Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

ketting loopt van onderste derailleurwieltje af

rinke
Forum-lid
Berichten: 899
Lid geworden op: 21 jan 2010 10:10

rinke 08 jul 2011 10:18

hmm tja, heb het wieltje er van het winter uit gehad en van nieuw smeermiddel voorzien en heb toen volgens mij rekening gehouden met de rijrichting.. Zal eht eens checken dit weekend

castillions
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 22 mei 2010 20:19

castillions 08 jul 2011 18:11

Goede tip, dat ga ik ook ff checken.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 10 jul 2011 01:16

Hoi,
rinke schreef:hmm tja, heb het wieltje er van het winter uit gehad en van nieuw smeermiddel voorzien en heb toen volgens mij rekening gehouden met de rijrichting.. Zal eht eens checken dit weekend
O.K....Maar dat kan toch niet de oorzaak zijn.
Nog nooit heb ik gehoord van een ketting die niet met een derriewieltje wil sporen....?? Waarvoor dient een kooi dan nog?

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

capt.obvious
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 21 mar 2010 22:19

capt.obvious 10 jul 2011 08:22

Naast 't al dan niet recht zijn van derailleur(pat) valt dit op:

''Deze zitten er zo'n 3500 - 4000 km op..''

Wellicht zijn de nieuwe tandwieltjes een slag groter dan de voorgaande; waardoor de kooi niet groot genoeg blijkt.
Capt. Obvious to the rescue

rinke
Forum-lid
Berichten: 899
Lid geworden op: 21 jan 2010 10:10

rinke 10 jul 2011 10:14

@capt.obvious: Het deri is er nieuw opgekomen en dus zijn de wieltjes nog nooit vervangen :s.. Zal straks nog eens checken...

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3124
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 11 jul 2011 00:17

Tot mijn grote verbazing heb ik dit probleem ineens ook na ombouw van de groep op een ander (nieuw) frame. Het lijkt wel of de chainstay te kort is waardoor de ketting een te scherpe hoek moet maken van het grote blad naar de grotere tandwielen achter en hierdoor als het waren van het onderste derailleurwieltje getrokken wordt door de schuine hoek vanaf het voorblad.

Dat is mijn voorlopige conclusie althans. Een nieuwe ketting en nieuw onderste wieltje helpen niet. Ik kan er op zich mee leven de meest extreme posities niet te gebruiken maar het begint al op het op drie na grootste tandje niet soepel meer te lopen en dat wordt me te gek. Vooral omdat de boel al een keer bijna geheel vast sloeg met gevaar dat de hele boel stuk wordt getrokken. Liggende achtervork nagemeten en die is 40,8 cm lang wat volgens mij voldoet aan de shimano normen. Of zijn die veranderd? Of is de KMCX 10 SL ketting wellicht niet soepel genoeg ?

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 11 jul 2011 02:35

Hoi,

Is het frame goed uitgelijnd? Ik zou toch het uitvalpatje maar eens (laten) nakijken.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3124
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 11 jul 2011 11:43

Veel rechter gaat het padje echt niet worden. Voor mijn vader heb ik eenzelfde frame opgebouwd met zelfde padje. Daar geen problemen met een originele Dura Ace ketting. Vermoed toch dat het daar aan ligt en anders weet ik het ook niet meer.

tinuz0
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 26 jan 2008 13:33
Locatie: Groningen

tinuz0 11 jul 2011 22:11

Sinds gister heb ik ook problemen dat mijn ketting van het onderste derailleur wieltje loopt. Dit gebeurt bij een hoge snelheid (+45 km/u). Na het opnieuw (extra) schoonmaken van alles blijft het probleem zich voordoen. Ook gebeurt het op een schoonmaak standaard.

Het achterpat lijkt er recht in te zitten. Wel voel ik speling in de achter derailleur.

Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn. Met een oplossing... :)
..::Tinuz::.. a.k.a MdeB | Stevens SLC team: 6,45 kg

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3124
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 11 jul 2011 22:52

fdegrove schreef:Hoi,

Is het frame goed uitgelijnd? Ik zou toch het uitvalpatje maar eens (laten) nakijken.

Ciao, ;)
Hmm hij was kaarsrecht, maar bij nadere inspectie bleek de vervangbare pad niet helemaal meer op zijn plek te zitten en de schroefjes waarmee hij vast moest zitten redelijk los. De pad en hiermee ook de derailleur was wat naar voren gekanteld. Na terugplaatsen van de pad is het probleem nog niet helemaal opgelost, maar lijkt het wel beter te worden. Dit vraagt nadere inspectie. Wordt vervolgd......

Zijn er richtlijnen hoe ver de derailleur onder en achter de as van het wiel moet zitten ?

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3124
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 19 jul 2011 20:04

Nieuwe ketting is nog niet binnen en heb ik nog niet kunnen proberen. Als iemand nog een slimme opmerking heeft dan graag....

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 24 jul 2011 09:39

Het is toch sowieso af te raden om met je buitenblad de binnendste (grootste, meest linkse) tandwiel te gebruiken ivm een scheve kettinglijn?
beter binnenblad schakelen en dan een wat kleiner tandwieltje gebruiken. Of is dat alleen bij triples/mountainbikes?

Plaats reactie