Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Nucleons demonteren...

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 20 dec 2010 08:33

Amclassic-fan schreef:Ik vind 't een beetje gekkenwerk. De anodisatie laag is er wel af te krijgen, gootsteenontstopper erbij en dat wil wel. Alleen om het resultaat dan weer goed te krijgen is gewoon het probleem. Opnieuw anodiseren kan wel, maar dan zit je met probleem dat het remvlak opnieuw gefreesd moet worden en ik zou niet weten wie dat voor je kunnen doen.

Is het niet gewoon een optie om NOS Chorus of Record naven te kopen en die in te spaken met een Ambrisio Excellence velg? Heb je wel meer spaken, maar het resultaat ziet er gegarandeerd goed uit.
Die naven heb ik al maar dan heb je 32-spaaks wielen in plaats van 22/24. We waren er al uit dat opnieuw anodiseren het sowieso niet gaat worden omdat polijsten mooier is.

Probleem is uiteraard dat alle spaken al onder spanning hebben gestaan dus demonteren en opnieuw opbouwen maakt de wielen niet beter. Nieuwe spaken zou dan een optie zijn maar vind maar eens 46 ongebruikte Nucleon spaken
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

perik
Forum-lid

perik 20 dec 2010 09:15

Amclassic-fan schreef:Ik vind 't een beetje gekkenwerk.

+1

Als het al gaat lukken wordt dit echt een hels karwei. Je helpt in feite een perfecte wielset om zeep. Ik zou gewoon eens gaan kijken of je een handgespaakt setje naar jouw wensen kunt laten maken.

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 20 dec 2010 09:42

Amclassic-fan schreef:Ik vind 't een beetje gekkenwerk.

Ik ook, maarrrrrrrrr.....

Dit doe je alleen als je iets unieks wilt.
Ik heb het idee bij Timo dat bij dit soort projecten tijd en geld ondergeschikt zijn.
Alleen het resultaat geldt maar dan moet het wel mogelijk zijn.

Mocht het lukken ben ik benieuwd naar het resultaat.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 dec 2010 11:33

Die spaken los draaien en weer vast draaien is helemaal geen probleem. Jaapio zit er gewoon naast. Als er 1 spaak breekt in een wielset is het probleem dat de spaken aan weerszijde ook een harde klap gehad hebben en behoorlijk verzwakt zijn. Ze zijn net niet gebroken, omdat de andere spaak iets zwakker was. Monteer je een nieuwe spaak voor de gebroken spaak, dan heb je nog 2 verzwakte spaken in je wielset zitten. Maar goed dat is hier helemaal niet het geval, gewoon rustig de spanning van de spaken afdraaien. Dan kan je de spaken zonder probleem weer hergebruiken.

Van de naven is het niet zo moeilijk om de anodisatie laag af te krijgen. Die kan je gewoon uit elkaar halen, de binnenkant zeergoed afdichten en dan eventjes in de caustic soda gooien (wel buiten doen ;)). Bij de naven houdt je enkel een probleem met de dust caps die van zwart plastic zijn.
Met de velg zou ik dat toch niet doen. De caustic soda gaat dan namelijk ook in je remvlak vreten en de velg van binnen uithollen.
De anodisatie laag wegschuren is echt een helskarwei, aluminium oxide is namelijk namelijk nogal hard. BTW de velg is enkelzijdig gebust, dit scheelt wel voor het schuren van de velg, dat het oppervlakte niet onderbroken wordt.

Maar al krijg je de anodisatie laag eraf geschuurd, dan blijf je het probleem houden dat de velgen dof worden, zeker als ze een keertje regen zien. Enige oplossing is dan de boel weer volledig oppoetsen met commandant.

Maar de wielen moeten zeker volledig Italiaans zijn?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 20 dec 2010 18:12

Precies, "tutto Campa" dus kom dan maar eens om een andere lage set met weinig spaken. Als ik bv lage (tube)velgen van Ambrosio gebruik zit ik met mijn bouw al snel aan 32 spaken voor en achter en dat "smoelt" anders.

ferry1982
Forum-lid

Gebruikersavatar ferry1982 20 dec 2010 18:13

laagje blanke lak over het gepolijste gedeelte heen en je hebt nergens last van.

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 20 dec 2010 21:29

Hoi,
Timo 2.0 schreef:Precies, "tutto Campa" dus kom dan maar eens om een andere lage set met weinig spaken. Als ik bv lage (tube)velgen van Ambrosio gebruik zit ik met mijn bouw al snel aan 32 spaken voor en achter en dat "smoelt" anders.

Een setje Neutrons voor tubes kan ik je anders ook wel nog aanbieden.

@Ferry: die lak die houdt het geen twee maanden vol op een set wielen.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 21 dec 2010 00:26

Een interessante optie, maar het nadeel van Neutrons voor tubes is dan weer dat de spaken ook zwart zijn dus daar heb ik veel meer werk aan ;)

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 21 dec 2010 00:45

Hoi,

O.K., het moet dus en italiaans en helemaal zilver van kleur zin, correct?

Misschien een stel Nisi velgen en PMP naven maar 28 spaken zal ook daar wel weer het strikte minimum zijn , vrees ik.

Bij Gipiemme hebben ze misschien nog een wat hogere tubevelg in de catalogus staan... Het is maar een idee.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

morel
Forum-lid

morel 21 dec 2010 00:45

Hoi,

Ik vind het niet zo'n probleem hoor.
Gewoon de wielen demonteren vervolgens de velgen en de assen polijsten met een polijst machine en klaar is Kees.
Dat is wel een paar uurtjes werk maar het is nu toch geen weer om buiten te komen.
Over de spaken zou ik me geen zorgen maken die kan je best weer gebruiken maar wel liefst met nieuwe nippels.
Netjes geleidelijk aan alle spaken losdraaien en beginnen met zo'n twee a drie slagen per spaak tot alles los is.
Als je de oude spaken niet wil gebruiken kan je een setje nieuwe bestellen bij ICC of via je dealer KIT23-NE voor het voorwiel en KIT24-NE voor het achterwiel.
Je moet ze natuurlijk wél even blank schuren met een matje van ScottsBrite maar dat is zó gebeurd.
Daarna laat je de wielen terug in-spaken en je hebt een zéér exclusief setje Nucleons.
Of je vlecht ze zelf in want zo'n heksenwerk is dat niet, en laat ze vervolgens op spanning zetten en richten door b.v. Zoran.
Voor het eventueel oxideren hoef je niet bang te zijn mits een beetje onderhoud.
Je weet misschien wel de oude polish Mavic velgen moest je ook regelmatig oppoetsen of ze zagen er niet meer uit.
Je moet natuurlijk niet alle pekelwegen afdweilen met dit setje lijkt mij, maar dat was je ook niet van plan met de Bianchi want daar zijn ze toch voor bestemd dacht ik ?

Grtz,
Morel

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 21 dec 2010 00:55

Zijn Neutron spaken dan in Nucleons te gebruiken? Want ze zijn duidelijk anders van vorm. Ik ga inderdaad voor polijsten, dat zal qua onderhoud niet wezenlijk verschillen met de eerste (jaren negentig) generaties Shamal velgen of bijvoorbeeld de DP18 velgen in mijn fixie.

De fiets is een mix van modern met een klassieke "look" dus high polished wielen met klassieke bandjes (Veloflex) maar wel laag met weinig aero spaken lijkt mij dan een fraaie combinatie met celeste en het zwart en zilver van Chorus.

morel
Forum-lid

morel 21 dec 2010 00:59

Timo 2.0 schreef:Zijn Neutron spaken dan in Nucleons te gebruiken? .

Gewoon even nameten of neem even contact op met ICC.
Overigens hoeft het natuurlijk niet van Campa te komen want een spaak van DT of Sapim past volgens mij ook wel.

Lijkt me een mooie uitdaging om van dit setje iets unics te maken.
Grtz,
Morel.

Plaats reactie