Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Nucleons demonteren...

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 19 dec 2010 20:51

Ik wil een set Campagnolo Nucleons demonteren om de velgen van het zwart te ontdoen. De velgen moeten helemaal zilver worden. Idem voor de zwarte naven. Is dit te doen (ook het weer in elkaar zetten door een ervaren wielvlechter) of waar moet ik op letten?
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 19 dec 2010 21:40

wanneer de kleur het gevolg is van anodiseren (gebruikelijk bij velgen en naven) zul je ook voor een nieuwe kleurloze/zilver laag oppervlakteharding moeten zorgen, anders gaan de onbeschermde oppervlakken op een heel lelijke manier oxideren. zijn de velgen gebust, weet ik niet uit mijn hoofd, dan is anodiseren uitgesloten omdat het zuurbad de stalen busjes weg zal vreten.

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 19 dec 2010 21:51

Ze lijken mij niet gebust tenzij enkel aan de binnenkant. Is polijsten geen optie? Het is een alu velg en die worden toch niet allemaal geanodiseerd?

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 19 dec 2010 21:54

Polijsten is een optie voor het beschermen van de alu-oppervlakte. Een nippelbus zit ook aan de buitenkant.

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 19 dec 2010 21:56

Okay dan zijn ze sowieso niet gebust maar anodiseren is dan niet nodig als ik ze polijst (wat feitelijk met de meeste naven van oudsher sowieso gebeurt).

jaapieo
Forum-lid

jaapieo 19 dec 2010 21:58

klimmer schreef:wanneer de kleur het gevolg is van anodiseren (gebruikelijk bij velgen en naven) zul je ook voor een nieuwe kleurloze/zilver laag oppervlakteharding moeten zorgen, anders gaan de onbeschermde oppervlakken op een heel lelijke manier oxideren. zijn de velgen gebust, weet ik niet uit mijn hoofd, dan is anodiseren uitgesloten omdat het zuurbad de stalen busjes weg zal vreten.

Klinkt mij raar in de oren...
Als timo de velg schuurt en polijst dan heb je gewoon kaal glanzend alluminium
Doe je dit (met bijv. commandant) dan heb je toch gewoon een gepolijste velg? de behandeling die hij daarvoor heeft gehad maakt dan in principe niet uit lijkt mij, je verandert immers de samenstelling van het alluminium niet door anodiseren, dit is een oppervlakte proces wat oxidatie doormiddel van een zuurbad en stroom versnelt waardoor het gaat kleuren...(ongeveer)

Het alluminium gaat onbehandeld wel oxideren maar dit is makkelijk te voorkomen door gewoon goed te poetsen met commandant (beschermlaagje) en als je dat bijhoud dan wordt het ook niet dof.

Correct me if i'm wrong maar volgens mij kan het prima, enkel wat meer werk dan een geanodiseerde velg "maar ja..."
mijn Flickr

jaapieo
Forum-lid

jaapieo 19 dec 2010 22:00

klimmer schreef:Polijsten is een optie voor het beschermen van de alu-oppervlakte. Een nippelbus zit ook aan de buitenkant.

Lees nu deze post, zal je wel verkeerd begrepen hebben.
Polijsten is inderdaad wel degelijk een optie :)
mijn Flickr

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 19 dec 2010 22:02

Blijft alleen over of ik nog tegen andere problemen aanloop. Neem aan dat ik een ervaren wielvlechter moet hebben om zo'n wiel weer net zo goed in elkaar te zetten maar dat geldt bijvoorbeeld ook als een spaak breekt dus dat kan het probleem ook niet zijn.

jaapieo
Forum-lid

jaapieo 19 dec 2010 22:04

Nee, hoewel iedereen die beweert een spaak te kunnen wisselen slecht bezig is.
Ik zou persoonlijk iemand in zo'n geval adviseren alle spaken te vervangen (mits het wiel het dat waard is uiteraard) enkel de geknapte spaak vervangen zorgt voor veel onbalans in de spanning en zorgt voor meer ellende.

Zoran is misschien een idee?
mijn Flickr

masterb
Forum-lid

masterb 19 dec 2010 23:32

Fak... Timo 2.0 je wilt dus eigenlijk precies uitvoeren wat mijn perfecte wielsetje zou zijn. Ik vind al jaren dat campagnolo de vento of scirocco moet schrappen uit het assortiment. Dat dat er een blank setje neutrons moet zijn en een setje relatief hoge alu wieltjes zoals de vroegere zwarte Shamals...

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 dec 2010 00:19

Ik vind 't een beetje gekkenwerk. De anodisatie laag is er wel af te krijgen, gootsteenontstopper erbij en dat wil wel. Alleen om het resultaat dan weer goed te krijgen is gewoon het probleem. Opnieuw anodiseren kan wel, maar dan zit je met probleem dat het remvlak opnieuw gefreesd moet worden en ik zou niet weten wie dat voor je kunnen doen.

Is het niet gewoon een optie om NOS Chorus of Record naven te kopen en die in te spaken met een Ambrisio Excellence velg? Heb je wel meer spaken, maar het resultaat ziet er gegarandeerd goed uit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 20 dec 2010 02:28

Hoi,

+1

Ik zou ook de Nucleons laten voor wat ze zijn en het over een andere boeg gooien.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Plaats reactie