ketting loopt van onderste derailleurwieltje af
-
castillions
- Forum-lid
Goede tip, dat ga ik ook ff checken.
Hoi,
Nog nooit heb ik gehoord van een ketting die niet met een derriewieltje wil sporen....?? Waarvoor dient een kooi dan nog?
Ciao,
O.K....Maar dat kan toch niet de oorzaak zijn.rinke schreef:hmm tja, heb het wieltje er van het winter uit gehad en van nieuw smeermiddel voorzien en heb toen volgens mij rekening gehouden met de rijrichting.. Zal eht eens checken dit weekend
Nog nooit heb ik gehoord van een ketting die niet met een derriewieltje wil sporen....?? Waarvoor dient een kooi dan nog?
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
capt.obvious
- Forum-lid
Naast 't al dan niet recht zijn van derailleur(pat) valt dit op:
''Deze zitten er zo'n 3500 - 4000 km op..''
Wellicht zijn de nieuwe tandwieltjes een slag groter dan de voorgaande; waardoor de kooi niet groot genoeg blijkt.
''Deze zitten er zo'n 3500 - 4000 km op..''
Wellicht zijn de nieuwe tandwieltjes een slag groter dan de voorgaande; waardoor de kooi niet groot genoeg blijkt.
Capt. Obvious to the rescue
Tot mijn grote verbazing heb ik dit probleem ineens ook na ombouw van de groep op een ander (nieuw) frame. Het lijkt wel of de chainstay te kort is waardoor de ketting een te scherpe hoek moet maken van het grote blad naar de grotere tandwielen achter en hierdoor als het waren van het onderste derailleurwieltje getrokken wordt door de schuine hoek vanaf het voorblad.
Dat is mijn voorlopige conclusie althans. Een nieuwe ketting en nieuw onderste wieltje helpen niet. Ik kan er op zich mee leven de meest extreme posities niet te gebruiken maar het begint al op het op drie na grootste tandje niet soepel meer te lopen en dat wordt me te gek. Vooral omdat de boel al een keer bijna geheel vast sloeg met gevaar dat de hele boel stuk wordt getrokken. Liggende achtervork nagemeten en die is 40,8 cm lang wat volgens mij voldoet aan de shimano normen. Of zijn die veranderd? Of is de KMCX 10 SL ketting wellicht niet soepel genoeg ?
Dat is mijn voorlopige conclusie althans. Een nieuwe ketting en nieuw onderste wieltje helpen niet. Ik kan er op zich mee leven de meest extreme posities niet te gebruiken maar het begint al op het op drie na grootste tandje niet soepel meer te lopen en dat wordt me te gek. Vooral omdat de boel al een keer bijna geheel vast sloeg met gevaar dat de hele boel stuk wordt getrokken. Liggende achtervork nagemeten en die is 40,8 cm lang wat volgens mij voldoet aan de shimano normen. Of zijn die veranderd? Of is de KMCX 10 SL ketting wellicht niet soepel genoeg ?
Veel rechter gaat het padje echt niet worden. Voor mijn vader heb ik eenzelfde frame opgebouwd met zelfde padje. Daar geen problemen met een originele Dura Ace ketting. Vermoed toch dat het daar aan ligt en anders weet ik het ook niet meer.
Sinds gister heb ik ook problemen dat mijn ketting van het onderste derailleur wieltje loopt. Dit gebeurt bij een hoge snelheid (+45 km/u). Na het opnieuw (extra) schoonmaken van alles blijft het probleem zich voordoen. Ook gebeurt het op een schoonmaak standaard.
Het achterpat lijkt er recht in te zitten. Wel voel ik speling in de achter derailleur.
Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn. Met een oplossing...
Het achterpat lijkt er recht in te zitten. Wel voel ik speling in de achter derailleur.
Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn. Met een oplossing...
..::Tinuz::.. a.k.a MdeB | Stevens SLC team: 6,45 kg
Hmm hij was kaarsrecht, maar bij nadere inspectie bleek de vervangbare pad niet helemaal meer op zijn plek te zitten en de schroefjes waarmee hij vast moest zitten redelijk los. De pad en hiermee ook de derailleur was wat naar voren gekanteld. Na terugplaatsen van de pad is het probleem nog niet helemaal opgelost, maar lijkt het wel beter te worden. Dit vraagt nadere inspectie. Wordt vervolgd......fdegrove schreef:Hoi,
Is het frame goed uitgelijnd? Ik zou toch het uitvalpatje maar eens (laten) nakijken.
Ciao,
Zijn er richtlijnen hoe ver de derailleur onder en achter de as van het wiel moet zitten ?
Het is toch sowieso af te raden om met je buitenblad de binnendste (grootste, meest linkse) tandwiel te gebruiken ivm een scheve kettinglijn?
beter binnenblad schakelen en dan een wat kleiner tandwieltje gebruiken. Of is dat alleen bij triples/mountainbikes?
beter binnenblad schakelen en dan een wat kleiner tandwieltje gebruiken. Of is dat alleen bij triples/mountainbikes?