Focus frames voornamelijk SRAM zitten, nu is SRAM relatief nieuw tov Campa. Ga ik hier nog verschil in merken wat betreft schakelcomfort/kwaliteit/slijtage? Shimano is voor mij geen optie. :twisted:

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 19 aug 2011 08:33

SRAM is al enige jaren op de markt en is gewoon bewezen goed. Rijd zelf met Red en vind dat super schakelen. Echter, aan Campa doe je ook geen miskoop. Koop gewoon wat je mooi vindt. Zo'n Focus met de Red Black groep erop... aiaiaiai da's erg mooi.

Veel betere allround wielen dan Campa Eurus ga je niet vinden trouwens.

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 19 aug 2011 08:48

In de categorie volledig subjectieve tips: voor mij zou het de Focus worden. Met name het frame vind ik bijzonder mooi gevormd. Maar ik begrijp het als je voor een rasitaliaan zou kiezen. Qua exclusiviteit hebben de Kuota en Focus natuurlijk een streepje voor; de Pina's zijn in deze prijsklasse bijzonder goed vertegenwoordigd in het straatbeeld.

vinylly32
Forum-lid

vinylly32 19 aug 2011 09:21

@ Havana: Die Focus is inderdaad om bij te kwijlen. Ik denk dat ik mijn oude set Eurus weer compleet maak (lees: nieuwe velg op achterwiel) en mn nieuwe set bewaar voor mijn nieuwe frame.
@ ponsteen: vroegah was de Pinarello wel beperkt op straat te zien, maar de laatste jaren is dat beeld inderdaad veranderd. Goed voor Pinarello zijn omzet, maar jammer voor de berijder die graag voor exclusief wil gaan, wat er niet meer in zit. Bij La Marmotte zag ik er genoeg, gelukkig heb ik mijn Paris Naked White nergens gezien! Wellicht is de Dogma 2 wel wat exclusiever gezien de prijs.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 19 aug 2011 13:30

havana schreef:SRAM is al enige jaren op de markt en is gewoon bewezen goed.
Op de MTB al jaren sram op de racefiets DA. in mijn vakantie 200 meter met sram gereden. Goede kans dat er van de winter een DA7900 in de rubriek te koop staat.
Sram het schakelt zo fijn, gewoon kort tikje klak. shimano ook goed maar zonder gevoel. campa ken ik niet. Maar ik zou zeker SRAM kiezen, staat ook wat moderner (meer van deze tijd) op je fiets dan zeker campa en ook shimano

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 19 aug 2011 15:55

litespeed schreef:
daniel1975 schreef:precies de juiste stijfheid (en dus niet knalhard zoals veel nieuwe fietsen) en een zekere mate van "comfort".
Fascinerend dat die Dogma met die ubervette buizen, balhoofd- en bracketsectie en zitbuis/zadelpen, zoveeeeeeeeeeeel comfort levert t.o.v. alle andere moderne frames... Een Specialized is dan iig nog sloping en heeft een 27.2mm zadelpen.
Als je er niet op hebt gereden kun je daar niet over oordelen en het klinkt idd niet logisch.
Een snoeihard frame wordt niet ineens soepel door een dunne zadelpen; je voelt overduidelijk de zadelpen flexen, maar dat voelt anders dan een frame wat trillingen dempt. Sloping geeft toch geen demping? Een sloping frame kun je juist ultrastijf maken. En dan moet de zadelpen alles doen.

Vergeleken met de Dogma is mijn Paris dan weer een soort van "slap", dat voelt weer anders. Dogma is directer.

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 19 aug 2011 16:38

Sloping = meer zadelpen

Flex zadelpen >> flex frame

Sloping = meer comfort

gechargeerd/generaliserend

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 19 aug 2011 17:06

Oneens. Een klein sloping frame kan knalhard zijn. Dat los je niet voor 100% op met een zadelpen. En die zadelpen verandert het rijgedrag niet: een andere frameconstructie doet dat wel. Is dus niet zo simpel te concluderrn imho.

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 19 aug 2011 17:11

Laat maar.

Plaats reactie